11 340 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Ventilera gammalt självdrags hus
Hej.
Har ett 100 årigt hus med självdrag.
Håller på att byta fasad och tillläggsisolerar.
Bytt fönster på nedervåningen. Ska byta på övervåningen med.
Och med det så försvinner ju självdraget.
Vad är bäst att göra?
Borra upp insug genom väggen för till luft?
Eller är det bättre att sätta in nåt ventilationsaggregat på vinden och dra ut ventilation till rummen på övervåningen ?
Alla tips är guld värd.
Info
Två tvåvåningshus med vind och plats att installera vent på vinden.
120m2
Enbart ved eldning och pellets kamin för uppvärmning..
Har ett 100 årigt hus med självdrag.
Håller på att byta fasad och tillläggsisolerar.
Bytt fönster på nedervåningen. Ska byta på övervåningen med.
Och med det så försvinner ju självdraget.
Vad är bäst att göra?
Borra upp insug genom väggen för till luft?
Eller är det bättre att sätta in nåt ventilationsaggregat på vinden och dra ut ventilation till rummen på övervåningen ?
Alla tips är guld värd.
Info
Två tvåvåningshus med vind och plats att installera vent på vinden.
120m2
Enbart ved eldning och pellets kamin för uppvärmning..
Tilluftventiler genom väggen eller spaltventiler i fönstren i sov- och vardagsrum. Frånluft i badrum och kök. Antingen med separata fläktar, eller en central.
Eller så går du all-in och sätter in Ftx. Har du tänkt behålla ved och pellets för värmen? Sitter pannan i huset?
Eller så går du all-in och sätter in Ftx. Har du tänkt behålla ved och pellets för värmen? Sitter pannan i huset?
Produkter som diskuteras: "spaltventiler"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Det trista är väl att komfort och energimässiga vinsten att byta fönster riskerar försvinna med spaltventilationen i de nya fönstren isåfall? Och frågan är hur bra mekanisk ventilation funkar när man eldar samtidigt?
Jag sitter själv med ett liknande hus där man gjort dessa åtgärder, plus satt igen de ventiler som fanns, jag jobbar baklänges för att återställa eldstäder, äldre fönster och självdrag (med undantag för badrum och kök förstås).
Jag sitter själv med ett liknande hus där man gjort dessa åtgärder, plus satt igen de ventiler som fanns, jag jobbar baklänges för att återställa eldstäder, äldre fönster och självdrag (med undantag för badrum och kök förstås).
Jag tycker du skall undvika att montera maskinell ventilation. Man måste ju såga sönder halva stommen för att få rum för rören och så blir ändå ingenting bättre än med självdrag.
Några ventiler genom ytterväggarna ger tilluft och skorstenen sköter frånluften. Svårare skall man inte göra det.
Några ventiler genom ytterväggarna ger tilluft och skorstenen sköter frånluften. Svårare skall man inte göra det.
Man behöver absolut inte såga sönder "halva stommen" för att få plats med spirorören, det gäller bara att tänka till var man vill ha dom olika donen mm.
Själva pannrummet bör vara "lufttätt" mot resten av huset samt måste ha tillräckligt friskluftsintag för att täcka förbränningsluftens behov.
Gällande kaminen så finns det kaminer som har uttag för friskluftsanslutning, det kan även gå att fixa något liknande om det inte finns förberett.
Vi har kamin och det fungerar ypperligt ihop med FTX-systemet.
Själva pannrummet bör vara "lufttätt" mot resten av huset samt måste ha tillräckligt friskluftsintag för att täcka förbränningsluftens behov.
Gällande kaminen så finns det kaminer som har uttag för friskluftsanslutning, det kan även gå att fixa något liknande om det inte finns förberett.
Vi har kamin och det fungerar ypperligt ihop med FTX-systemet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden