Verkstadsbild med Jonsered vertikalfräs FM-C, verktyg och fräsar på verktygsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal Jonsered FM-C vertikalfräs i ett verkstadsutrymme, behöver serviceinformation och kontroll för PCB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal dammig vertikalfräs Jonsered FM-C, med synliga transmissionsdelar och smörjpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal Jonsered FM-C vertikalfräs står på ett pallbockar i ett verkstadsutrymme, redo för rengöring och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej jag har lite frågor angående en gammal vertikalfräs jonsered FM-C. Köpte en häromdagen

Hur service på maskinen funkar?
Vilken transmissionsolja man ska ha?
Har hört att den gamla kan innehålla PCB stämmer det?

har koll på att det finns farliga fyrkants fräsar osv.
men fick nya stål med som jag tro ska funka fint. 30 mm är spindeln.
Har börjar rengöra och måla till den.

kan aldrig få för mycket information om denna maskin:)
 
Du kanske har koll på det men titta på om den nya kuttern är märkt med MAN eller MEC. Jag ser ej på bilden. MEC är till för mekanisk matning, ej för hand.
 
  • Gilla
dajmx
  • Laddar…
Tack ska kolla upp det men det fräshuvudet känns nytt.
Behöver man ett matarverk till den tror du? Ska göra socklar och lister till ett helt hus är tanken.

behöver man bygga några skydd för spindeln, var ju inte så mycket sånt före andra världskriget?
 
Behöver en ny rem mellan motorn och spindeln vad köper man en sån kollade med remlagret och dom skulle ha 2600kr och det kändes ganska dyrt. Men dom kanske ligger i den prisklassen?
 
Att kuttern är ny spelar ingen roll. Kan vara MEC ändå. Skydd kan du göra av en mdfskiva som du anpassar efter den fräsningen du ska göra.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
Jag har en likadan men ett par år nyare. Den är inte i drift.

Jag vet inte vad sorts olja det skall vara men jag gissar på en vanlig 80w90 transmissionsolja. Jag tror inte att någon tunnare olja skulle hållas kvar i lagerhusen. Oljenivån ser man ju på oljeglasen som finns på varje lager.
Någon PCB skall inte finnas i smörjoljan. Däremot har jag för mig att det är ett asbesthaltigt belägg på bromsen. Det skall du byta tycker jag. Veteranbilsfolk brukar köpa asbestfria bromsband på metervara så den vägen kan man få tag på en bit som man kan skära till med diamantklinga och nita fast.
Det är oljan i gamla transformatorer och mjukstartsmotstånd och liknande som brukar innehålla PCB.

Motorn är en svag punkt på de här maskinerna. Den är ganska liten i effekten (tror den är 2,2kW om ens det) och när folk monterar matarverk och börjar mata på som på en modern vertikalfräs i samma storleksklass som ju brukar ha motorer på mellan 4 och 6 kW så brukar motorn brinna upp. Förra ägaren kastade bort motorn till min FM-C när den hade brunnit och därför har jag inte fått igång den ännu.
Motorn är ju en tvåhastighetsmotor. Såvitt jag vet torde den vara Dahlanderkopplad. Litet krånglig att linda om när den har brunnit men ingen vanlig motor passar.
Jag tror att du behöver ett matarverk men det gäller att vara försiktig med matningshastigheten så du inte bränner motorn.

Din maskin saknar en hel del skydd. De går att bygga om man vill.
 
  • Gilla
P_Olsson och 1 till
  • Laddar…
80w90 får jag till ISO VG 100, så betydligt tjockare än det jag kör i växellådorna till metallfräsen (ISO VG 68), men detta är kanske en annan konstruktion som kräver tjockare olja.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
Tack för bra och tydliga svar från båda två:) vet ni om det finns något klipp där någon kör en sån här fräs i den åldersklassen så man får se hur den beter sig i praktiken?

jobbar som snickare och bygger och finsnickrar endel på fritiden så man har bra hand med maskiner men just fräsmaskin av denna ålder och storlek är främmande och blir lite lömsk när man läser endel inlägg om hur farlig maskinen kan vara om man beter sig dumt åt.

Har lite tankar om skydd man kan bygga osv men är det en bra maskin eller skulle man satsa på någon nyare ni som är kunniga inom området?
 
Jag ser ingen orsak till att ge upp med den där. Du får lägga ut betydligt mer pengar för att få lutbar spindel och integrerat glidbord och fininställning med ratt på anhållet. Det är ungefär vad en nyare fräs kan erbjuda som den där inte har. Och så litet skydd förståss men de går ju att bygga själv.
I hemmabruk har du tid med 1930-tals matningshastighet så det skall säkert gå bra. Några minuter hit eller dit betalar inte en nyare maskin.
Jag har själv byggt hela anhållet med suvaskydd och allt på min l'Invincibile T160.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
Precis vad jag behövde höra:) kommer fortsätta samla information om denna maskin och bygga osv så man är påläst innan det är dags för uppstart.

Finns det någon sida eller någon som säljer matarverk till en sån här maskin? Duabhuset säljer några alternativ.
 
  • Gilla
remdrivet och 1 till
  • Laddar…
Jag har en kutter som är varken märkt man eller mec går den att använda ändå för tex manuell matning? Ser gedigen och kraftig ut iallafall Max 8000 varv står det på den. Vad kan vara farligt med att använda den?
 
Använd cirkulärt sågblad för trä med etiketten "nmax 8000" vilande på en orange byggplatsback.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skrynklig pappersinstruktion med text och bild av en orange verktygslåda med sågblad och håltagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en Sandvik verktygsinsats med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P_Olsson P_Olsson skrev:
[bild] [bild] [bild]
Den översta är mec, undre man.

Den undre kan nog vara till en riktlisthyvel, saknar förskär och är därför olämplig att fräsa falser med. Men kan användas för tex mallfräsning och falsning utan krav på finish. Ser dock ut att vara stort hål, 40 eller 50? Kräver då bussningar för att passa spindeln.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
Patrik440
DennisCA DennisCA skrev:
80w90 får jag till ISO VG 100
80w90 är ju ungefär som 30 olja så.

Vid användning av transmissionsolja så bör man använda sig av GL 1 då den inte innehåller något som är aggressivt mot eventuella brons eller mässingsbussningar.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.