Detta är mitt första inlägg, har dock varit en tyst bevakare under en längre tid, och vill därför börja med att säga tack för en utomordentlig informationskälla.

Jag undrar om någon har lust att tipsa/styra mig mot en lösning på ett problem. Jag håller på med en totalrust av ett äldre hus, detta har pågått under snart 5 år i olika tempon. Jag har under denna tid hunnit med att inhandla en hel del utrustning av varierande kvalitet. Först skaffade jag en basuppsättning med billiga B&D och kinamaskiner. Har nu börjat byta ut välanvända maskiner mot lite "bättre" märken, exempelvis skruvdragare, kap/ger och sticksåg.

Nu är det så att jag med jämna mellanrum behöver klyva till reglar eller brädor till udda dimensioner. Detta har jag mestadels utfört med en Kina bord/klyv såg. Ofta med sämre resultat pga värdelöst annhåll samt dålig teknik/utrymme vid hantering av längre längder. Att sågen väsnas och skrämmer skiten ur mig hjälper inte heller, ibland undrar jag hur pass hållbar axeln är på en 1500:- såg och vad resultatet blir om sågen skär ihop och klungan far iväg....

Vid enstaka klyvning(kilar) av panel till fasaden har jag använt mig av en klumpig plastklumsaktig B&d cirkel. Detta har utförts genom att ha brädan liggande på bockar och sedan flytta brädan när man kommer fram till bocken. Har dock aldrig använt paralellanslaget så jag har ingen erfarenhet av hur effektivt det är.

Nu till mitt "problem". Jag vill skaffa bättre utrustning för att kunna klyva med lite mer finess och inte längre känna att det är ett arbetsmoment som gör att jag går och drar mig för att göra det.

De alternativ jag känner till är 1: ny bordssåg samt inmatnings och utmatningsstöd eller 2: en ny bekväm och lätthanterlig cirkelsåg.

Jag har för närvarande kap/ger och klyvsågen stående i de rum som jag för närvarande jobbar i , så utrymmet är inget större problem förutom vid klyvning av längre längder. Det kan vara väldigt bökigt och känns ibland lite halvt osäkert.
Däremot kommer jag inte ha något vidare utrymme att ha dessa maskiner uppställda på när renoveringen är färdig. Vill dock bygga snickarbod/garage i framtiden men det kommer realistiskt sett få vänta. Därför känns en dyrare klyvsåg lite onödigt.

Vad gäller cirkelsågs lösningen så vet jag helt enkelt inte hur bra det fungerar samt vilka begränsningar den har. En vanligt förekommande uppgift för mig kan vara att klyva till låt säga 20-30mm reglar, detta gör jag oftast från 45or i och med att jag alltid har de hemma för salningar av väggar osv. Är det bästa att inhandla en c6bu2 och sedan klyva på bockar eller hur gör man?

Jag är även intresserad av en sänksåg då jag tror att en sådan kan underlätta de arbeten som kräver lite mer finess vid tillkapning av smygar och i de fall det krävs precision vid skivkapning. Men som jag kan se det så funger den inte så bra till virkesklyvning? Tillkapning av spånskivor att sätta bakom gipset gör jag med farsans 20 år gamla makitacirkel, den är bra mkt trevligare än min plastklumps B&d, dock saknar den suguttag och paralellanhåll. jag kan tänka mig att jag skulle få till bättre resultat och kanske göra lite "extra" vid renoveringen om jag kan göra raka, snygga och exakta snitt på ett smidigt sätt.

Hej och välkommen även som skribent!

Sänksåg är inget vidare att klyva reglar med, det blir rätt omständigt.

Angående makitan - skaffa ett parallellanhåll, det kan en välsorterade verktygsaffär säkert hjälpa dig med. Den blir då hyfsad att klyva med.

Smidigast är helt klart en bra bordssåg - med en riktigt klyvklinga! DW744, Bosch GTS10 eller makitas motsvarighet (som jag har glömt vad den heter) är dyra maskiner, men de gör att klyvande som man annars drar sig för om man bara har handcirkel nu går som en dans. Dock krävs ju mycket mer plats än vad som krävs med en handklinga.

Daniel_N skrev:
Hej och välkommen även som skribent.
Ok, det var som jag tänkte med en sänksåg, men det blir nog en sådan så småningom ändå, avvaktar nog tills ett direkt behov uppstår, även om kampanjerbjudande på engelsk makita lockar.

Jag vet helt ärligt inte om det är värt att lägga nå mer pengar på makitan, den är sliten. Köpte en klinga på biltema samt smörjde och putsade upp den men det får nog räcka :) Vad jag förstår så får man en utmärkt cirkel för 2000:- och det tycker jag helt klart att det är värt. Har mkt kvar att göra hemma och den tar ingen plats. Det du skrev om att makitan blir hyfsad att klyva med, menar du då den specifikt eller cirkelsågar i allmänhet?

Vad gäller bordssåg så är jag i det närmaste klar med en våning. Sedan kommer jag använda mitt nuvarande varddagsrum som "byggrum". Där kommer finnas gott om plats. Det som stör mig är att när den våningen är klar (realistikt sett 1 1/2 år) så har jag bara källaren att ha den uppställd i och där är för trångt för att kunna göra nått vettigt. Annars är det ett solklart "vill ha" då jag ser en massa bra användningsområden för en kvalitetsbyggsåg. Min är jag rädd för och använder den alltså inte mer än nödvändigt...

en bordsåg på hjul som du bara drar ut när du ska klyva långa bitar blir väl bra++++

Sukta efter tex GTS10+GTA60.....

flyer82 skrev:
Ok, det var som jag tänkte med en sänksåg, men det blir nog en sådan så småningom ändå, avvaktar nog tills ett direkt behov uppstår, även om kampanjerbjudande på engelsk makita lockar.

Jag vet helt ärligt inte om det är värt att lägga nå mer pengar på makitan, den är sliten. Köpte en klinga på biltema samt smörjde och putsade upp den men det får nog räcka :) Vad jag förstår så får man en utmärkt cirkel för 2000:- och det tycker jag helt klart att det är värt. Har mkt kvar att göra hemma och den tar ingen plats. Det du skrev om att makitan blir hyfsad att klyva med, menar du då den specifikt eller cirkelsågar i allmänhet?

Vad gäller bordssåg så är jag i det närmaste klar med en våning. Sedan kommer jag använda mitt nuvarande varddagsrum som "byggrum". Där kommer finnas gott om plats. Det som stör mig är att när den våningen är klar (realistikt sett 1 1/2 år) så har jag bara källaren att ha den uppställd i och där är för trångt för att kunna göra nått vettigt. Annars är det ett solklart "vill ha" då jag ser en massa bra användningsområden för en kvalitetsbyggsåg. Min är jag rädd för och använder den alltså inte mer än nödvändigt...
Med en portabel eller åtminstone vändbar bordssåg klarar man sig hyffsat med mindre utrymme. Min står så att jag vänder den åt ett håll om jag klyver långa saker, och sedan vrider jag bordet 90 grader om jag kapar långa saker.

Eftersom samma ställning är fräsen (i och urlyftbar), så kräver de inte plats för två, men i gengäld är ställtiden lång. Det vill säga man kan göra det man vill, men det är omständigt. dock bättre än att inte ha en borddsåg.

--- Mats ---

Nä, som hyfsad för klyvning så menade jag vilken kvalitetscirkelsåg som helst (med parallellanhåll). Tror du att det kommer att bli lite mer finsnickeri framöver så hade jag hellre lagt pengarna på en bordssåg än en bra cirkelsåg.

Nimajneb skrev:
en bordsåg på hjul som du bara drar ut när du ska klyva långa bitar blir väl bra++++

Sukta efter tex GTS10+GTA60.....
Du skrev snabbare än jag, samma budskap :)

--- Mats ---

Gröna motsvarighten till GTS10 är väl värt att fundera på ?
Tycker den verkar ganska rejäl för en hemmabyggare.

Mats: På vilket sätt är det vridbart? Komersiell produkt eller hemmabygge?

Tipset med portabelt stativ var kanon. Dock kommer det vara ett projekt att få den upp och ner ur källaren. Men kommer förmodligen ändå bli mest byggande under den varma säsongen när väl huset är klart invändigt. Renovering av stuga och snickerier på tomten, och då har jag andra byggnader att förvara sågen i.

Hur är det då med inköp av såg? Det har säkert diskuterats i en mängd trådar. Jag har inget emot att beställa från England eller Tyskland, har bl.a. Inhandlat en GOP och elhyvel från axminster. Men en byggsåg är ju rätt tung, frakten en väg är väl ok, men inte direkt något man vill skicka fram och tillbaka. Dessutom har jag snappat upp att motorerna är tveksamma och att man bör installera motorskydd, stämmer detta och gäller det för alla tre? (makita,Bosch,dewalt) Känns inge kul att börja grotta i elkopplingarna direkt på en nyköpt såg.

Daniel_N skrev:
Nä, som hyfsad för klyvning så menade jag vilken kvalitetscirkelsåg som helst (med parallellanhåll). Tror du att det kommer att bli lite mer finsnickeri framöver så hade jag hellre lagt pengarna på en bordssåg än en bra cirkelsåg.
Jag tror att jag kommer vara intresserad av finsnickeri så småningom. Grymt imponerad av hur mycket man kan göra själv med bra verktyg och smarta jiggar. Har dock inte tid just nu, tror flickvänen har svårt att gå med på att jag står och snickrar skåp istället för att sätta upp väggar :) , så det är svårt att veta om man bara tycker det verkar kul på håll :) och när jag väl blir klar så har jag ingenstans att hålla till, så det ligger lite väl långt fram i tiden. Men det gör ju inget heller att bara låta den stå under tiden man inte har byggprojekt, för till slut så har jag förhoppningsvis min snickarbod/garage.

flyer82 skrev:
Mats: På vilket sätt är det vridbart? Komersiell produkt eller hemmabygge?

Tipset med portabelt stativ var kanon. Dock kommer det vara ett projekt att få den upp och ner ur källaren. Men kommer förmodligen ändå bli mest byggande under den varma säsongen när väl huset är klart invändigt. Renovering av stuga och snickerier på tomten, och då har jag andra byggnader att förvara sågen i.

Hur är det då med inköp av såg? Det har säkert diskuterats i en mängd trådar. Jag har inget emot att beställa från England eller Tyskland, har bl.a. Inhandlat en GOP och elhyvel från axminster. Men en byggsåg är ju rätt tung, frakten en väg är väl ok, men inte direkt något man vill skicka fram och tillbaka. Dessutom har jag snappat upp att motorerna är tveksamma och att man bör installera motorskydd, stämmer detta och gäller det för alla tre? (makita,Bosch,dewalt) Känns inge kul att börja grotta i elkopplingarna direkt på en nyköpt såg.
Vridbart: Jag tar tag i kanterna, lyfter och ställer ner det igen. Men det hade gått att sätta på hjul. Det jag har är en sänksåg från Festool, monterad i deras CMS bord, samt en OF1400 fräs med tillhörande modul.

Det är en väldigt dyr lösning. Men en dyr lösning som gett en sänksåg, en skena, en bordssåg, en fräs, och ett fräsbord. Kär dessutom TS75an, så motorn verkar stark nog hittills, men skulle jag få för mig att trycka på för mycket kan jag säkert säcka ihop den.

Har man plats till en brodssåg är det en billigare lösning med högre kvalitet. Men det har inte jag, och det är där CMSen kommer in. Har ett par hyllor i garaget där jag lägger modulerna, och med modulerna ur är det lätt at fälla ihop CMSen och plötsligt finns det plats i garaget (med plötsligt menar jag egentligen långt efter jag började, dessutom, gör jag det oförsiktigt med vittnen uppstår en snabb diskussion om att cyklarna bör vara inomhus).

CMSen är mycket lätt, går att bära till och från en bil och upp och ner i en källare och ut på gräsmattan (det gör jag inte, men jag bär ut kapen och GTA 3700an, dock kan jag köra även kapen inne i garaget om jag bara fäller ner antingen sågen eller arbetsbordet först.

--- Mats ---
.

Mats Bengtsson skrev:
Vridbart: Jag tar tag i kanterna, lyfter och ställer ner det igen. Men det hade gått att sätta på hjul. Det jag har är en sänksåg från Festool, monterad i deras CMS bord, samt en OF1400 fräs med tillhörande modul.
.
Ahaa.. Det var den typen av vridbart.. jag såg framför mig en bänk med nån form av låsbar tallrik ovanpå.

Vad fäller Festool lösningen så ska jag nog försöka hålla mig borta från dem, jag gillar prylar, men deras priser har jag inte råd att gilla. Möjligt att man kommer ångra sig någon gång i framtiden för att man inte började köra deras line men då får jag väl bita i det sura.

Ska fortsätta fundera kring GTS10 och det mobila bordet. Verkar vettigt. Kanske t.om har ordnat mig en snickarverkstad, vågade mig på en diskussion om att blåsa ur en stuga vi har på tomten och istället bygga en friggebod att placera svärföräldrarna i när de är på besök.. verkar som jag fick napp, det trodde jag aldrig :D

Min situation skiljer sig lite mot dit i det att jag alltid har haft en verkstad att klyva i.

När jag köpte huset hade jag bara en Bosch handcirkel vilken jag använde till att klyva reglar och liknande med. Nyttjade då parallellanhållet. Det går men inte mer. Det svåraste tycker jag är att spänna fast arbetsstycket samt balansera handcirkeln på den oftast rätt smala regeln man klyver.

Vid några tillfällen monterade jag helt sonika handcirkeln upp och ner i en spånskiva och fixade ett enkelt och svårjusterat klyvanhåll med en brädstump och två tvingar. Det gick det med men klingskydd och liknande blev det inte mycket med.

Uppgraderade sedan till en liten Inca bordscirkel med 8" klinga. Trevlig men med nackdelen att det inte gick att sänka ner klingan helt i bordet (fick då montera mindre klinga) samt att det inte gick att tilta klinga. Denna såg fick mig att inse hur trevligt det är med en bordscirkel.

Nästa steg var att uppgradera Incan till storebror Inca Major. I princip samma såg som den förra fast med 10" klinga. En otroligt trevlig såg, dock med samma nackdelar som den lilla Incan.

Efter Inca-sågarna köpte jag en begnagad GTS10:a som jag nu använder. På det stora hela är den sågen bättre än alla de andra jag haft. Det enda jag saknar är egentligen en tyst och stark 3-fas induktionsmotor.

Slutsats? Köp dig en GTS10:a eller motsvarande såg från Dewalt eller Makita. De kostar en slant men är väldigt, väldigt användbara. Jag inbillar mig också att andrahandsvärdet är högt.

För bygg är ELU eller DW's vändbara helt suveräna och omöjliga att slita ut. En begagnad ELU TGS lär vara det vettigaste och en sådan får man för ett par tusenlappar. Reservdelar är inga problem och vettiga priser med på dem. Min är över 20 år och det enda som behövts bytas är remmen och stickproppen som körts över ibland.

Vill man ha högre precision för inredningsjobb så är DW744 svår att slå, dock väsnas den och är svagare än TGS så man fåt ta det lugnare vid klyvning. Även här är det en baggis att få tag i reservdelar men rätt svårmekad.

Jo, jag har bägge.

Ett alternativ kan vara att helt enkelt montera en kraftig handcirkel i bord, portabelt och fullt tillräcklig kraft och precision för byggjobb.

/Kent

phl skrev:
Slutsats? Köp dig en GTS10:a eller motsvarande såg från Dewalt eller Makita. De kostar en slant men är väldigt, väldigt användbara. Jag inbillar mig också att andrahandsvärdet är högt.
Ja det börjar som sagt att luta åt det hållet. Det är förmodligen den bästa lösningen, har bara haft lite svårt att motivera kostnaden om det funnits en lösning som var nästan lika bra men mycket billigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.