16 565 läst · 46 svar
17k läst
46 svar
Ventilera luftspalt i nock
De funkar absolut med en sådan ventil i toppen och botten på varje fack.
Fanns det fuktspärr på insidan då?
Var det två ventiler per fack?
Var det två ventiler per fack?
Det förklarar saken.
Vad kallar du den då?
Nej. Jag syftar på det du kallar ångspärr.
Edit: För att minimera bygghöjd skulle jag bygga med. Gips, plast, isolering mellan takstolar, luftspalt, spont och papp. Då med ventiler.
Edit: För att minimera bygghöjd skulle jag bygga med. Gips, plast, isolering mellan takstolar, luftspalt, spont och papp. Då med ventiler.
Redigerat:
Reglarna i väggarna är 45x120 mm, balkarna i taket 45x220 och limträbalken 90x360 så dimensionerna är nog tillräckliga.
Men vi ska kolla med snickaren som rest huset hur han hade tänkt. Lite bökigt att "bygga på distans" med ca 50 mil till bygget. När etterskalet är klart ska vi ta över och fortsätta själva...
Men vi ska kolla med snickaren som rest huset hur han hade tänkt. Lite bökigt att "bygga på distans" med ca 50 mil till bygget. När etterskalet är klart ska vi ta över och fortsätta själva...
Mellan isoleringen och gipsen som är väggbeklädnad på insidan. Plasten ska vara tätslutande så inne luft inte kommer in i isoleringen. Men om det handlar om byggnader som endast är uppvärmda ibland, typ gäststuga, kan man tänka sig andra koncept.
i ditt tak eller vad du rekommenderar?Daniel 109 skrev:
Nu ser jag att det finns en spalt nerkant. Då behövs ju ingen ventil. Finns det grundvärden så är det inga problem med en riktig fuktspärr.