Något nytt att inse åxå.

Black&Decker gör inga bra grejer generellt sett för Husägare.
Bor man i lägenhet så kan dom duga då dom åxå kan tyckas ha lite trendig design och konstiga finesser.

Haha, jo har nog gått igenom de flesta av tankarna ovan. Huset är nyligen helrenoverat och vet mina begränsningar när det gäller hantverk. Har tack och lov goda vänner som lovat hjälpa mig på traven. Får lära på vägen. Mest ute efter just råd som avser trädgård och ytligare enklare fixningar på huset som ofta kommer att uppkomma.

Skaffat skruvdragare, bra verktygslåda och nu försöka bestämma typ och märke av gräsklippare osv.

Alla råd och ideer uppskattas :)

Väldigt svårt att ge råd baserat på.... rosenbuskar.
Man skaffar redskap beroende på tomtens beskaffenhet.
Ta bara klippning.
Själv har jag
Åkklippare för dom stora ytorna
multiklipp o uppsamlar klippare som körs på terasser och mellan fruktträden.
Röjsåg för att ta slänter med sly o högt gräs
batteri-trimmer för gräset tunt träd, rabatter o buskar.

Det är efter mina behov, dina kanske är likadana eller helt andra.

Vissa kommer att bräka...köp Klippo.... men köp det som passar dina behov.

ps goda vänner lovar ofta mycket men när det väl kommer till kritan......

Tack för alla råd, båda här och i andra trådar. Blev storhandling på Bauhaus, vanlig klippare i år, men sugen på en Automower till nästa år. Stora plana ytor utan för mycket konstiga saker att klippa runt.

Känner mig i vart fall lite förberedd till första katastrofen nu. Fick med lite Trädgårdar för Idioter böcker på köpet också.

Får leta efter liknande för huset/vatten/avlopp/el osv ;)

Mikael_L
Storstad skrev:
Haha, jo har nog gått igenom de flesta av tankarna ovan. Huset är nyligen helrenoverat och vet mina begränsningar när det gäller hantverk. Har tack och lov goda vänner som lovat hjälpa mig på traven. Får lära på vägen. Mest ute efter just råd som avser trädgård och ytligare enklare fixningar på huset som ofta kommer att uppkomma.

Skaffat skruvdragare, bra verktygslåda och nu försöka bestämma typ och märke av gräsklippare osv.

Alla råd och ideer uppskattas :)
Ja tyvärr har jag inga råd att ge om trädgårdsverktyg, vi kommer själv stå i dina funderingar vilket år som helst.:)
Som det känns nu, kommer jag nog försöka köpa lite beggade prylar, såsom gräsklippare och sånt, på blocket till att börja med.
När dessa sen använts ett tag så kanske man har lite koll på vad man egentligen behöver.

Vissa saker ska du undvika att köpa "billigt". Skräp gör ingen glad.
Jag köpte t.ex. en billig snöskyffel, minns inte riktigt var, kanske Jula, och tyckte väl att den såg OK ut. Men aluminiumbladet har redan böjt sig, den klarar helt enkelt inte tung blötsnö.
Så köp bra kvalla direkt, när du köper sånt som garanterat kommer användas mycket.

Satsa på kvalitetsgrejer, därmed inte sagt det dyraste och det mest avancerade, utan grejer som passar ditt behov.

Saker som jag har upplevt som måsten i sen jag bosatte mig i mitt fritidshus är:
skruvdragare, vinkelslip, gersåg, åkklippare, vanlig motorklippare, röjsåg, skottkärra, rejäl uppsättning handverktyg (typ Swedols AmPro verktygsvagn), motorsåg, cirkelsåg, sticksåg, pelarborr, spakblock, pinnsvets, migsvets, vw-pickup, dränkpump, motorbrandspruta, bänkslipmaskin, borrhammare, skorstensviska, planslipmaskin, släggor i olika storlek, en bra yxa (eller två), cementblandare, kompressor, traktor... :)

Man märker rätt fort vilka grejer man behöver, och saker man kanske bara behöver en gång går alltid att låna eller hyra.

Motorbrandspruta...........................det har väl alla?...........................hehe

Jag har inte direkt använt den, men den kändes som ett måste... :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.