Byggahus.se
Jag har precis skrivit kontrakt på en superfin lägenhet där det enda jag vill fixa är badrummet. Jag har bett säljarna ta mått så de hsr jag inte just nu. Dock tänkte jag höra med er vad ni fått betala för era badrum med våtrumsmatta. Jag har hittat en superfin att ha på golvet från Tarkett som kostar 319 kr per kvm. Ungefär hur mycket får man räkna med för jobbet? Min pappa sa ungefär 1000 kr/kvm. Är det rimligt tror ni? Jag ska höra med föreningen om golvbrunnen måste göras om till gällande standard.
 
BirgitS
I imported_Tessan skrev:
Jag ska höra med föreningen om golvbrunnen måste göras om till gällande standard.
Jag tror att mattläggaren vet åldern på golvbrunnen bättre än styrelsen, men oftast byter man den vid en renovering.
 
I imported_Tessan skrev:
Jag har precis skrivit kontrakt på en superfin lägenhet där det enda jag vill fixa är badrummet. Jag har bett säljarna ta mått så de hsr jag inte just nu. Dock tänkte jag höra med er vad ni fått betala för era badrum med våtrumsmatta. Jag har hittat en superfin att ha på golvet från Tarkett som kostar 319 kr per kvm. Ungefär hur mycket får man räkna med för jobbet? Min pappa sa ungefär 1000 kr/kvm. Är det rimligt tror ni? Jag ska höra med föreningen om golvbrunnen måste göras om till gällande standard.
Oftast byts golvbrunnen vid renovering, ibland kan tom föreningen stå för det (då det förebygger våtskador som kan bli omfattande)

Vi satte våtrumstapet + golv i vårt badrum i stuga, då kostade det ca 35000 kr inkl material och arbete. Badrummet är 2,8 kvm

Då hade jag gjort att underarbete själv, så det mattläggaren fick göra var spackling (våtrumsspackling men även finspackling av väggar) samt mattsättningen med svetsning osv
 
Fick precis en offert från mattläggare,
gäller läggning av våtrumsmatta på golv i badrum, 4kvm, allt är förberett för läggning - dvs mattläggaren behöver inte göra något annat än att lägga mattan.

Matta+lim 2.500:-
Arbete 6.500:-

Ganska dyrt tycker jag. Inväntar fler offerter....
 
K Kriff skrev:
Fick precis en offert från mattläggare,
gäller läggning av våtrumsmatta på golv i badrum, 4kvm, allt är förberett för läggning - dvs mattläggaren behöver inte göra något annat än att lägga mattan.

Matta+lim 2.500:-
Arbete 6.500:-

Ganska dyrt tycker jag. Inväntar fler offerter....
Lät inte fruktansvärt dyrt tycker jag ?
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Lät inte fruktansvärt dyrt tycker jag ?
Blir det billigare så lär det vara någon som inte lägger någon tid på att få hörnen snygga.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Lät inte fruktansvärt dyrt tycker jag ?
Ok, där ser man!
Kan ju vara jag också som har dålig koll på priser nuförtiden, det är ju inte så ofta man renoverar badrum:)
 
K Kriff skrev:
Fick precis en offert från mattläggare,
gäller läggning av våtrumsmatta på golv i badrum, 4kvm, allt är förberett för läggning - dvs mattläggaren behöver inte göra något annat än att lägga mattan.

Matta+lim 2.500:-
Arbete 6.500:-

Ganska dyrt tycker jag. Inväntar fler offerter....
Ja, det låter dyrt. Får du inget ROT-avdrag på arbetet? För det blir ju i runda slängar 2250 kr/kvm. Jag tänkte ha matta på väggarna också.
 
I imported_Tessan skrev:
Ja, det låter dyrt. Får du inget ROT-avdrag på arbetet? För det blir ju i runda slängar 2250 kr/kvm. Jag tänkte ha matta på väggarna också.
Jo men vi har bränt alla ROT-pengar för i år. Kan ju vänta till efter nyår såklart men vi vill ju få det klart snart.
 
K Kriff skrev:
Ok, där ser man!
Kan ju vara jag också som har dålig koll på priser nuförtiden, det är ju inte så ofta man renoverar badrum:)
4 kvm är ett rätt litet badrum,vilket betyder mindre matieral, men kanske snarare mer arbete (då det är trångt).
Ofta brukar mattläggare vilja flytspackla själv, så fallet blir som dom vill ha det - men om dom inte vill det tycker jag ändå det låter relativt rimligt.

Men säg att det tar 1 dag, i värsta fall 2 om ngt behöver tilläggsspacklas tex, a 800 kr/h = ca 6000 -12000 kr för arbetet då exkl restid.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Typiskt sett vill ju en hantverkare kunna fakturera totalt 10 000-15 000 kr för ett litet jobb som tar en dag. Sen dras ju ROT på dem summan. Det är svårt att få upp intresset för mindre jobb än så, t ex halvdagsjobb.
 
  • Gilla
Byggis1976 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.