2 748 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Verktyg/teknik vid byggklyvning
Ja det hade kanske varit ett alternativ. Men jag inhandlade en GCM8s med GTA bord i höstas, så jag har inget behov av kap/ger-funktionen. Det är möjligt, att om jag hade haft kombinationen i åtanke från början, att det hade varit en bra lösning ur utrymmessynpunkt. Tittade dock som hastigast på Bosch motsvarighet vid ett tillfälle och tyckte den såg väldigt jobbig ut. Hela bordet ivägen vid kap/gerning.snickarboden skrev:För bygg är ELU eller DW's vändbara helt suveräna och omöjliga att slita ut. En begagnad ELU TGS lär vara det vettigaste och en sådan får man för ett par tusenlappar. Reservdelar är inga problem och vettiga priser med på dem. Min är över 20 år och det enda som behövts bytas är remmen och stickproppen som körts över ibland.
Vill man ha högre precision för inredningsjobb så är DW744 svår att slå, dock väsnas den och är svagare än TGS så man fåt ta det lugnare vid klyvning. Även här är det en baggis att få tag i reservdelar men rätt svårmekad.
Jo, jag har bägge.
Ett alternativ kan vara att helt enkelt montera en kraftig handcirkel i bord, portabelt och fullt tillräcklig kraft och precision för byggjobb.
/Kent
Njae...bosch variant har väl ett litet bord på ovansidan? Elus modell ser inte ut så, utan istället så snurras hela maskinen, och bordet är inte ivägen när man kör med kap/geren. En bild på tgsen ser du här: http://www.blocket.se/malmo/Kap_o_gersag_elu_tgs172_26176052.htm?ca=23_10&w=3flyer82 skrev:Ja det hade kanske varit ett alternativ. Men jag inhandlade en GCM8s med GTA bord i höstas, så jag har inget behov av kap/ger-funktionen. Det är möjligt, att om jag hade haft kombinationen i åtanke från början, att det hade varit en bra lösning ur utrymmessynpunkt. Tittade dock som hastigast på Bosch motsvarighet vid ett tillfälle och tyckte den såg väldigt jobbig ut. Hela bordet ivägen vid kap/gerning.
Jag har arbetat med både tgs och 744an. TGSen är precis som snickarboden säger en kraftigare såg, som tål mer stryk och är billigare begagnad. Dessutom finns det färdiga rullbord att köpa till TGS:en, vilket tyvärr inte finns till 744an. TGSen kommer också med ben, vilket 744an inte gör.
I övrigt är 744an bättre på allt. Smidigare, bättre bord, mycket bättre anhåll, bättre höjdinställning och en massa andra fördelar.
Men med tanke på de låga priserna på TGSen så kanske det blir en bra byggsåg, och tycker du sen att det är kul att finsnickra så sälj den och köp en 744a istället.
Ja jag uttryckte mig klantigt. Med hela bordet menade jag det lilla bordet. Har som sagt inte provat den utan klämde och kände bara på affären, tyckte att det var i vägen och att man måste böja sig åt sidan för att se vad man håller på med. Möjligt att detta inte är nått problem vid användning.Daniel_N skrev:
Jo, det är ganska störigt. Men Elu TGS ser som sagt inte ut så.flyer82 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden