Kikar på Tesla, en 3 el Y. Long range kostar en ganska rejäl slant extra och vettisjutton om det är motiverat?

En model 3 gå ca 51 mil och model Y ca 50 mil, alltså standard range. Naturligtvis mindre i verkligheten och framförallt på vintern.

Vårat kör mönster är 80% kortare sträckor, ibland besöker man släktingar etc längre bort. Kommer man ångra man sig om man snikar med short range, vill inte känna ångest för batteri nivån och det kanske man kommer ifrån om man satsar på long range?

Hur han ni tänkt?

Du får ju fyrhjulsdrift också

Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Du får ju fyrhjulsdrift också
Nej inte nödvändigtvis. LR finns med bakhjulsdrift.

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
Jag kör Model 3 Standard Range. Inte vid något tillfälle har jag känt att en Long Range hade varit ett bättre val. Då har vi ändå varit på flera långresor både i och utanför Sverige.

Så här: Du ska åka på en 9 timmars resa till fjällen med familjen. Hur ofta vill du pausa och sträcka på benen? En Standard Range kommer upp på endast två snabbladdningar. Även när vi körde bensinbil så pausade vi oftare än så. Det här är inga som helst problem.

Så om du ska gå på en Long Range, tycker jag i så fall det ska handla om annat. Du kanske vill nå 0-100 något snabbare, ha fyrhjulsdrift eller vad det må vara.

P.S När vår leasingtid går ut nästa år, blir det en Standard Range igen.

• Gilla
linusstaf
  • Laddar…
RobGum RobGum skrev:
Jag kör Model 3 Standard Range. Inte vid något tillfälle har jag känt att en Long Range hade varit ett bättre val. Då har vi ändå varit på flera långresor både i och utanför Sverige.

Så här: Du ska åka på en 9 timmars resa till fjällen med familjen. Hur ofta vill du pausa och sträcka på benen? En Standard Range kommer upp på endast två snabbladdningar. Även när vi körde bensinbil så pausade vi oftare än så. Det här är inga som helst problem.

Så om du ska gå på en Long Range, tycker jag i så fall det ska handla om annat. Du kanske vill nå 0-100 något snabbare, ha fyrhjulsdrift eller vad det må vara.

P.S När vår leasingtid går ut nästa år, blir det en Standard Range igen.
Din poäng är klockren. En model 3 LR kommer ca 70 mil, hur ofta sitter man och sträck kör det? Aldrig jag iaf :)

Visst model 3 SR har 1 sek sämre 0-100 ;) Men naturligtvis är LR ngt man vill ha, men kanske inte vill betala 55k extra för? Men man kanske får andra saker som är bättre med LR, bättre ljud, annan batteriteknik eller ngt annat?

Kollar in MY 2024 (gamla karossen) standard range. Den är specad till 45 mil vill jag minnas, är det i klenaste laget? Nya MY klarar 50 mil, ingen jätteskillnad.

Redigerat:
M m@nge skrev:
Kollar in MY 2024 (gamla karossen) standard range. Den är specad till 45 mil vill jag minnas, är det i klenaste laget? Nya MY klarar 50 mil, ingen jätteskillnad.
Har en my2024 long range
Tar sig 40mil på motorväg.
Sundsvall Stockholm brukar innebära ett stopp, även om vi nog skulle klara oss fram med 10% kvar. Men så modig är jag inte ifall något händer.

Tycker LR var ett självklart val för fyrhjulsdriften och räckvidden

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Har en my2024 long range
Tar sig 40mil på motorväg.
Sundsvall Stockholm brukar innebära ett stopp, även om vi nog skulle klara oss fram med 10% kvar. Men så modig är jag inte ifall något händer.

Tycker LR var ett självklart val för fyrhjulsdriften och räckvidden
Kollar många bilar för tillfället och jag börjar väl komma fram till att det blir en Tesla M3 Highland. Det lockar med LR och 70 mil, klarar mig såklart med SR och 50 mil. Men får lite bättre acceleration, mer ljud. Sen är jag den som alltid köper mer än jag behöver:) Samma med telefoner, klarar mig med 128gb men det blir ändå 256/512gb.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.