Ska man utgå från att folk skall syssla med bedrägeri typ vända på in o utgående räkneverk så faller naturligtvis hela konceptet med nettodebitering.

Nimajneb skrev:
Ska man utgå från att folk skall syssla med bedrägeri typ vända på in o utgående räkneverk så faller naturligtvis hela konceptet med nettodebitering.
Självklart måste man ju utgå från det.
Låter som en idiotisk ide att kunna sälja för bra mycket mer än man köper för, iofs incitament för en elbil som har kapacitet för att tjäna pengar dom dar den bara står.
.

Ur energisystemets synpunkt är det inte alls idiotiskt.

Om jag kan köpa el för 20 öre från Norrland under natten, lagra den, och sedan sälja den för 40 öre under dagen till Tyskland så är det en helt legitim affär som marknaden är mer än villig att betala för.

Samma sak om jag kör mina energitunga processer på billig köpt el under natten och sedan säljer min dyra egenproducerade el under dagen.

mycke_nu skrev:
Ur energisystemets synpunkt är det inte alls idiotiskt.

Om jag kan köpa el för 20 öre från Norrland under natten, lagra den, och sedan sälja den för 40 öre under dagen till Tyskland så är det en helt legitim affär som marknaden är mer än villig att betala för.

Samma sak om jag kör mina energitunga processer på billig köpt el under natten och sedan säljer min dyra egenproducerade el under dagen.
Nej det är extermt vettigt, det jag påstod var idiotiskt var min tolkning av en tidigare post där man kunde köpa energi för 1kr men samtidigt sälja energi för 4kr.
Rent teoretiskt(om det sälj tillräckligt) skulle ju många elbilar kunna stå som ackumulatorer och laddas på natten kunna balansera nätet.

Synnerligen en tveksam affär att köpa en elbil för 400000 utöver en solanläggning för att ha den parkerad för att kunna kräma ut några extra kronor. Dessutom lär ju systemet i sig vara relativt säkrat från fiffel.

Visst finns det folk som kan fiffla redan idag med sina energimätare men ännu fler fifflar nog med statliga bidrag som tex om vi skulle få en massiv satsning på solenergi.

Tveksam affär för elbilen? Ja om normala regler får råda. Säger staten däremot att man får sälja ström till ett högre pris än nån vill betala så kanske. En elbils batterier kan ju dra in bortåt en hundring om dan om tidigare exempel på priser skulle gälla.

Men om vi skippar urflippningen med elbil då den eg inte ger något tillskott då du inte kan köra tillbaka strömmen från batteriet till nätet utan bara köra överskottsenergin direkt från solpanelen så skall man ställa tyskarnas upplägg mot ett ev investeringsbidrag för själva solcellsanläggningen.
Det fina med bidraget genom att det kommer i löpande ersättning är ju att det skapar ytterligare incitament till att spara energi. Nu har vi ju inte samma problem som tyskarna som har bestämt sig för att stänga kärnkraften och ersätta den med kol, gas och vindkraft. Ersättningsalternativen räcker ju inte som bekant så att dom behöver få folk att spara ytterligare på elförbrukningen och då passar ju naturligtvis ett bidragssystem som detta utmärkt.

Ville_Vessla skrev:
Nej det är extermt vettigt, det jag påstod var idiotiskt var min tolkning av en tidigare post där man kunde köpa energi för 1kr men samtidigt sälja energi för 4kr.
Rent teoretiskt(om det sälj tillräckligt) skulle ju många elbilar kunna stå som ackumulatorer och laddas på natten kunna balansera nätet.
Just den applikationen, att låta elbilar stötta elnätet, är faktiskt något som diskuteras helt seriöst. Det skulle vara en stor vinst om man kunde avstå från att ha oljeeldade kraftverk typ Karlshamnsverket stående som ren effektreserv för kalla dagar.

Dessutom skulle man kunna tänka sig att elbilsägare får betalt för att hålla med effektreserv, precis som är fallet med reservkraftverken.

Det jag har läst om att använda elbilsbatterier för att ackumulera energi så har det främsta syftet varit att det skall stötta elnätet då produktionen är låg och inte att konsumtionen är hög. Detta är då aktuellt för områden som har mycket sol o vindkraft.
Personligen är jag tveksam till upplägget då det tar bort vitsen med en elbil då den antingen helt oplanerat blir okörbar eller att den får puttra runt på bensin/diesel. Nja, jag tror nog det blir mer effektivt om tyskarna, som nu satsat otroliga pengar på att hitta metoder att ackumulera energi, kan hitta en lösning som är mer kostnadseffektiv och praktisk.

andersmc skrev:
Och det gör man ju...[länk]
Försöker du på fullt allvar påvisa att all privatisering är av ondo för att det existerar exempel där antingen beställning, kravhantering eller genomförande har missköts? Låt mig gissa att du inte har pluggat särskilt mycket statistik eller logik...

OT: För övrigt tycker jag att kommunerna har kommit alldeles för lätt undan i denna vårdskandal. De sitter ju trots allt på det övergripande ansvaret för patienterna. Om man hade gjort en vettig upphandling baserat på en noggrann kravspecifikation och gjort täta kontroller så hade detta inte kunnat ske.

Sista kvartalsräkningen damp ner idag, någon som är nyfiken?
462kWh (07/31-10/31) till en kostnad av 1049kr. Alltså 2:27kr per kilowatt-timme,
ajaj det svider i plånkan :-)

Inte funderat på det innan men det finns tydligen olika tariffer för nätanslutningen beroende på förbrukning, även inom samma huvudsäkringsstorlek. E.Ons gräns går vid 8000kWh/år för 16A, då jag ligger under det så har jag 915kr i nätavgift per år. 3550kr hade det varit vid förbrukning över gränsen, hua!!
Det är ju verkligen kostnader att räkna med ifall man funderar på total off-gridlösning, räknat på en solanläggnings livstid blir det många buckazoids man spar in på att fimpa elnätet.

jo visst är det så, som TS uträkning visar, ju mindre el vi använder, ju mer tjänar elbolagen, då priset blir högre vid liten förbrukning. Måste vara rena klippet för bolagen = liten förslitning på utrustningen och mindre personal. Med tanke på allt annat skojeri i vårt samhälle, kan man förmoda att det är elbolagen, som leder utvecklingen av LED och LE belysningen

harry73
suck,

Tror du att det är billigare att grava en elkabel i vägen för att man har en lägre förbrukning?

Visst finns det även för elnätet fasta och variabla kostnader, men de finns ju också på din elfaktura

Fast avgift är beroende på säkringsstorlek. Dvs om du belastar nätet mindre får du en lägre kostnad (och här handlar det inte enbart om din total förbrukning men också om din max. förbrukning, så säkringens storlek är ett bra mått.
Sen finns det även ett rörligt överföringsavgift man betalar till nätägaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.