Då var det dags att renovera källaren med tillhörande gillestuga. Första problemet blir att lösa golvkonstruktionen. Vi har ett 70-talshus med en oisolerad platta. Huset är dränerat men dumt att tro att plattan är torr för det.
Har varit i kontakt med div olika golvföretag som förordar ventilerade golv. En del med mer genomtänkta lösningar än andra. Alla jättedyra. Alla lösningar går dock ut på att få luften att cirkulera över hela golvytan och sedan leda iväg luften med någon fläkt ut ur huset.
Jag har en fundering på om man skulle kunna göra en egen lösning på detta genom att regla upp golvspån med plast- eller stålreglar. Min tanke är att, med reglarna, tillverka en luftkanal som tvingar luften att färdas över hela golvytan. I början av luftkanalen sätter jag en ventil och i slutet ansluter jag ett 100mm spirorör som jag kopplar till min frånluftsvärmepump. (Se principskiss)
Mitt problem med denna lösning är att hitta några lämpliga reglar. Hittar inget på marknaden som skulle kunna fungera. Är det någon som har något förslag eller har kommentarer på lösningen?
Har varit i kontakt med div olika golvföretag som förordar ventilerade golv. En del med mer genomtänkta lösningar än andra. Alla jättedyra. Alla lösningar går dock ut på att få luften att cirkulera över hela golvytan och sedan leda iväg luften med någon fläkt ut ur huset.
Jag har en fundering på om man skulle kunna göra en egen lösning på detta genom att regla upp golvspån med plast- eller stålreglar. Min tanke är att, med reglarna, tillverka en luftkanal som tvingar luften att färdas över hela golvytan. I början av luftkanalen sätter jag en ventil och i slutet ansluter jag ett 100mm spirorör som jag kopplar till min frånluftsvärmepump. (Se principskiss)
Mitt problem med denna lösning är att hitta några lämpliga reglar. Hittar inget på marknaden som skulle kunna fungera. Är det någon som har något förslag eller har kommentarer på lösningen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Varför inte bara ta beslutet att enbart ha "döda" material typ klinker i källaren för att helt och hållet slippa eventuella problem framledes... 
Säger inte detta av bekvämlighetsskäl utan för jag har sett så enormt många källare ta stryk av vattenskador...
Säger inte detta av bekvämlighetsskäl utan för jag har sett så enormt många källare ta stryk av vattenskador...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jo det förstår jag men jag hade personligen ändå hellre valt det alternativet än att lägga ner enormt med arbete på en annan lösning och kanske redan efter några månader behöva riva upp det igen... och då är det arbete och pengar i sjön...
Några läckra mattor löser det kyliga problemet... eller några mysiga inneskor i källaren
Nu har det ju betydelse lite var man bor men jag vet t.ex att här i Staffanstorp där jag bor skulle jag inte ens vilja ha källare för 9/10 har stora problem och då inte bara med tillskjutande markfukt utan att det svämmar över av vatten periodvis och då hjälper det inte med platon eller uppreglade golv på stålreglar ens, för då pratar vi 1-3dm vatten i källaren...
Klinkergolv däremot så är det i princip bara in med avfuktare så är allt bra igen...
Några läckra mattor löser det kyliga problemet... eller några mysiga inneskor i källaren
Nu har det ju betydelse lite var man bor men jag vet t.ex att här i Staffanstorp där jag bor skulle jag inte ens vilja ha källare för 9/10 har stora problem och då inte bara med tillskjutande markfukt utan att det svämmar över av vatten periodvis och då hjälper det inte med platon eller uppreglade golv på stålreglar ens, för då pratar vi 1-3dm vatten i källaren...
Klinkergolv däremot så är det i princip bara in med avfuktare så är allt bra igen...
Vore intressant att veta om du även menar golv typ "mekaniskt ventilerade" när du nämner enormt många källare ta stryk. Den typen av golv kanske är för nya för att veta hur dom kommer fungera om 20-30 år. Har själv ett mekaniskt ventilerat golv och är därför nyfiken om dom redan börjat ge upp.Paul-Staffanstorp skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Golvvärme och EPS-cement i källargolv - risk för omvänd fuktvandring?
Värme allmänt -
Gymmatta på källargolv?
Golv -
Vad har vi för alternativ till ventilerade golvsocklar?
Golv -
Bila bort källargolv i tvättrum - ersätta med EPS-cement?
Golv -
Isolerad platta på mark, hur ska jag fixa mitt källargolv?
Golv