1. Hur fungerar en installationsfräs? Är det så att man fräser två smala parallella spår i underlaget (t ex betongen) och bilar bort materialet mellan spåren eller använder man breda frässkivor som tar bort allt material på en gång?

2. Vad har man en satineringsmaskin till?

Enkelt....köp båda och läs bruksanvisningarna.....;)

• Gilla
LoJo
  • Laddar…
1. Man hugger/bilar bort materialet mellan spåren.
2. Används till slipning/polering av metall, trä etc.

Herr Hysteres skrev:
2. Vad har man en satineringsmaskin till?
Har för mig att jag läst nånstans att man kan använda den för att "åldra" trä vid nytillverkning/snickerier, (om man nu skulle vilja det)....tror du kan fråga Ernst....:cool:

Tack mina vänner, då förstår jag tillräckligt mycket.

ullberg
Herr Hysteres skrev:
Tack mina vänner, då förstår jag tillräckligt mycket.
För att betala ytterligare ett par taxiresor i tjänsten kontant eller?

map. installationsfräsen så skulle jag påstå att min noname-variant helt enkelt är en vinkelslip med extra lång utgående axel, två diamantskivor, några distanser och en annan variant på kåpa.

/U

Tyskar verkar generellt sett väldigt glada i att bygga nytt som ser så där dunkelt och tungt ut. Har suttit i många hotellrestauranger och små Gasthaus och tittat på de satinerade fuskbjälkarna, alla skapade med just satineringsmaskin. Kolla exempelvis:

http://www.youtube.com/watch?v=aBR9N2gzsUI

ullberg skrev:
För att betala ytterligare ett par taxiresor i tjänsten kontant eller?
/U
Nej det vete sjutton. Råkade se en Meec-brandad kopia av Metabo/Bosch/Makita installationsfräs när jag var på Jula häromdagen och blev nyfiken enligt logiken att "om Jula tycker det är värt att sälja det här så måste det finnas efterfrågan och då kanske jag har missat något". Tror jag hoppar den för tillfället.

phl skrev:
Tyskar verkar generellt sett väldigt glada i att bygga nytt som ser så där dunkelt och tungt ut. Har suttit i många hotellrestauranger och små Gasthaus och tittat på de satinerade fuskbjälkarna, alla skapade med just satineringsmaskin. Kolla exempelvis:

[länk]
Då förstår jag precis vad den används till och att jag inte behöver en. Underbar musik i videon, för övrigt. Den tysktalande delen av Europa har en väldigt distinkt smak när det gäller sådant med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.