mattiasp skrev:
Hade han 5000 frässtål??!
Det är min absoluta övertygelse att det alltid finns ett bättre sätt!
Har man 5000 frässtål kan det omöjligen finnas ett bättre sätt :cool:.

kinglolle skrev:
Jag betvivlar det även om jag tror att de sa det i programmet. Misstänker att de menade frässtål för 5000 kr?
Det blir inte många frässtålar för 5000 kr om man väljer Cobolt eller något annat fint.

Något är lurt med de här uppgifterna. Jag gjorde ett överslag. I min samling fanns 29 stål. E grov uppskattning är att jag i genomsnitt har betalt någonstans kring 300 kr/st. Det blir 8700 kr. Inget konstigt med det. 5000 kr är inget konstigt att hetsa upp sig över. Om det hade rört sig om 5000 st, skulle kostnaden vara 1,5 miljon. Är det verkligen rimligt? Inte i min värld.

Budgetfräsar ligger i snitt på ca 100 kr, 5000 st skulle bli halvmiljon kr, vilket är helt orimligt och karln var dessutom noga med att köpa kvalité så faller det orimligt att ha 5000 frässtålar. Var nog 15-20 st fina Coboltstålar han hade.

Såg ni inte väskorna/lådorna med frässtål. Det var ju iaf minst 75-100st stål de visade i bild. Men det var fler stängde lådor som syntes.

Snailman
jag köpte en trälåda på rea hos clas i sjön med 50 stål, kostade en femhundring har jag för mig.... ca 10 kr stycket blir det...

End skrev:
Det blir inte många frässtålar för 5000 kr om man väljer Cobolt eller något annat fint.
Jag vet (tyvärr) ;)

Såg helt enkelt orimligheten i att han har 5000 st frässtål för då hade de klankat ner ännu mer/visat det för det hade varit sjukt och gissade därför på vad som kan ha menats. Sen slängde de väl ur sig siffran 5000 kr och det betyder inte att det är någon exakt siffra alls utan gavs väl bara för att ge en poäng

Jag motiverar alltid mina maskin- och verktygsinköp med vad det skulle kosta att anlita hantverkare eller köpa färdiga möbler eller lister. Sen är det ju väldigt kul också. Har en ny leverans på gång från Axminster, dessutom en elektrisk häcksax med rejält långt "svärd" till halva priset jämfört med svensk handel.
Hur som helst, Festool ja, det är grejer för själen! Sen är det också väldigt trevligt att köra en Festool-slip istället för en slipmus från Clas Ohlson. Slår man ut kostnaden på 20-30 år så blir det ändå väldigt dyrt... ja där föll den motiveringen, men ja.... kul är det att köpa verktyg och maskiner!

mattiasp skrev:
Hade han 5000 frässtål??!
Det hade han säkert inte. Det var bara en siffra som Arga Snickaren hasplade ur sig. Han menade bara att han hade absurt många frässtål.

Dra hit den där argsinte snickaren så lovar jag att verktygsforumet kommer snacka omkull honom :) Tre handöverfräsar, det är ju inte ens mycket...

Jag har INGEN handöverfräs :o
Hade man väll fått skit för det...?

Snickarn: Har du INGEN handöverfräs? Man får INTE ha tre, men man MÅSTE ha en!

P
det finns ALLTID någon som är värre!!! ;)

mitt ordspråk är: en sann verktygsnörd köper dom verktyg han vill ha ( inte vad han behöver för dom har han redan ) :wow:

Klicka skrev:
Det är väl klart man kanske vill ha fler verktyg hemma om man har det som hobby och tycker om att bygga än en (arg snickaren) som har det enbart som yrke.

Samma med de som gillar bilar, de köper ju dyra snygga bilar och inte bara hyr över en helg ifall man vill ha en sån bil.

:-)
Fast om du aldrig kör bil eller kanske inte ens har körkort.

Med det sagt så nog skulle jag vilja ha en riktigt fin bil i garaget ändå.

Skickat från min ST18i via Tapatalk 2

Om arga snickaren skulle se min samling med bitssatser så skulle han dra sig tillbaka och börja sticka vantar istället tror jag.

Men å andra sidan så har jag bara en fräs (makita) som jag har använt 3 gånger sedan jag köpte den för 2 år sedan.
Har 2 st bosch frässtål till den. :)

Jag har en bil för max 3000:- men äger en stor del av Bosch Blå`s sortiment.
Köpte första Bosch blå i början på 90-talet.
Så undra vad "arga snickaren" hade tyckt om det.
Nästa stora investering är en byggnadsställning. Kostnad ca 20 000:- för en begagnad i lagom storlek.

Har man bra verktyg och maskiner så hinner man mycket varje dag som man får en liten tid över.
Så vi har sparat in massor av dyra hantverkartimmar genom att göra det själv under dom 23 år som vi har varit husägare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.