6 956 läst ·
29 svar
7k läst
29 svar
Verktygspaket - Vad tycker ni?
Verktygstokig
· gotland
· 455 inlägg
Vad jag vet så säljer makita bara 2 stora combo paket i sverige? 6038 med borst och 5032 borstlösa och jag kan inte se vilken skillnad en 5032 från jula eller från toolab skulle vara. Men paketet behöver kompletteras med en sticksåg och multimaskin. Jag tycker det är bra maskiner i paketet och jag använder dem dagligen i arbetet. Jag och många andra har dödat "borrmaskinen" 482 som kommer i det billigare paketet men 484 som kommer i 5032 är en slitstark maskin. Tigern 187 har några fördelar med ställbart djup och krok mot den billigare 186. Handklingan 680 även denna med krok känns mycket robustare och starkare än 610. Proppmaskinen gör vad den skall men det är ju ingen bilmaskin och lite dålig avvibrering men skall det bara borras sporadiska hål så. Knack använder jag sällan om det inte skall skruvas tungt så där märker inte jag större skillnad men borstlöst skall ju inte gå lika varm
Vilket härligt svar, tack för att du delar med dig!M Mickebandsåg skrev:Vad jag vet så säljer makita bara 2 stora combo paket i sverige? 6038 med borst och 5032 borstlösa och jag kan inte se vilken skillnad en 5032 från jula eller från toolab skulle vara. Men paketet behöver kompletteras med en sticksåg och multimaskin. Jag tycker det är bra maskiner i paketet och jag använder dem dagligen i arbetet. Jag och många andra har dödat "borrmaskinen" 482 som kommer i det billigare paketet men 484 som kommer i 5032 är en slitstark maskin. Tigern 187 har några fördelar med ställbart djup och krok mot den billigare 186. Handklingan 680 även denna med krok känns mycket robustare och starkare än 610. Proppmaskinen gör vad den skall men det är ju ingen bilmaskin och lite dålig avvibrering men skall det bara borras sporadiska hål så. Knack använder jag sällan om det inte skall skruvas tungt så där märker inte jag större skillnad men borstlöst skall ju inte gå lika varm
Det där var något som jag upptäckte idag och blev förundrad över. Jag undrar varför man inte har en BL-variant av multiverktyget.I Ickedickedoa skrev:Makita har ingen multi med borstlös motor.
Det kittet du länkade har bara borstlösa maskiner.
Står klart och tydligt i beskrivningen på teknisk specifikation.
DDF484 och DTD153 är alltså borstlösa liksom de andra maskinerna.
Det andra kitet du pratar om innehåller helt andra maskiner bla. DDF482 som är helt värdelös, den överhettar vid normal amatöranvändning och borde inte säljas öht.
De andra maskinerna är väl helt okej men skruvdragaren är så skör att den går sönder trots silkesvantar.
Varför vill du ha en? Jag vet ju inte hur dom tänker men fördelarna känns ovesäntliga i ett sånt här verktyg. Men med tanke på hur marknaden ser ut är det nog bara en tidsfråga.ingenmansland skrev:
Elektroniken är mycket mer komplicerad och troligtvis också mycket dyrare att utveckla och designa.
Jag tänker mest att teknologin har de ju redan och det är ju en maskin som man använder mycket.Rickard.ag skrev:
Vill göra en uppdatering på min egen kommentar. Köpte till slut ett DLX5032t kit på Bauhaus för 9 999 och har nu hunnit använda det i 6-7 månader, använder mig av min recension på Bauhaus för att sammanfatta min bedömning.Ramic skrev:
Blev det något köpt?
Funderar själv på dlx5032t men jag blir uppskrämd av att andra på forum tycks vara bestämda med att makita-verktyg som säljs på Jula är lika med skräp. Jag kan inte säga att jag var läst mig till att just dlx5032t ska vara skräp hoppas det blir liv i tråden igen och att de som har erfarenhet av maskinerna i paketet kan dela med sig av sina, förhoppningsvis nyanserade åsikter
@husbygga
"Har nu gått ca 6 månader sedan vi köpte paketet och jag rekommenderar det varmt. Är bara en hobbysnickare men känner att jag har hunnit använda verktygen tillräckligt länge för att våga påstå att de presterat utmärkt! Blev glatt överraskad av att cirkelsågen tog sig igenom hela kortsidan (ändträ) på en 38mm bänkskiva i ek!
Priset; 9 999 anser jag gör paktetet Prisvärt!"
Min anledning till att köpa BL är att den ger bättre förutsättningar att hålla längre och därmed minska risken att behöva byta ut den på grund av slitage. Att köpa ett verktyg är ju inte särskilt miljövänligt men att behöva köpa ett till är säkerligen sämre! Dessutom så får man ut lite mer kraft, vilket inte skadarRickard. skrev:
Varför BL tagit över så stor del av marknaden har jag 100% förståelse över och jag förstår fördelarna men längre livslängd är faktiskt inte en av dom.Ramic skrev:
Min anledning till att köpa BL är att den ger bättre förutsättningar att hålla längre och därmed minska risken att behöva byta ut den på grund av slitage. Att köpa ett verktyg är ju inte särskilt miljövänligt men att behöva köpa ett till är säkerligen sämre! Dessutom så får man ut lite mer kraft, vilket inte skadar![]()
Jag frågade specifikt varför brushless efterfrågades på just multimaskin för där känns fördelarna väldigt små, nu har ju makita släppt en ny BL-multimaskin och det speglar väl vad som sker på marknaden just nu, snart finns det nog inget annat på batterisidan.
Jag är inte tillräckligt insatt för att argumentera livslängd på BL men av det jag har läst så tycker jag att det känns rimligt. Mitt svar var baserat på varför jag köpte makitas nya BL multitool men mitt svar var ganska generaliserande inser jag nu.Rickard. skrev:
Varför BL tagit över så stor del av marknaden har jag 100% förståelse över och jag förstår fördelarna men längre livslängd är faktiskt inte en av dom.
Jag frågade specifikt varför brushless efterfrågades på just multimaskin för där känns fördelarna väldigt små, nu har ju makita släppt en ny BL-multimaskin och det speglar väl vad som sker på marknaden just nu, snart finns det nog inget annat på batterisidan.
Men viktigast av allt så är ju det bara mina egna anledningar och mina egna tankar ✌️
Skulle jag stå och välja skulle jag också valt BL alla gånger. Mest för att jag tänker att tillverkarna vet vilka som "nöjer" sig med den äldre (men fortfarande helt fungerande) tekniken och anpassar material/kvalitén därefter. Den logiken funkar nog inte så bra på just makitas multimaskin men av erfarenhet så ligger det något i det hos flera tillverkare.Ramic skrev:
Jag är inte tillräckligt insatt för att argumentera livslängd på BL men av det jag har läst så tycker jag att det känns rimligt. Mitt svar var baserat på varför jag köpte makitas nya BL multitool men mitt svar var ganska generaliserande inser jag nu.
Men viktigast av allt så är ju det bara mina egna anledningar och mina egna tankar ✌️
Lycka till med projekten nu men akta dig för det blir svårt att skylla på verktygen nu
Livslängden på en BL motor är mycket bättre. Problemet är att det är elektroniken som ger sig, och det är oftas en hel enhet från batteriterminalen fram till statorn i motorn.
Det blir väldigt dyrt att laga. På en borstad motor så kan du byta varje del för sig.
Men skulle ändå välja BL alla gånger.
Det blir väldigt dyrt att laga. På en borstad motor så kan du byta varje del för sig.
Men skulle ändå välja BL alla gånger.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Finns inga fördelar för livslängden på en BL-motor. De enda fördelarna är att de är kraftfullare i samma storlek, och energieffektivare, eftersom mindre energi blir värme när de ska varvtalsregleras...T Toye_ skrev:
Annars är det bara fördelar för tillverkaren...
Av min egen erfarenhet är så inte fallet. Jag jobbar som servicetekniker och lagar dom flesta proffsmärken som Dewalt, Makita, Millwaukee, Hikoki, Bosch, Festool, Fein med flera. Extremt ovanligt att vi byter nått i motorn på en borstlös maskin, då är det elektroniken som ger sig som jag skrev längre upp.Dan_Johansson skrev:
På en borstad maskin byter man mycket mer ofta rotor eller stator i motorn.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Problemet är ju det inte går att separera elektroniken från BL-motorn..T Toye_ skrev:Av min egen erfarenhet är så inte fallet. Jag jobbar som servicetekniker och lagar dom flesta proffsmärken som Dewalt, Makita, Millwaukee, Hikoki, Bosch, Festool, Fein med flera. Extremt ovanligt att vi byter nått i motorn på en borstlös maskin, då är det elektroniken som ger sig som jag skrev längre upp.
På en borstad maskin byter man mycket mer ofta rotor eller stator i motorn.
Sen har ju alla de större märkena kört BL ganska länge, så frågan är ju hur många år du har statistik ifrån?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå ibland, tex på Makita DDF484 som vi lagar flera av varje vecka eftersom det är en av dom vanligaste skruvdragarn, så är statorn en lös del.
Kan nog räkna dom gångerna man har bytt stator eller rotor på en DDF484 på en hand.
Men visst, dom flesta sitter ihop med statorn.
Men det betyder ju inte att det är nått i motorn som går sönder för det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Ny sopsortering snart - vad tycker ni?
Övrigt husrelaterat -
Från 15% till 10% i kontantinsats - vad tycker ni?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Höja mark. Mura, gjuta eller L-stöd? Vad tycker ni?
Grund & Markarbeten -
Start-up idé. Vad tycker ni?
Hustillverkare -
Vilket el-verktygspaket ska man välja?
Övrigt husrelaterat