7 157 läst ·
22 svar
7k läst
22 svar
verktyg från toolstop.co.uk
I Sverige har vi det väldigt bra konsumentmässigt som privatpersoner med 3års reklamationsrätt, en opartisk instans (ARN) som prövar ärenden och säger vem som har rätt och fel.Nimajneb skrev:
Men ändå tricksas det, orimligt långa reparationstider, reparationsverkstäder som skyller på att kunden orsakat skadan (och tar betalt för detta) utan egentlig möjlighet för kunden att värja sig, företag som inte vill kännas vid varor dom sålt utan hänvisar till tillverkare osv.
Även om ARN ger kunden rätt behöver inte företaget bry sig om detta utan det är upp till kunden att stämma företaget med allt vad det innebär.
Inom EU kanske returnera varor till en försäljare med spårning för att undvika "men vi har inte fått något", eller bara skicka på egen bekostnad är dyrt och jobbigt. Eller bara att en vara inte kommer fram som dom säger att dom skickat, vad gör man då?
Det finns liknande instanser som ARN inom EU fattar jag det som, men att dra något där, kanske stämma ett utländskt företag i ett annat land NÄ TACK. Man är helt utlämnad till deras godhet.
Att sen tillverkare verkar ta ansvar inom EU är ju klockrent! Men det känns ändå som att själva internetbutiken man beställer ifrån i mångt och mycket har runt hörnet garanti ifall dom känner för det.
Har själv köpt Makita/BlåBosch/Hitachi från toolstop.co.uk för 10kSEK och ett larm från securitywarehouse.co.uk för 14kSEK senaste månaden, hade aldrig handlat från någon av dom tidigare och jag lekte med tanken, vad gör jag t.ex. ifall något fattas i paketet fast det ligger en packlista som är komplett eller helt enkelt inte grejerna kommer fram?
Och jag tror inte en butik i Storbritannien känner samma ansvar mot en Svensk kund som en lokal kund.
Vad som hänt hittills: Supporten innan köp var utmärkt och grejerna funkar fint! Bara adaptern från Toolstop som inte passar i min favvo 50m sladdvinda
Varför köpte jag från .co.uk och inte från byggvaruhuset/järnaffären runt hörnet? Enbart pga priset, och jag visste att jag gjorde en klart krångligare och otryggare affär.
Baljbalj, du kan vara helt lugn. Övriga EU länder har stort sätt samma konsumentskydd som i Sverige, vissa lite bättre andra lite sämre.
Skulle man mot förmodan få problem så är det bara att vända sig till Konsument Europa så hjälper dom dig.
http://www.konsumenteuropa.se/
Själv har jag under många många år handlat från andra länder o aldrig haft problem. Sist jag handlade på Toolstop så köpte jag bla sågklingor. Tyvärr skickade dom fel sort men efter ett mail så skickade dom nya klingor men ville inte ha tillbaka dom gamla. Jag tror att Toolstop köper lager och packningstjänster av Amazon och troligtvis så claimade dom Amazon för felskicket.
Skulle man mot förmodan få problem så är det bara att vända sig till Konsument Europa så hjälper dom dig.
http://www.konsumenteuropa.se/
Själv har jag under många många år handlat från andra länder o aldrig haft problem. Sist jag handlade på Toolstop så köpte jag bla sågklingor. Tyvärr skickade dom fel sort men efter ett mail så skickade dom nya klingor men ville inte ha tillbaka dom gamla. Jag tror att Toolstop köper lager och packningstjänster av Amazon och troligtvis så claimade dom Amazon för felskicket.
Bosch europagaranti funkar utmärkt. Frågade Bosch och fick svar från svenska försäljningschefen. Alla återförsäljare är skyldiga att ta emot garantiärenden av EU-sålda verktyg. Jag lämnade in på Laitis i Luleå och de var inte direkt entusiastiska men tog emot maskinen. Efter mindre än 2 veckor ringde de och sa att jag hade en ny att hämta hos dem 
Värre med min USA-köpta Hitachi NT65GS. Men reservdelen var så billig även här så det gjorde inget. I värsta fall hade jag köpt en ny picka från USA för en fjärdedel av de svenska ockerpriserna.
Värre med min USA-köpta Hitachi NT65GS. Men reservdelen var så billig även här så det gjorde inget. I värsta fall hade jag köpt en ny picka från USA för en fjärdedel av de svenska ockerpriserna.
Efter 3år - 2veckor la min blå Bosch borrhammare från Toolstop av. Grym timing! Lämnade in den på den lokala Beijer med utskrivet 3års garantipapper och faktura från Toolstop.
I kassan kommenterade han UK-adaptern på kontakten men tog ändå mot maskinen utan protester. Och nu 1,5 vecka senare hämtade jag ut en maskin där dom enligt specen verkar ha bytt motordelar.
Gratis!
I kassan kommenterade han UK-adaptern på kontakten men tog ändå mot maskinen utan protester. Och nu 1,5 vecka senare hämtade jag ut en maskin där dom enligt specen verkar ha bytt motordelar.
Gratis!
Klicka här för att svara