Hej,

Är det någon här som upplever att Verisures mätare för luftfuktighet som är integrerad i rökvarnaren visar för högt värde?

Jag har haft ångest under lång tid då den visat höga värden trots åtgärder i grund. Jag köpte andra hygrometrar som visar lägre men ändå relativt högt. Jag påpekade detta för Verisure och fick dessa utbytta men de visar samma efter det.

Verisure visar i skrivande stund 76% respektive 74%. Hygrometrar i samma rum visar 61% respektive 64% och idag köpte jag en avfuktare som också mäter och den visar 62%. Vad ska man lita på?

Musseh Musseh skrev:
Hej,

Är det någon här som upplever att Verisures mätare för luftfuktighet som är integrerad i rökvarnaren visar för högt värde?

Jag har haft ångest under lång tid då den visat höga värden trots åtgärder i grund. Jag köpte andra hygrometrar som visar lägre men ändå relativt högt. Jag påpekade detta för Verisure och fick dessa utbytta men de visar samma efter det.

Verisure visar i skrivande stund 76% respektive 74%. Hygrometrar i samma rum visar 61% respektive 64% och idag köpte jag en avfuktare som också mäter och den visar 62%. Vad ska man lita på?
Men när du kör luftavfuktaren sjunker väl värdet ?

Musseh Musseh skrev:
Hej,

Håller du upp din egna mätare i taket? Varm luft stiger..

Ja den står igång sen jag kom hem och värdena på avfuktaren och den externa visar ju att det sjunker. Verisures uppdaterar en gång i timmen men jag reagerade på den stora skillnaden innan jag startade den och nu när mätarna är nya så visar de ändå högre än andra mätare.

• Gilla
Nickesågen
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Håller du upp din egna mätare i taket? Varm luft stiger..
Ja en har jag satt precis bredvid

Alla typer av elektroniska fuktighetsgivare för hemmabruk brukar variera en del.
De är inte direkt kalibrerade och injusterade, utan det är i bästa fall grovt injusterade.

Vilken/vilka hygrometer har du?

Vår Sonoff SNZB-02D som vi har i tvättstugan visar 67,4% samtidigt som avfuktaren den ligger på visar 80%.
Jag har jämfört typ alla (12 sr) våra SNZB-02D med varandra genom att låta de ligga nära varandra, å det slog 6-7% mellan lägsta och högsta värdet.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Musseh Musseh skrev:
Ja den står igång sen jag kom hem och värdena på avfuktaren och den externa visar ju att det sjunker. Verisures uppdaterar en gång i timmen men jag reagerade på den stora skillnaden innan jag startade den och nu när mätarna är nya så visar de ändå högre än andra mätare.
Tycker du inte behöver ha ångest utan att det skiljer något mellan instrumenten är nog ganska vanligt.

Demmpa Demmpa skrev:
Alla typer av elektroniska fuktighetsgivare för hemmabruk brukar variera en del.
De är inte direkt kalibrerade och injusterade, utan det är i bästa fall grovt injusterade.

Vilken/vilka hygrometer har du?

Vår Sonoff SNZB-02D som vi har i tvättstugan visar 67,4% samtidigt som avfuktaren den ligger på visar 80%.
Jag har jämfört typ alla (12 sr) våra SNZB-02D med varandra genom att låta de ligga nära varandra, å det slog 6-7% mellan lägsta och högsta värdet.
Jag har Beurer en väderstation med fler mätare jag inte kan nämnet på och nu en woody avfuktare med mätare. Att det kan diffa det köper jag men när det handlar om upp mot 15%-enheter blir jag fundersam. Alla utom verisure visar nära varandra.

V växelventil skrev:
Tycker du inte behöver ha ångest utan att det skiljer något mellan instrumenten är nog ganska vanligt.
Haha jag har ångest över 76% luftfuktighet 😆

Musseh Musseh skrev:
Haha jag har ångest över 76% luftfuktighet 😆
Sedan på kalla årstiden kommer nog inte din luftfuktighet vara så hög.Nu på sommaren så kan jag tömma typ 6.5L varannan dag ibland när den går 24/7

Redigerat:
V växelventil skrev:
Sedan på kalla årstiden kommer nog inte din luftfuktighet vara så hög.
Nej den går ner lite det gör den även om det är I det högre spannet men åtgärder arbetas på. Egentligen mest intresserad om någon annan upplever den stora skillnaden just på dessa mätare

Det är svårt att tillverka en bra sensor för relativ luftfuktighet. De flesta billiga konsumentprylar kan lätt slå fel med 30 procentenheter, särskilt om dom är lite äldre.

Det går så klart att handla proffsgrejor, men om du letar efter något med Sensirions bättre sensorer så kan du komma undan med rimliga priser. SHT35 eller SHT45 är riktigt bra.

Nu uppdaterades Verisures. Den visar 67% mot den andra som hänger bredvid som visar 52%.

I iMicke skrev:
Det är svårt att tillverka en bra sensor för relativ luftfuktighet. De flesta billiga konsumentprylar kan lätt slå fel med 30 procentenheter, särskilt om dom är lite äldre.

Det går så klart att handla proffsgrejor, men om du letar efter något med Sensirions bättre sensorer så kan du komma undan med rimliga priser. SHT35 eller SHT45 är riktigt bra.
Tack, kanske nåt sånt man ska kika på.

Musseh Musseh skrev:
Hej,

Hej!

Vi är nyinflyttade och har installerat ett Verisure larm som visar höga värden upp mot 67%.

Köpt en manuell hydrometer från typ Kjell och Company och kalibrerat den. Den hamnar på 55%.

Ska köpa flera och ställa ut för att se om Verisures stämmer.

Något nytt angående din?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.