Ska man ha gavelventilatilon?

I vårt 1,5plans hus har vi sedan 2 år öppnat upp ”till nock” i 2/3 av huset och den sista 1/3 har fortfarande en liten vind. Vi tilläggsisolerade hela taket och satte ny plast överallt. Vi har ingen inspektionslucka. Taket är falsat plåttak från 2010. Vi byggde också ut för 4 år sedan på kortsidan och då glömdes det bort att sätta in en ny nock-gavelventil. Med taklösningen är det därför inte naturligt öppet på vind från gavel till gavel (mer än möjligen en liten strimma luft högst upp). Idag tog jag fram grejer för att göra det men när jag nu började googla fann jag att det inte alla var en självklarhet att ha ventilation på välisolerad och välplastad vind. Vad säger experterna?

Kan tillägga att när vi byggde om 2a planet för 2år sedan och öppnade upp till nock för att bygga takkupa, såg jag att sponten som troligtvis lades samtidigt som plåttaket 2010 och av plywood, hade svartmögel. Tror tidigare ägare då också tilläggsisolerade vinden. Så även om huset hade gavelventilation tidigare så verkar det inte ha fungerat mot mögel.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.