Jag följde denna skala, jag ser det finns en scala till där din konversion stämmer. Men vilken är applicerbar här.

Tabell som jämför viskositet för ISO-VG och SAE Gear Lube grader vid 40°C.
Tabell som visar motsvarande viskositet för ISO-VG grader vid 40°C och SAE vevhusoljegrader från 22/5W till 320/60.

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Den översta är mec, undre man.

Den undre kan nog vara till en riktlisthyvel, saknar förskär och är därför olämplig att fräsa falser med. Men kan användas för tex mallfräsning och falsning utan krav på finish. Ser dock ut att vara stort hål, 40 eller 50? Kräver då bussningar för att passa spindeln.
okej tack då har jag koll på det:) vad det gäller hålet på 40/50 så var det med en 30mm förminskade i samma sandvik ask.

Känns som jag behöver ett matarverk till denna fräs. När dom finaste stålen kräver det. Hoppas min gamla motor klarar det om man kör på lägsta hastigheten med matarverket.

tips på vad man köper matarverk finns det begagnade någonstans eller är det nytt som gäller?
Alla tips är välkomna?:)

• Gilla
Kimmen76
  • Laddar…
P_Olsson P_Olsson skrev:
Känns som jag behöver ett matarverk till denna fräs. När dom finaste stålen kräver det. Hoppas min gamla motor klarar det om man kör på lägsta hastigheten med matarverket.

tips på vad man köper matarverk finns det begagnade någonstans eller är det nytt som gäller?
Alla tips är välkomna?:)
Ett matarverk är en toppenuppgradering både kvalitetsmässigt och framförallt säkerhetsmässigt. Jag föredrar 4 hjul och ett verk som klarar låga hastigheter, gärna 2m/min som lägsta eller däromkring. Det ska kunna vikas så att man kan köra med det uppifrån eller från sidan. Högsta hastigheten är inte så noga, så fort kör man sällan ändå, typ 12m/min eller så räcker fint. Begagnat funkar fint även om de inte säljs så ofta utan fräs.

• Gilla
1
  • Laddar…
Det låter ju som kloka ord:) Ska kolla runt lite och se om jag hittar något matarverk. Känns lite tryggare med som du säger.

Någon som vet om man kan få tag på ett sånt här oljenivå givare till min jonsered FMC Oljenivå givare från Jonsered FMC ligger på en grov betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Där kanske var något, ja du är inte så bra på vilken typ av stigning det är men skjutmåttet visar 13 mm Skjutmått mäter en bults tjocklek till 13 mm mot en träbakgrund.
Skapa konto

P_Olsson P_Olsson skrev:
Där kanske var något, ja du är inte så bra på vilken typ av stigning det är men skjutmåttet visar 13 mm[bild]
Hur många 'gängor' är det per cm och Per tum?

Ahh okej får kolla upp det imorgon, tack för infot

Jag har köpt transmissionsolja och ska fylla på men det är ett påfyllnings rör både uppe och nere på hela transmissions tuben om man säger så. Uppe verkar det som är ett tråg till överdelen av spindeln, så där kunde man tappa ur endel olja men nedre delen är ju påfyllingsröret så långt ner att det inte borde gå att fylla på så mycket olja där känns konstigt.

står 8L instansat i maskinen. Vet inte var all den oljan ska få plats när det övre tråget bara innehöll max någon liter.

någon som vet hur det funkar med oljepåfyllingen? Skickar med en bild där oljepåfyllningen är 2 stycken silver färgade vinkelrör. Industrimaskin med två silverfärgade påfyllningsrör för transmissionsolja.
Skapa konto

Makita DKP180Z trådlös hyvelmaskin i blått och silver på en onlinebutiksida med pris och recensionsstjärnor.
Skapa konto

Skärmbild från Bauhaus webbplats som visar en batteridriven hyvel från Makita och reservvändskär.
Skapa konto

Idag ringde jag upp jonsered sweden och sa nu får ni ta fram lite fakta om min gammal vertikalfräs så dom fixade det:) Här kommer lite info ifall någon annan är intresserad. Mvh Philip Teknisk ritning av en vertikalfräs med detaljerade anvisningar och måttangivelser.
Skapa konto
Skannat dokument med teknisk ritning och information om en vertikalfräs från Jonsered Sweden.
Skapa konto
Svartvit bild av en gammal reklambroschyr för vertikalfräsar från Jonsereds Konstruktion & Teknik AB.
Skapa konto
Scannad sida från Jonsereds Konstruktion & Teknik AB med information och illustrationer av vertikalfräsar.
Skapa konto
Svartvit kopia av dokument med tekniska specifikationer och bild av en gammal Jonsereds vertikalfräs.
Skapa konto
Tidningsutklipp med information och specifikationer om en Jonsereds vertikalfräs från Jonsereds Konstruktion & Teknik AB.
Skapa konto
Svartvit bild på en tidningssida med en artikel om Jonseredsfräsar och en bild på ett fräsverktyg.
Skapa konto
Svartvit bild av dokumentation om underhåll och användning av en Jonsered vertikalfräs, med text och illustrationer.
Skapa konto
Svartvit bild av en teknisk manual med bilder av verktyg för vertikalfräsning och tabeller med mått och toleranser.
Skapa konto
Svartvit bild av broschyrsida med teknisk information och bilder på vertikalfräs verktygsdelar och deras mät toleranser.
Skapa konto
Jonsered Sweden produktblad för vertikalfräs med tekniska specifikationer och illustrationer av fräsdelar.
Skapa konto
Svartvit bild på olika modeller av fräsdelar och tillbehör till Jonsered vertikalfräs.
Skapa konto
Gammal reklambroschyr för tillbehör till Jonsereds fräsmaskiner med bild på arbetsklädd man vid maskin.
Skapa konto
Svartvit bild på Jonsereds dokumentation av vertikalfräsens anslag FA-E och frässkydd FY-E.
Skapa konto
Svartvit manualillustration av fräsmaskinsskydd och stödbock för vertikalfräs med textbeskrivning.
Skapa konto
Svartvit bild av stödbockar FB och FB-D för vertikalfräsning och tillbehör.
Skapa konto
Svartvit bild på reklamblad för Mallfräsringen JOVA, inkluderar bilder på fräs och specifikationer.
Skapa konto
Sidor ur manual för Jonsereds vertikalfräs med tekniska specifikationer och företagets logotyp.
Skapa konto

• Svårtydd bild på teknisk ritning eller dokument för en vertikalfräs, fotograferad på en skärm.
    Skapa konto
  • Instruktionsmanual från Jonsereds Konstruktion & Teknik AB för fräsmaskin FM-C och -2C.
    Skapa konto
  • Gilla
K_arlstrom och 5 till
  • Laddar…
Tack för informationen!!!!!

Om jag minns rätt är gängan på oljeglasen 1/4 tums whitworth rörgänga även känd som BSP (förkortning av British Standard Pipe). Tyvärr står min fräs några kilometer härifrån och bilen är nykrockad så jag får inte antagandet bekräftat i kväll.

• Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tack för informationen!!!!!

Om jag minns rätt är gängan på oljeglasen 1/4 tums whitworth rörgänga även känd som BSP (förkortning av British Standard Pipe). Tyvärr står min fräs några kilometer härifrån och bilen är nykrockad så jag får inte antagandet bekräftat i kväll.
Varsågod:) ahh men nice, skickats runt mellan olika firmor och företag vem som kan lösa det, sista svaret är http://www.jktab.se/index.html så hoppas dom löser det. Annars får man söka vidare

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.