Jag har en constructa häll med ett Siemens styrsystem(tror jag det kallas) .EPH66520 900241409
Hittar inte den på nätet .
Den verkar ha fastnat inågot läge som inte går att resetta allting lyser men inget funkar.
Även om den varit urkopplad ..
Bifogar bilderbok hoppas någon vänlig själ kan hjälp mig.
Jag ser inget fel som brända delar eller att den är illaluktande osv.

Jag undrar dock om dessa styrkort Har någon form av minne hur? Om så hur ser en sån del ut?
Kan man resetta minnet på något vis? För det går inte normala vägen enligt bruksmanualen

Bifogar bilder

Constructa spishäll med tända Siemens kontrollampor, inga synliga skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Constructa häll med öppet Siemens styrsystem, elektronikkort synligt, inga brända delar.
Skapa konto

Öppen häll med synligt styrsystem och elektroniska komponenter, inga synliga skador eller bränntecken.
Skapa konto

Hmm, jag tror inte att modellnr stämmer där ...
Öppna luckan och kolla på insidan eller dra fram och kolla på baksidan av spisen. Bör börja på C....

Det är ingen hel spis eller? Bara en häll, då finns modellnr på undersidan. Lyft och spana ...

Redigerat:
Hejsan torbeno
Hällen är separat
Hällen i sig heter Ca 323350

Du har brutit spänningen till den? Inget barnlås?

Bryt strömmen en längre tid, typ 30 min.
Jag skulle säga att det inte är en felkod men jag skall kolla upp lite mer i em

Japp jag har testat att stänga av - men jag kan testa gen o bryta strömmen en längre stund idag igen.

Rörande fråga om barnlås är på men jag kan inte stänga av den eller något annat. Tidigare har det varit bara den som lyst och inte alla övriga.
Jag kan bifoga bild på en sida ur manualen som jag också försökt följa och se om det gått.
När jag håller in av och på touch sensorn så låter det ibland som jag aktiverat den och någon sekund senare låter det som den stängt av.(känner igen ljudet från när den funkat)

Jag misstänker att när vi lagt upp en varm ugnplåt och den legat på hällen att den kanske även legat vid styrsystemet.. kanske har det påverkat då?.

Kanske blev en automatic timelimit? men det måste ju gå att resetta tycker man

Uppslagen manual som visar instruktioner för automatisk tidbegränsning och barnlåsfunktioner för en spishäll.
Skapa konto

Innan detta skede har vi lagt märke till att plattorna ibland stänger av som att dom inte känner att något är där det är alla lägen under max.

Redigerat:
Standardfelet på det mesta när det gäller spisar och hällar är ju att en fas saknas i matningen. Att antingen en säkring till hällen har löst ut, eller en huvudsäkring. Det kan indikeras mer eller mindre tydligt på hällen om det blir ett sådant fel. Just det här känns ju i så fall som ovanligt otydligt. Men kolla iallafall säkringarna i centralen, och huvudsäkringarna.

Fel nummer två som kan kännas lite orimligt. Är att om du har en klocka att ställa in på hällen eller spisen, så är många konstruerade så att om inte klockan ställs in, ex. efter ett strömavbrott, så fungerar ingenting. Det kan kännas ologiskt att klockan har så central betydelse "jag måste få spisen att funka, sedan kan jag bekymra mig för klockan". Nu ser jag inget som liknar en klocka på dina bilder, så det är nog inte det heller.

Det som står om basic settings, att trycka på symbolen inom 10s osv. Händer något om du provar det?

Hejsan

Tack för svar,

Jo säkringarna har jag kollat den har aldrig löst ut och jag har även själv stängt av och väntat utifall den ska resetta .

Tyvärr ingen klocka på denna modell.

Ja det med innan 10s har vi testat men jag tror att manualen försöker säga : Att om man aktiverat basic settings så måste man agera inom 10s annars blir den låst i en till 10timmar. Så vi rörde den inte på först 1 timme o sen upp till 10timmar dock var den strömförande hela tiden. Jag testar nu utan ström.
Så här såg det ut med strömmen dragen till hällen en utav dom har aldrig varit inkopplad och detta är medvetet gjort av installatör. Sen om det är rätt eller fel vet jag ej.

Anslutningsblock till spishäll med osammanlänkade kablar och en ledning som ej är inkopplad.
Skapa konto

Jag har fått rådet att dra av strömmen både över en halvtimme och en timme . Jag tänker låta den vara avstängd i över 10timmar denna gg för att utesluta automatik timelimit teorin

Redigerat:
P
Med tanke på liknande produkter så skulle jag vilja påstå att det är tuch panelen med underliggande komponenter som gett upp. Dessa brukar inte tycka om värme, så det är väl därför de placeras där de görs.
Vill man pilla på detta så får man löda om alla lödningar och mäta eller byta alla kondensatorer samt kolla spolarna i reläerna.
Funkar det inte efter detta så återstår de integrerade kretsarna vilka kan vara värre att fixa då de ofta är programerade och omärkta av tillverkaren.

Ja detta kommer olägligt med tanke på jul o släktträff osv. Detta kök är ej gjord under vår tid. Jag skulle hålla mig undan från den typen av märken. Men nu e det som det e.

Vilka delar är kondensatorer och vilka delar är reläer spolar osv?
På bilden frågar jag om
Nr 1: reläer
Nr 2 :kondensatorer
Nr 3: spole

Skulle vara kul om man lyckades laga den själv.

Lär nog bli att köpa en ny oavsett dock

• Elektronikkort med markerade komponenter: Nr 1 reläer i svart cirkel, Nr 2 kondensatorer i röd, Nr 3 spolar i grön.
    Skapa konto
Om inga sådaan där simpla trick som jag tipsade om fungerar, så är det nog som sagt strul med elektroniken.

OM du vill prova att felsöka där. Några tips. Det ser ut som allt som kan lysa lyser på displayen? Det indikerar i så fall att elektroniken aldrig kommer igång, där sitter troligen en mikroprocessor som helt enkelt aldrig startar.

Sådant kan bero på massor av saker, men en relativt trolig och reparerbar sak, är om den inte får matningsspänning, eller ev. så finns det någon extra drivkrets mellan processorn och panelen med LED element som inte får drivspänning, ofta kan inte processorn själv driva lysdioderna, de drar för mycket ström.

Men försök lokalisera strömförsörjningen på kortet. Din andra elektronikbild, där ser man en transformator, troligen är det någonstans i närheten av den som drivspänningarna till elektroniken skapas, det kan finnas flera olika spänningar som försörjer olika delar av elektronikkortet.

Jag zoomade in bilden av det mindre kretskortet. Där sitter en likriktarbrygga, märkt df10 mellan ett par bruna elektrolytkondensatorer och några blåa saker, kondensatorer (?).

Den ser inte ut att vara ordentligt lödd på de två övre benen som skymtar i bilden, kan vara en synvilla.

Lyckas du lokalisera några spänningar, som exempel leds till det andras kortet via trådar, försök mät om det är 0V på någon av dem.

P
B Batigol skrev:
Ja detta kommer olägligt med tanke på jul o släktträff osv. Detta kök är ej gjord under vår tid. Jag skulle hålla mig undan från den typen av märken. Men nu e det som det e.

Vilka delar är kondensatorer och vilka delar är reläer spolar osv?
På bilden frågar jag om
Nr 1: reläer
Nr 2 :kondensatorer
Nr 3: spole

I huvudsak rätt uppmärkt
2orna är elektrolyter som brukar svälla på toppen om de är defekta det ser inte ut så här men det måste ju kollas noggrannare.
alla vita kuber under de du markerat med 1 är reläer.
mellan 1&2 är det två blå kuber vilka troligen är pappers-kondensatorer, fel på dessa är högoddsare, dessa måste lödas bort och mätas.

Skulle vara kul om man lyckades laga den själv.

Lär nog bli att köpa en ny oavsett dock

P
kolla även att flatkabeln mellan korten har kontakt.

Skulle säga att det enda du som privatperson kan byta på kortet är kondensatorerna och reläerna.
Övriga grejor kan vara extremt svåra att hitta för en privatperson eller är ytmonterade komponenter som gör bytet svårare.

Reläerna tror jag inte kan göra att logik/display hänger sig som du visar.

P
tanken är att beroende på avancerad självtest den har så kan den mäta spolarna i reläerna, men den är ju rätt gammal så sannolikt är det inte. Annars kan det ju vara att en av de två fas reläerna inte släpper igenom och då kan man ju få symptom som fas-bortfall.
6st reläer för zonerna
2st reläer för fasinkoppling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.