Rätt laddare för Li-Ion borde heta DE9310.

Väcker liv i gammal tråd...
Ska till USA väldans snart och åker över med 2 i princip tomma väskor som får fyllas med 23kg vardera till hemresan!
Behöver lite input och tips på vad som skall inhandlas...
Känner inte riktigt behov av fler maskin/luftverktyg utan mer tillbehör och handverktyg som lockar.Roliga frässtål är ett måste.

M
Kan du ta med en marshalltown trattspruta till mig? ;):wow:

Jag var nyligen där och passade på att ta med mig en så kallad Speed square: http://www.amazon.com/Swanson-Metric-Speed-Square-Aluminum/dp/B000IOCN8U

Har inte hunnit testa den i praktiken än, men den verkar i flera avseenden överlägsen en vanlig vinkelhake. Ska se till att posta en recension efter sommarens köksrenovering.

I övrigt köpte jag skyddsglasögon och hörselskydd med 3.5mm stereoingång samt en bluetoothdongel, inspirerad av Spagnuolo: http://www.thewoodwhisperer.com/videos/safety-gear-upgrades/

Jag fick även med mig lite amerikansk svart valnöt, men det var bara några spillbitar som jag tänkte använda till fanér eller ilägg. Om du inte har ett bra multiverktyg kan det vara vettigt också, hittills är jag nöjd med min nyinköpta Leatherman Skeletool. Köpte även en flaska Titebond extend, men jag är ingen storkonsument så om man är det är det knappast vettigt att satsa på lim.

Det jag kollade på men inte köpte (mest för att jag inte kunde försvara det) var olika typer av featherboards, vinkelhakar, hyvlar, stämjärn, strykmått och markeringsknivar. Sånt man inte kan få för mycket av alltså.

Även tyska och svenska grejer kan vara billiga. Framförallt är dom ju bra på att rea grejer. Hittar du Festool eller Tormek så kan de ju vara värt att köpa.

Hur hade du tänkt slippa tulla på det över 4300kr? När man reser med väskor fulla av verktyg så är det ju ganska genomskinligt att man inte haft med sig det ut. Men du kanske bara chansar på att ditt ursvenska utseende gör att tulltjänstemännen inte bryr sig? :)

Se i alla fall till att själv ta väskorna genom säkerhetskontrollen.

Säg till vid incheckningen så visar dom vart man ska gå. Annars får man antingen lämna väskorna olåsta, eller hoppas på att TSA låser dem igen om man har TSA-lås.

Olåsta väskor är direkt olämpligt, inte så mycket pga stöldrisken, men eftersom låsen ofta lätt kan gå upp av sig själva under resan.

Finns det vassa verktyg i väskan brukar jag dessutom varna TSA-personalen som dom inte skär under rotandet.

Masses skrev:
Ska till USA väldans snart och åker över med 2 i princip tomma väskor som får fyllas med 23kg vardera till hemresan!
Vilken rutt flyger du? Jag hoppas för din skull att du inte flyger via tyskland...

MaxPax skrev:
Kan du ta med en marshalltown trattspruta till mig? ;):wow:
Inga problem :)

Bra tips...
Jag litar på mitt ursvenska utseende och chansar :thumbup:

jonmo skrev:
Jag var nyligen där och passade på att ta med mig en så kallad Speed square: [länk]

Har inte hunnit testa den i praktiken än, men den verkar i flera avseenden överlägsen en vanlig vinkelhake. Ska se till att posta en recension efter sommarens köksrenovering.

I övrigt köpte jag skyddsglasögon och hörselskydd med 3.5mm stereoingång samt en bluetoothdongel, inspirerad av Spagnuolo: [länk]

Jag fick även med mig lite amerikansk svart valnöt, men det var bara några spillbitar som jag tänkte använda till fanér eller ilägg. Om du inte har ett bra multiverktyg kan det vara vettigt också, hittills är jag nöjd med min nyinköpta Leatherman Skeletool. Köpte även en flaska Titebond extend, men jag är ingen storkonsument så om man är det är det knappast vettigt att satsa på lim.

Det jag kollade på men inte köpte (mest för att jag inte kunde försvara det) var olika typer av featherboards, vinkelhakar, hyvlar, stämjärn, strykmått och markeringsknivar. Sånt man inte kan få för mycket av alltså.

Även tyska och svenska grejer kan vara billiga. Framförallt är dom ju bra på att rea grejer. Hittar du Festool eller Tormek så kan de ju vara värt att köpa.

Hur hade du tänkt slippa tulla på det över 4300kr? När man reser med väskor fulla av verktyg så är det ju ganska genomskinligt att man inte haft med sig det ut. Men du kanske bara chansar på att ditt ursvenska utseende gör att tulltjänstemännen inte bryr sig? :)

Flyger Köpenhamn via Island...
agehall skrev:
Vilken rutt flyger du? Jag hoppas för din skull att du inte flyger via tyskland...

Masses skrev:
Flyger Köpenhamn via Island...
OK. Med Iceland Air borde du vara rätt safe. Om man flyger Luftwaffe via tyskland är det dock stor sannolikhet att man åker fast i tullen på hemvägen. I Sverige har jag aldrig sett någon bli tagen för att man har med sig lagliga men oförtullade saker i väskan.

Masses, var i USA skall du? Om jag, eller någon annan, nu råkar sitta på några destinationsspecifika tips...

Agehall, varför skulle det varit större risk att åka fast i tullen om hemresan gått via Tyskland? Masses passerar ju tullen i Köpenhamn i båda fallen. Bara nyfiken...

bygga_bo skrev:
Agehall, varför skulle det varit större risk att åka fast i tullen om hemresan gått via Tyskland? Masses passerar ju tullen i Köpenhamn i båda fallen. Bara nyfiken...
Tyskarna är mer nitiska och drar sig inte för att tex röntga bagage som är in transit och varna andra tullmyndigheter om de hittar "konstigheter" i väskorna. Finns en del info i den här tråden på ett annat forum: http://www.businessclass.se/forum/ovrigt/14944-att-fa-sin-elektronik-tagen-custom-agents.html

bygga_bo skrev:
Masses, var i USA skall du? Om jag, eller någon annan, nu råkar sitta på några destinationsspecifika tips...
Skall till Minneapolis.:)

Masses; Då måste du komma med lite tips i området runt Minneapolis då jag åker dit ibland....

I USA vill man aldrig handla lokalt - man ska alltid beställa från butiker som bara finns i andra delstater. Då slipper man lokal sales tax...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.