Vad heter en sån fjäder som man skjuter in i ett rör för att dra ex ethernetkabel..?

Tar tacksamt emit tips och tricks!

Dragfjäder?

Hehe, tack :)

Tips.. Köp en lite dyrare och 4-6mm iaf om du ska köra på plast varianten som de flesta byggvaruhusen säljer.. Sett någon som sålt en grymt liten dragfjäder.. typ 2mm tjock.

Tror min stålfjäder från pipelife är runt 1cm i änden. Tar sig ändå förbi de flesta stopp ^^

Ett tips är att fetta in kablarna med typ olja/vaselin/smör eller nått så brukar det gå lättare att dra kabeln. Ett annat tips är annars att man använder befintlig tråd som dragtråd. dvs fäster nya ethernet-kabeln i den gamla.

Dr Fozz skrev:
Ett tips är att fetta in kablarna med typ olja/vaselin/smör eller nått så brukar det gå lättare att dra kabeln. Ett annat tips är annars att man använder befintlig tråd som dragtråd. dvs fäster nya ethernet-kabeln i den gamla.
Får jag fråga om du trollar eller inte?

Kablar får endast komma i kontakt med kabelglid som är gjort för att just underlätta i/urdragning av kablar.

Att använda olja kan lösa upp isoleringen.
Smör och diskmedel mm är ju dumt! Man pressar skiten framför sig som en klump och sen sitter det där och man kanske inte får ut/i nya kablar.
Även om vissa fuskmetoder må fungera så kan det stelna och täppa till rören för att omöjliggöra omdragning i framtiden.

Så Ge fan i att använda något annat än glidmedel som gjort för användas till det.
Det finns många tekniker eller små trix man kan ha när man drar kabel i rör. Även i de som går trögt eller är "rörstopp" i.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag tänker mig att antingen så går det smidigt, eller så får elektrikern rycka ut och reda ut ev strul :-)

Har du dragit tills det blir "strul" så tror jag att risken är stor att det är kört även för elektrikern.
Knyt fast den nya i den g:a och dra ett lager tape över "knuten", sedan smörj med kabelsmörja eller spruta in LITE silikon spray i röret det räcker med en 2 sekunders dutt, var två en som drar och en som skjuter på OCH prata med varandra så att ni drar och trycker på samma gång.

-=fullmoon=- skrev:
Får jag fråga om du trollar eller inte?

Kablar får endast komma i kontakt med kabelglid som är gjort för att just underlätta i/urdragning av kablar.

Att använda olja kan lösa upp isoleringen.
Smör och diskmedel mm är ju dumt! Man pressar skiten framför sig som en klump och sen sitter det där och man kanske inte får ut/i nya kablar.
Även om vissa fuskmetoder må fungera så kan det stelna och täppa till rören för att omöjliggöra omdragning i framtiden.

Så Ge fan i att använda något annat än glidmedel som gjort för användas till det.
Det finns många tekniker eller små trix man kan ha när man drar kabel i rör. Även i de som går trögt eller är "rörstopp" i.
Inget troll, ursäkta om jag var otydlig. Matolja syftade jag på, inte motorolja eller liknade. Och tunt, tunt, tunt, inga klumpar. Matolja löser inte upp plast kring kablar.

Se till att knuten inte blir tjockare än kabel med isolering, alltså försök hålla det slimmat. Ofta är det enklare att dra in två samtidigt som man drar ut den gamla kabeln, än att försöka få in en ny bredvid en befintlig :)

Nån sida som har kabelknut-tips förresten?

Skala lika långt typ 10-15cm på varja kabel. Vänd tillbaka efter halva längden så man får en "krok". ta hälften av varje, ledare/par eller kardel och snurra åt höger och fortsätt bakåt. resterande snurrar man åt vänster lika så. Kan evt på med lite eltejp för att hålla ner änden på kabeln. Denna håller oftast för allt.

Kleta in skarven med lite glidmedel, alt även kleta på allteftersom man drar igenom så att man smörjer "hela sträckan".

Oftast funkar det dock smidigast att man bara trär igenom ledaren/par kardelerna och sen snurrar åt ett håll, alt en tejpbit på detta. Beror lite på vad för kabel man drar och hur långt det är och vad för dragfjäder man kör med.

Ibland får man klippa bort ca hälften av ledaren/par kardeler för att man ska kunna hålla nere "knuten".

Sen att man är två som samarbetar o drar på rätt sätt underlättar extremt!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.