Stort tack för alla innehållsrika svar. Jag har funderat och funderat och kommit fram till att jag behöver mer eller mindre behöver köpa ett nytt hus ;D

Min budget är dessvärre mkt begränsad för närvarande så en bra handcirkelsåg med styrskena känns lite för dyr. Jag får hålla mig till en billigare variant och göra egna jiggar för att såga rakt.

Det ser dock ut som om det blir en billigare (1500-2000 kr) bordscirkelsåg ändå. En läskig apparat men med rätt säkerhetsrutiner borde det gå bra. Jag klämde på ett igår kväll (en Jula-variant) och konstaterade att det ger mig möjlighet att på ett begränsat utrymme såga både virke och mindre skivmaterial med precision.

Vidare blir det en bra sticksåg, förmodligen en blå Bosch 85. Dock är jag osäker på dess enhandsgrepp - är det verkligen bra?

Och sedan blir det en bra dammsugare och kanske en pelarborrmaskin.

Plan/rikthyvel får vänta ett par år till.

Igår kom boken http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9153424115&s=1 med posten och jag kan verkligen rekommendera den till nybörjare. Den är superbra.

AndersS skrev:
Välj gärna en med bord och anhåll i gjutjärn då aluminium har en tendens att ge fula avfärgningar.
Är detta verkligen ett problem? Om det är det, går det att undvika genom att stryka något på ytorna? (Vax? Lack?? ???)

En gjutjärnsmaskin blir så vansinnigt tung så den blir helt stationär och då måste man ha gott om plats. Det är skillnad på 60kg eller 150kg för en plan- och rikthyvel.

Jo jag håller med dig det är inget större problem, det går bra att använda vax och det är oftast anhållet som missfärgar. Så avslutar man med ett drag av den sidan som senast låg mot anhållet utan att lägga mot på nytt så fixar det sig.

rudivoller: det känns som du hittat en bra uppsättning och greppet på Boschsågen fungerar alldeles utmärkt. Det är samma på min gamla AEG FSPE 100 årsmodell 88.
Inga konstiga handtag ovanpå som endast gör sågen instabil och mera vinglig.
Och glöm inte att det är kvaliten och skärpen på klingorna som är viktig. En slö klinga gör att du får dåliga resultat och större påfrestning på motorn. Och så en "skräpklinga" när du inte har koll på vad som finns där du sågar, t.ex. när du sågar i en vägg och elen sedan inte fungerar pga av att du kapar av gamla pansarrör (har aldrig gjort det och definitivt inte med elen på ;D)

Lycka till och in med nya inlägg om plånboken börjar svälla ;)

Tack igen. Det är kul att sätta sprätt på pengar så jag återkommer med största sannolikhet :)

Skall man arbeta med virke är rikt och planhyvel ett måste.
Fär finns bra billiga planhyvlar för några tusen idag men för rikten så är det ett måste med in och utmatning på minst en meter, då kan man rikta upp typ en meters längd med precision.

Har man ont om plats vill jag gärna slå ett slag för en radialarmsåg, den både kapar klyver, falsar etc med otroligt bra presicion.

Stämborr... tja... jag sålde min eftersom min gamla Waco var för stor och jag kör hellre idag med handöverfräsen och en jigg för att göra tapphål. Avrundningen på tapparna tar noll tid med en bra kniv.

Som sagts är Tormek ett måste för att skkärpa verktyg.

En bandputs är likaså ett måste, en portabel som monterats fast eller en lite större eller en riktigt stor *ler*

Bandsåg är inget måste men en bra maskin, jag kan lika gärna köra med sticksågen i bord och det gör jag då jag jobbar med båtinredningar på plats. Det funkar mer än bra om man tar det lite lugnt. Det är noll kul att köra teak i bandsåg, teak skämmer som f_n och sticksågsklingor är mycket billigare.

Ett bra fräsbord är guld värt och där är en del trådar om det ämnet sen tidigare.

Och inte att förglömma, limknektar och ett gäng tvingar.......

/Kent

Hej

Och en stor planskiva med vinkelbord. Och en svarv. Och en bänkcirkelsåg. Och en bänkpelarborrmaskin. Och ett maskinskruvstycke. Bl.a.

per  

Nu har det gått cirka en månad och jag tänkte berätta vad det hittills har blivit för inköp och en snabb utvärdering av dem. Kanske kan det hjälpa någon annan amatör i sina val.

1. Sticksåg. Under ett bord lite i skymundan på Harald Nyborg reade dem ut AEG Step 800 för 900 kronor. Jag misstänkte att det var ett bra pris så jag slog till direkt. Jag har inte mycket att jämföra med, men den känns onekligen bra. Snitten blir fina och den tål hårt material.

2. Bordscirkelsåg. Jag följde inte era råd ;D utan köpte en bordscirkelsåg ändå (1600 Watt). En riktig budgetvariant (1000 spänn på Harald Nyborg). Anhållet var förskräckligt dåligt så jag köpte en stålregel istället. Det blir faktiskt fina raka snitt, men naturligtvis inte industrisnitt. Stor skivmaterial var problematiskt att såga varför jag med hjälp av spånskivor förlängde bordet drygt 2 meter. Nu kan jag såga 2,5 meter långa skivor med god precision.

3. Handcirkelsåg. Jag har "långtidslånat" min fars Black & Decker och köpt en ny mångtandat klinga. Fungerar utmärkt tills vidare.

Återstår att köpa:

1. Slipmaskin av något slag. Funderar på en bandslip som även kan användas stationärt. http://scaptocs.bosch-pt.com/boptoc...guage=sv-SE&ccat_id=9656&prod_id=7577 Vad tror ni om den?

2. Pelarborrmaskin.

3. Rikt- och planhyvel

Angående bandslip så har jag en ca 10 år gammal Skil som funkar utmärkt och lätt att montera upp och ner med.
Den är med ute på jobb medans i verkstaden så kör jag de stationära för de flesta jobben.
Misstänker att Skil'en fortfarande kostar kring 500:- och den är mer än prisvärd.

Vill du ha det bästa så är Hitachi's eller ELU's mer än bra men de kostar därefter, Skil'en duger alldeles utmärkt för mig i alla fall och det är flera köksbord, fönsterbänkar, köksskivor, luckor mm som den dragit över och med noll problem.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.