1 491 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Verksamhetsgrenar i samfällighet
Hejsan
En samfällighet förvaltar dels en gemensamhetsanläggning ga:123 och dels en en samfällighet s:123.
Innebär detta att samfälligheten har mer än en verksamhetsgren så som avses i Lantmäteriets normalstadgar för samfällighetsförening, § 9 pkt 5?
"Styrelsen ska om förvaltningen omfattar flera samfälligheter eller annars är uppdelad på olika verksamhetsgrenar och medlemmarnas andelar inte är lika stora i alla verksamhetsgrenarna, föra särskild redovisning för varje sådan gren"
Vilka olika typer av konstader är i så fall att hänföra till respektive verksamhetsgren?
En samfällighet förvaltar dels en gemensamhetsanläggning ga:123 och dels en en samfällighet s:123.
Innebär detta att samfälligheten har mer än en verksamhetsgren så som avses i Lantmäteriets normalstadgar för samfällighetsförening, § 9 pkt 5?
"Styrelsen ska om förvaltningen omfattar flera samfälligheter eller annars är uppdelad på olika verksamhetsgrenar och medlemmarnas andelar inte är lika stora i alla verksamhetsgrenarna, föra särskild redovisning för varje sådan gren"
Vilka olika typer av konstader är i så fall att hänföra till respektive verksamhetsgren?
Ett exempel kan vara om gemensamhetsanläggningen är en avloppsanläggning för en del av medlemmarna och samfälligheten är ett markområde så alla har del i, då ska man ha separerad bokföring.
Då kan det vara så att tömning av "dritt" förs på avloppet och ev röjning av markområdet får gå på samfälligheten. Allt för att man ska kunna debitera rätt mot medlemmarna.
Då kan det vara så att tömning av "dritt" förs på avloppet och ev röjning av markområdet får gå på samfälligheten. Allt för att man ska kunna debitera rätt mot medlemmarna.
Det har att göra med regleringar i samfällighetslagen när en samfällighetsförening förvaltar flera samfälligheter, t ex som i ditt fall en GA och en marksamfällighet. Lite förenklat kan man säga att så länge som delägarkretsen är identisk och har samma andelstal för de två samfälligheterna så kan de hanteras som en enda. Styrelsen behöver inte mecka med separat redovisning. Det följer av lagen och också av stadgeformuleringen som du tog upp i trådstart: "och medlemmarnas andelar inte är lika stora i alla verksamhetsgrenarna".S Snickerick skrev:Hejsan
En samfällighet förvaltar dels en gemensamhetsanläggning ga:123 och dels en en samfällighet s:123.
Innebär detta att samfälligheten har mer än en verksamhetsgren så som avses i Lantmäteriets normalstadgar för samfällighetsförening, § 9 pkt 5?
"Styrelsen ska om förvaltningen omfattar flera samfälligheter eller annars är uppdelad på olika verksamhetsgrenar och medlemmarnas andelar inte är lika stora i alla verksamhetsgrenarna, föra särskild redovisning för varje sådan gren"
Vilka olika typer av konstader är i så fall att hänföra till respektive verksamhetsgren?
Men är det så att olika medlemmar har olika andelstal eller det kanske t o m olika delägarkrets i de två samfälligheterna. Ja då får man förvalta dem med separat uttaxering, inkomst- och utgiftsstat och redovisning. Hur man ska dela på overheadkostnader kan ju alltid diskuteras, alltså kostnader där det är otydligt till vilken samfällighet en viss kostnad hör. Styrelsen får ta ett beslut, i fallet med arvoden till styrelsen är det väl typiskt så att stämman tar det beslutet.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trädfällning i samfällighet, vems beslut?
Juridik -
Bilda vägsamfällighet ideell / ekonomisk förening Erfarenheter ?
Juridik -
Ränta på överklagad ersättning till samfällighet?
Juridik -
Får kommunens parkeringsvakter bötfälla på samfällighetens gator?
Juridik -
Hur ska vår samfällighet tänka kring väg till fastigheterna?
Juridik