388 läst ·
1 svar
388 läst
1 svar
Ventilera luftspalt för tak i utebastu
Hej, jag kommer snart montera ihop en bastu på 6kvm och har valt att isolera taket med 95mm huntonit och öko natur ångbroms. Det är en 45mm knuttimrad stuga som har pulpettak. Nu är frågan hur jag skapar en bra luftning för luftspalten mellan isolering och råspont.
Jag har funderat på om det är smart att lägga 12mm läkt på ovanpå takstolarna så att jag skapar luftgenomströmning från takfoten till nocken för varje fack samt sätter insektsnät.
Kan det bli för mycket luftning och är det bättre isåfall att borra några hål i takfot och nock?
Mvh
Richard
Jag har funderat på om det är smart att lägga 12mm läkt på ovanpå takstolarna så att jag skapar luftgenomströmning från takfoten till nocken för varje fack samt sätter insektsnät.
Kan det bli för mycket luftning och är det bättre isåfall att borra några hål i takfot och nock?
Mvh
Richard
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Enligt huntnit skall man kunna ha den isoleringen med ångbroms (inte spärR!) utan luftspalt. Men med just en bastu hade jag nog varit tveksam.R rilo skrev:Hej, jag kommer snart montera ihop en bastu på 6kvm och har valt att isolera taket med 95mm huntonit och öko natur ångbroms. Det är en 45mm knuttimrad stuga som har pulpettak. Nu är frågan hur jag skapar en bra luftning för luftspalten mellan isolering och råspont.
Mvh
Richard
Att höja hela taket 15-30 mm är ju innovativt, för annars är det ju en issue med just timmerhus (har sjäv byggt en timmrad friggebod nyligen) att det inte på ett lätt sätt går att få till luftspalter i takfoten.
Men du kanske annars kan ha en spalt mellan innertaket i bastun och ångspärren ? Så ventileras fukt från bastubadandet bort där
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad har vi för alternativ till ventilerade golvsocklar?
Golv -
Ventilera förrådsutrymme
Ventilation -
Chanser för dold fel avsaknad av luftspalt - förstörda takstolar
Försäkringar -
Ventilera värme ur isolerat förråd
Ventilation -
Förrådsbyggnad - Hur ventilera luftspalt i tak
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus