4 340 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Verktyg för spegelluckor
Jag har fått för mig att ska försöka med att tillverka egna spegelluckor till köket, i "shakerstil" typ. Inga märkvärdigheter egentligen, en rak hyvlad 70 mm bred ram utan avfasning med en enkel spegel som fyllning. Jag äger dock inga finsnickringsverktyg och undrar därför vad jag behöver? Budgeten är inte enorm och det finns egentligen ingen plats för stationära maskiner. Hittills har jag kikat på en överhandsfräs eventuellt kompletterad med ett fräsbord eller en lamellfräs/kexmaskin och så klart en vertikalfräs men då börjar det bli för dyrt. Går detta ens att göra med handverktyg? Det är ju inga mängder som ska produceras så att det tar tid med enklare verktyg är underordnat priset.
Bästa svaret
Det går att göra med vanliga enkla handverktyg utan att använda någon annan elektricitet än den som går åt till en 40W lampa över arbetsbänken.
Eller så kan man göra det industriallt med vertikalfräs och stämborrmaskin och annan tung teknik.
Frågan är bara hur mycket tid man kan använda per lucka.
Då det gäller ett mindre antal luckor skulle jag personligen helst maskinhyvla virket. För det behövs tillgång till rikt och planhyvel och en bordscirkelsåg att såga virket till rätt dimension med.
Man kan klyva till mått med handsåg och yxa och hyvla virket till exakt mått med handhyvel så som folk gjorde i många hundra år men det är både kvalificerat och mycket arbetsdrygt. Mer än halva arbetet på en spegeldörr är att stå och hyvla virket till mått om man gör allt för hand.
Om du vill komma vidare med en begränsad verktygsuppsättning är det absolut bäst att såga spåren i ramen där speglarna skall sitta med bordscirkelsågen. Man tar flera skär tills spårbredden är den rätta.
Sedan skulle jag föreslå att du gör tapp och slitsfogar i hörnen. Tapparna sågar du med bordscirkelsågen och slitsarna gör du för hand med ryggsåg och stämjärn.
Det behövs inga kexmaskiner och fräsar om man inte vill. Det är inte svårare att lära sig den gamla hantverkstekniken.
Eller så kan man göra det industriallt med vertikalfräs och stämborrmaskin och annan tung teknik.
Frågan är bara hur mycket tid man kan använda per lucka.
Då det gäller ett mindre antal luckor skulle jag personligen helst maskinhyvla virket. För det behövs tillgång till rikt och planhyvel och en bordscirkelsåg att såga virket till rätt dimension med.
Man kan klyva till mått med handsåg och yxa och hyvla virket till exakt mått med handhyvel så som folk gjorde i många hundra år men det är både kvalificerat och mycket arbetsdrygt. Mer än halva arbetet på en spegeldörr är att stå och hyvla virket till mått om man gör allt för hand.
Om du vill komma vidare med en begränsad verktygsuppsättning är det absolut bäst att såga spåren i ramen där speglarna skall sitta med bordscirkelsågen. Man tar flera skär tills spårbredden är den rätta.
Sedan skulle jag föreslå att du gör tapp och slitsfogar i hörnen. Tapparna sågar du med bordscirkelsågen och slitsarna gör du för hand med ryggsåg och stämjärn.
Det behövs inga kexmaskiner och fräsar om man inte vill. Det är inte svårare att lära sig den gamla hantverkstekniken.
Tack! En bordscirkelsåg har jag ju
Och sen så här antar jag: https://gds.se/fraaga-oss/hur-gor-jag-sinkade-fogar
Tänkte jag kunde utgå från planhyvlad furu så slipper jag hyvla själv: https://www.byggole.se/traprodukter/planhyvlat/22x70-mm-planhyvlad-furu-i-ii
Tänkte jag kunde utgå från planhyvlad furu så slipper jag hyvla själv: https://www.byggole.se/traprodukter/planhyvlat/22x70-mm-planhyvlad-furu-i-ii
Det står inget om vilken fuktkvot det hyvlade virket håller, sannolikt är det inte torkat såpass att det är lämpligt att snickra köksinredning med dessvärre. Kolla det innan du köper så du inte betalar för något du inte kan använda.
Roligt projekt annars, skapa gärna en byggtråd när du kommer igång.
Lycka till!
//Ronnie
Roligt projekt annars, skapa gärna en byggtråd när du kommer igång.
Lycka till!
//Ronnie
Klicka här för att svara