Byggahus.se
De funkar absolut med en sådan ventil i toppen och botten på varje fack.

S
Daniel 109 skrev:
De funkar absolut med en sådan ventil i toppen och botten på varje fack.
har varit två jobb där dom inte gjorde sitt jobb. rivning av allt takstolar, all isolering, råspont m.m

Fanns det fuktspärr på insidan då?
Var det två ventiler per fack?

S
Daniel 109 skrev:
Fanns det fuktspärr på insidan då?
Var det två ventiler per fack?
vart har du fukt spärr på insidan?

Det förklarar saken.

S
Daniel 109 skrev:
Det förklarar saken.
tänker du på plast? det kallar inte jag fuktspärr

Vad kallar du den då?

S
Daniel 109 skrev:
Vad kallar du den då?
så du har gips. gles, ångspärr, isolering och takstol, din fuktspärr, råspont, papp

Nej. Jag syftar på det du kallar ångspärr.

Edit: För att minimera bygghöjd skulle jag bygga med. Gips, plast, isolering mellan takstolar, luftspalt, spont och papp. Då med ventiler.

Redigerat:
  • Gilla
Annen
  • Laddar…
Reglarna i väggarna är 45x120 mm, balkarna i taket 45x220 och limträbalken 90x360 så dimensionerna är nog tillräckliga.

Men vi ska kolla med snickaren som rest huset hur han hade tänkt. Lite bökigt att "bygga på distans" med ca 50 mil till bygget. När etterskalet är klart ska vi ta över och fortsätta själva...

• Gilla
Idhaho
  • Laddar…
S
Daniel 109 skrev:
Nej. Jag syftar på det du kallar ångspärr.

Edit: För att minimera bygghöjd skulle jag bygga med. Gips, plast, isolering mellan takstolar, luftspalt, spont och papp. Då med ventiler.
förklara var du har den fuktspärren

Mellan isoleringen och gipsen som är väggbeklädnad på insidan. Plasten ska vara tätslutande så inne luft inte kommer in i isoleringen. Men om det handlar om byggnader som endast är uppvärmda ibland, typ gäststuga, kan man tänka sig andra koncept.

S
Daniel 109 skrev:
Mellan isoleringen och gipsen som är väggbeklädnad på insidan. Plasten ska vara tätslutande så inne luft inte kommer in i isoleringen. Men om det handlar om byggnader som endast är uppvärmda ibland, typ gäststuga, kan man tänka sig andra koncept.
i ditt tak eller vad du rekommenderar?

Det blir nog såna ventiler jag skrev om i första inlägget i varje fack uppe vid nocken. Nertill behövs inga. Detta är ett gästhus. Sällan el aldrig använt på vintern bara underhållsvärme

Nu ser jag att det finns en spalt nerkant. Då behövs ju ingen ventil. Finns det grundvärden så är det inga problem med en riktig fuktspärr.

• Gilla
Annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.