Hej
Har tänkt länge att förverkliga min dröm att hålla på med snickeri arbeten, möbel renovering och mindre tillverkning som ren hobby. Undrar om någon kan hjälpa mig att tipsa om bra grundverktyg att börja med och som man kan komma ganska långt med?
Mvh
Moltas65
 
Hej Moltas65

Välkommen till forumet!

Du ställer en intressant och allmängiltig fråga om vad du kan tänkas behöva för verktyg och maskiner för att ägna dig åt möbelsnickeri — dessvärre gör du det i fel underforum. Här är tanken att vi diskuterar möbelsnickeri som sådant.

Det finns ett underforum som heter "Verktyg, maskiner och fordon"; där vi diskuterar just sådana saker. Om du ber en moderator flytta din fråga dit kommer du garanterat att få både fler och bättre svar.

Något att fundera över och eventuellt förtydliga är om du tänker dig att bygga möbler huvudsakligen av skivmaterial, MDF eller plywood t ex, eller om det är massivträ som gäller främst samt om du enbart vill använda handverktyg eller kombinera med elverktyg och maskiner. Vad du har för utrymme att jobba i är inte heller ointressant om du är intresserad av stationära maskiner som bordssåg, rikt- och planhyvel, bandsåg mm.

Ha en fin fortsättning på julhelgen!
//Ronnie
 
Hej
Tack så mycket. Vem är moderator och hur gör man ?
:D
 
Microkatten
Antingen ser moderatorn att inlägget passar bättre i ett annat delforum och flyttar det dit, eller så kan du trycka på de tre punkterna längs ner till höger i varje inlägg och välja ’rapportera’ och skriva att du vill att tråden skall flyttas.

För att svara på din fråga så har @Pysslarn listat bra frågor till dig vars svar skulle hjälpa oss att svara på din fråga. Hur mycket pengar du vill lägga är också relevant, snickeri kan kosta hur mycket som helst eller så köper du några begagnade hyvlar, stämjärn och sågar för en tusenlapp eller två och börjar snickra. I denna tråden finns också lite diskussion om verktyg som kan behövas, men det är väldigt individuellt hur man kan tänka sig vilja börja.
 
Tråden är flyttad till rätt forum, så nu kan vi fortsätta att diskutera verktyg för möbelsnickeri.
/Mod.
 
Microkatten Microkatten skrev:
Antingen ser moderatorn att inlägget passar bättre i ett annat delforum och flyttar det dit, eller så kan du trycka på de tre punkterna längs ner till höger i varje inlägg och välja ’rapportera’ och skriva att du vill att tråden skall flyttas.

För att svara på din fråga så har @Pysslarn listat bra frågor till dig vars svar skulle hjälpa oss att svara på din fråga. Hur mycket pengar du vill lägga är också relevant, snickeri kan kosta hur mycket som helst eller så köper du några begagnade hyvlar, stämjärn och sågar för en tusenlapp eller två och börjar snickra. I denna tråden finns också lite diskussion om verktyg som kan behövas, men det är väldigt individuellt hur man kan tänka sig vilja börja.
Microkatten Microkatten skrev:
Antingen ser moderatorn att inlägget passar bättre i ett annat delforum och flyttar det dit, eller så kan du trycka på de tre punkterna längs ner till höger i varje inlägg och välja ’rapportera’ och skriva att du vill att tråden skall flyttas.

För att svara på din fråga så har @Pysslarn listat bra frågor till dig vars svar skulle hjälpa oss att svara på din fråga. Hur mycket pengar du vill lägga är också relevant, snickeri kan kosta hur mycket som helst eller så köper du några begagnade hyvlar, stämjärn och sågar för en tusenlapp eller två och börjar snickra. I denna tråden finns också lite diskussion om verktyg som kan behövas, men det är väldigt individuellt hur man kan tänka sig vilja börja.
Tackar
Tänk att börja på att köp lite begagnade verktyg. Budget ca 8-10 000 kr
Mvh
Moltas65
:D
 
Frågeställningen är väl ungefär ”Hur långt är ett snöre”
Är det antika möbler med krokiga ben så får man anpassa verktygen till det, blir nog mycket handverktyg.
Är det moderna raka möbler är det mer läge för rikthyvel och justersåg.

Så VAD ska du göra?

Protte
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej
Tanken är börja tillverka lite egna saker mm i trä te x bord, stolar,pallar, hyllor, ramar. Leta och ta fram gammalt och nytt att restaurera och laga/tillverka trasiga trädelar.
Mvh
Moltas65
 
M Moltas65 skrev:
Hej
Tanken är börja tillverka lite egna saker mm i trä te x bord, stolar,pallar, hyllor, ramar. Leta och ta fram gammalt och nytt att restaurera och laga/tillverka trasiga trädelar.
Mvh
Moltas65
Du kommer långt med såg, stämjärn och något att banka med. Snickra är en "materialsport" så du kan spendera hur mycket du vill. Finns alltid något verktyg/maskin som gör det lite lättare/snabbare.
Rådet brukar väl vara att börja med det du behöver och utöka efter hand, annars är det stor risk du sitter och tittar på Youtube och plötsligt köpt en Domino för väldigt nischat arbete.
Du måste nog fråga dig själv vad du vill och kolla vilka verktyg du behöver för de momenten. Börja med en grund som står i tråden Microkatten länkade.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Till många saker är det bra med limfog, då behövs såg och rikthyvel.
Ska man göra krokiga saker är en bandsåg bra att ha, fast en sticksåg kan funka det med.
Sedan ska saker slipas/putsas, allt från slipkloss till långbandputs.
Vanliga hyvlar, spånhyvel, japansåg, limknecktar och vanliga tvingar.

Protte
 
Jag tycker det är fel ände att börja i. Frågar man vilka verktyg som behövs så förstår man inte hur arbetsprocessen går till. Och då vet man inte hur och när man ska använda verktygen, vilket gör det onödigt att köpa dem.

Försöker absolut inte racka ner på ”nybörjare” men jag tycker det bästa sättet att börja är att ta en kurs, titta på youtube, köp en bok. Då kommer du förstå arbetsprocessen och vet ungefär vilka verktyg som behövs. Sen kan du komma med mer specifika verktygsfrågor.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Helt fel ände är det väl ändå inte?

Någonstans skall man börja och för att komma igång så mycket att man börjar se vilka sorts träarbeten som är mest lockande och vartåt verktygsbehovet växer så behöver man en sats grundverktyg att utgå ifrån.

Mitt förslag blir ungefär.
-Putshyvel
-Långhyvel (rubank)
-Falshyvel
-Strykmått
-Stållinjal
-Rullmåttband
-Vinkelhake
-Smygvinkel
-Några skruvtvingar
-Yxa av mindre modell (oumbärlig för mig men många klarar sig utan)
-Gummiklubba
-16 ounce klohammare
-3 eller 4 olika stora stämjärn av skaplig kvalitet som man är rädd om och håller vassa och ett extrabilligt värdelöst kinastämjärn att bryta och bända med
-täljkniv
-Fogsvans
-Ryggsåg (helst två en kaptandad och en klyvtandad)
-Sikling
-Borrar
-Rejäl gammaldags snickarbänk
-Utrustning för att vässa verktygen
-Bordscirkelsåg
-Batteriborrmaskin
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Fantasi och företagsamhet är de två viktigaste verktygen. Med tillräckligt av dessa går det att arbeta sig runt de flesta bristerna i fysisk utrustning. Jag saknar många av @heimlaga s listade grejer. Använder sällan yxa. Har ingen hyvelbänk. Ryggsåg har jag inte haft på 20 år. Ingen långhyvel. Förr hade jag bara en no3 som påstås passa bäst till barn och fruntimmershänder;). Den har jag ställt undan till förmån för ännu mindre hyvlar som går att bära runt i verktygslådan.

Om man står ut med Amerikaner är den här kanalen rätt kul.
https://m.youtube.com/playlist?list=PLR_8ISkKkV7ky1wbbBUkE3-kwH6LRRWY1
Titta på metoderna och hur enkla verktyg kan användas. Kan ge inspiration till de som vill börja. Det är åtminstone avsikten med den här spellistan.
Mvh Findus
 
Jag har skrivit det förut men upprepar det igen. Är man inte biten av att arbeta med handverktyg så skulle jag hålla mig undan från dom i början. Jag tror att man behöver några lyckade projekt i början. Känslan av att man byggt något vackert och några positiva kommentarer från familj och vänner. Och förlitar man sig på handhyvlar, handsågar och yxa! så gör man det inte lätt för sig själv.

Om jag ändå ska ge verktygsråd så är det en bordsåg och en handöverfräs. Då kan man göra i stort sett allt även rikta och plana. Och viktigaste av allt är att man kan göra nästan alla moment utan att det kräver någon direkt hantverksskicklighet. Mäta, bygga jiggar och ställa in maskinen ”bara”.
 
Jag har väl nästan hela heimlagas lista, förutom bordssåg. Och jävlar vad knövligt det är att få något vinkelrätt och med rätt mått.

Hade man 10000 timmar så...
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.