Köpte en dimsmörjare som jag monterade direkt på verktyget, fyllde med olja och efter ca 40 avfyrningar med spikpistolen var det tomt på olja, känns enormt overkill. Manualen säger att verktyget behöver ca 3 droppar per dag, går denna typ av dimsmörjare att justera, isf hur ?

Dimsmörjare - Biltema.se
 
Jag har gjort samma sak. Hittade inget sätt att justera. Dessutom var smörjaren i vägen. Det slutade med att jag tog bort smörjaren och droppade i de tre dropparna vid arbetets början. Det är inte särsskilt betungande. Det stora problemet var att smörjaren är klumpig, och dessutom läckte lite så att man fick olja där man inte vill ha den. Kasta bort skiten är mitt råd.
 
  • Gilla
mattias1343
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag har gjort samma sak. Hittade inget sätt att justera. Dessutom var smörjaren i vägen. Det slutade med att jag tog bort smörjaren och droppade i de tre dropparna vid arbetets början. Det är inte särsskilt betungande. Det stora problemet var att smörjaren är klumpig, och dessutom läckte lite så att man fick olja där man inte vill ha den. Kasta bort skiten är mitt råd.
Ja, jag kommer plocka bort den, istället kommer jag sätta fast en plywoodskiva på sidan av kompressorn, där monterar jag en tryckregulator med vattenavskiljare och dimsmörjare, kosta ca 400kr på biltema. Likaså monteras en tryckregulator med avskiljare utan dimsmörjning, då kan jag välja vilken luft jag vill ha. Kostar ca 1000kr för delarna samt en extra slang som aldrig går med dimsmörjning, bara märka upp vilken slang som är till vad och välja inför olika jobb.
 
Skulle gissa att dimsmörjaren från biltema är mindre bra, vill du göra det ordentligt finns det nog bättre alternativ...
 
Jag har den där dimsmörjaren och den är helt värdelös. Dels så töms den på nolltid och dels så blir det gängpaj på det mikroskopiska påfyllnadshålet efter ett par påfyllningar.


Men den är billig...
 
  • Gilla
ford1
  • Laddar…
Nästa steg verkar vara Cejn 652 för runt 800 spänn..
 
De som är gjorda för att sitta på maskiner brukar vara små och cylinderformade..

En sån där hade jag inte provat att sätta direkt på en maskin, de har med största sannolikhet en upp- och nersida..

Edit: men för 94 spänn kan man ju chansa..
 
Ja, jag menade såklart inte att man skulle sätta den vid maskinen. Jag tänkte mer att den modellen jag länkade till som man sätter vid kompressorn funkar bättre rent generellt eftersom den har mer förutsägbara driftförhållanden. Såna verkar det finnas gott om för en hundring och uppåt.
Nackdelen är väl att man måste ha två uttag på kompressorn och två slangar om man vill köra saker som inte vill ha olja. Eller två kompressorer...
 
  • Schematisk bild av en kompressorkonfiguration med förgrening för tryckluft, tryckregulator med filter och dimsmörjare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Helt meningslöst på en spikpistol. Ska du spika en hel arbetsdag börjar du med att olja. Ska du spika en halv dag oljar du varannan dag. Inte särskilt betungande.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Helt meningslöst på en spikpistol. Ska du spika en hel arbetsdag börjar du med att olja. Ska du spika en halv dag oljar du varannan dag. Inte särskilt betungande.
Njae, jag har olika saker, bläster, slip, pistoler, renblåsning. Så maskinen körs mycket ofta. Därav jag vill ha ordning allt enkelt tillgängligt.
 
Som sagt ovan, du behöver olika slangar till smörjd/oljefri luft...

Jag kör alla mina tryckluftsverktyg på "oljefri" (har dock ingen oljefri kompressor) och droppar i lite olja i varje maskin innan jag använder dem.. Funkar utmärkt..

Edit: det bästa kanske är att köra en fast ledning till blästern..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.