Såg "Arga snickaren" häromdagen. Familjen i avsnittet hade problem att färdigställa sitt (mycket stora) hus.

Husägaren hade också en svaghet för verktygsinköp, bla tre handöverfräsar, mängder med frässtål och diverse Festool elverktyg visades upp. Han hade handlat som "tröst" och fick mycket kritik av "den arge".

Någon mer än mig som känner sig träffad av att någon gång "trösthandlat" verktyg? :o

/baklastaren

Inget kan bota en depression som en Festool, eller firande för den delen heller :D systainers är perfekt som "liten tröst" eller för att man fått en bra lön.. eller för att det är tisdagar.

Verktyg kan man alltid motivera. Det är ju dessutom säkrare älskling, du vill väl inte att jag skadar mig? *hundögon*

Hamnar jag i lyxfällan, arga snickaren eller dyligt kommer jag skylla på er :) byggahus made me do it!

Redigerat:
Varför skulle man vilja ha en arg snickare hemma? Dessutom har jag förstått att han är autodidakt hobbypsykolog. Han kan hålla sig i tv-rutan. Jag hinner sällan kolla på tv i alla fall.

Jag kände mig oxå träffad... på mer än ett sätt.
1. Verktygen... Skulle lätt kunna ha 3 olika fräsar om jag fick bestämma :)
2. Det hade mycket väl kunnat vara vi som satt i den situationen om vi åkt på några (fler) ekonomiska smällar under vår renovering.
3. Mannens långtgående ideér om hur han ville ha huset på detaljnivå.

Tack och lov är min sambo mycket tuffare än kvinnan i den familjen...:)

mattiasp skrev:
Varför skulle man vilja ha en arg snickare hemma?
Nä håller med men skulle jag vilja det räcker det oftast med att titta sig i spegeln...;):cool:

Det är väl klart man kanske vill ha fler verktyg hemma om man har det som hobby och tycker om att bygga än en (arg snickaren) som har det enbart som yrke.

Samma med de som gillar bilar, de köper ju dyra snygga bilar och inte bara hyr över en helg ifall man vill ha en sån bil.

:-)

Nej, faktiskt inte. En gång så köpte jag en 110 mm polygrip från biltema bara för att den var så häftig men det dröjde inte länge förrän den var använd.
Jag köper verktyg när jag behöver verktyget.
Fast en extra överhandsfräs med rundningstål permanent blev jag sugen på efter arga snickarn. Kunde Karl ha tre så kan jag väl ha två.

Protte

Jag kände mig riktigt träffad, inte minst för att jag i fredags köpte ett OF2200-SET, ett PS400-SET samt CMS-bordsinlägg till båda. Frugan undrade varför jag behövde en fräs till, men jag lyckades på något sätt få godkänt på inköpen i slutändan.

Till skillnad från killen i programmet så går dock renoveringen framåt, om än sakta och jag använder mina verktyg.

Kattvovven skrev:
Inget kan bota en depression som en Festool
Vackra ord... :D

Snailman
nu känner jag mig lite träffad:o har oxå tre överhandsfräsar hemma och en av dem har jag knappt använt...

Redigerat:
Hmmm.... Tidigare var jag prylgalen i nya elektronikprodukter, tv, Video, Dvd osv... Sedan fick man barn och lugnade ner sig lite.
Sen jag nu började renovera så är jag nog också lite verktygstokig, hade det inte varit för ekonomin hade jag nog haft fullt med Festool, nu är det lite blandat, 4 skruvdragare (18v/10,4v/3,6v 2 st.), elhandfräs, två elborrmaskiner, stor slagborr, cirkelsåg, tigersåg, 2 sticksågar och några till som jag inte kommer ihåg.
Fördelen med fler skruvdragare är att en kör jag borr med och skruvar sedan med nästa, spara mycket tid att slippa byta borr/bits. De två små skruvdragarna är smidiga till nästan allt "vardagsskruvande" och kommer åt i stort sett överallt.

Tillhör dem som lätt börjar dregla när man ser nya fina elhandverktyg och tänker på allt fint man kan fixa med dem (och glömmer hur lite tid man egentligen har till att göra det).....

Folk samlar ju på de mest bisarra saker, så varför inte verktyg? Ni har väl sett "Extreme hoarders"? Samlandet är en djupt rotad biologisk funktion, och hos vissa individer är den så stark att den ger en rent fysisk njutning. Samlandet, fynden, triggar igång hjärnans belöningsystem.
Kattvovven skrev:
Inget kan bota en depression som en Festool...
Det kanske var skrivet som en ironi, men är fullständigt korrekt. (För den som samlar på Festool, givetvis.) Hos maskar höjs serotoninhalten i kroppen när de hitta föda, hos människor bland annat när vi "gör fynd". Så likaväl som att äta Prozac för att höja serotoninhalten i hjärnan (vilket lindrar en depression) så kan man lura kroppen att själv producera serotonin.

Jag tror inte Arga Snickaren vet hur rätt han har när han säger "det här är ju knark" om de femtusen frässtålen. Knarket tillverkas visserligen inne i kroppen, men det har samma effekt som knark som tillförs utifrån.

andersmc skrev:
Det kanske var skrivet som en ironi, men är fullständigt korrekt.
Inte ironiskt alls.. bara ett uttryck för att jag känner att man kan må bättre av att köpa saker. Fina saker. Nödvändiga saker.. ;)

Hade han 5000 frässtål??!

mattiasp skrev:
Hade han 5000 frässtål??!
Jag betvivlar det även om jag tror att de sa det i programmet. Misstänker att de menade frässtål för 5000 kr?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.