Jag tittar på ett hus som har ett enormt ventilationssystem installerat, jag har aldrig sett något liknande i ett vanligt småhus.

Någon som vet vad det är för utrustning? Någon form av FTX system ser det ut att vara men allting är enormt och fyller ett helt pannrum på kanske 8 kvm.

Huset värms idag endast med värmepanna och nuvarande ägare har typ endast provkört utrustningen under de åren hen haft huset, jag tänker att det kanske är någon form av värmeväxlare och att det vore smart att använda utrustningen istället för att bara ha den stående.

Tänker jag fel?

• Stort industriellt ventilationssystem i ett pannrum med etiketter och ventilationsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på ett stort industriellt ventilationssystem i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Schematisk bild av ett avancerat ventilationssystem för daghemmet Fredrika med textbeskrivning och flödesdiagram.
    Skapa konto
  • Industriliknande ventilationssystem med flera kontrollpaneler och brytare i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Stor ventilation eller värmeväxlare i pannrum med etiketter "BEH-TILLUFT" och "FRÅNLUFT".
    Skapa konto
  • Del av stort ventilationssystem med etikett "TA/FA 1 Q 320/320 l/s" i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Närbild av en skylt på ett industriellt ventilationssystem med etiketter och tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Närbild på etikett för ett stort industriellt ventilationssystem med tekniska specifikationer.
    Skapa konto
  • Informationsskylt på en stor industriell ventilationsenhet.
    Skapa konto
  • Del av ett stort ventilationssystem med en orange enhet och justeringsratt i ett pannrum.
    Skapa konto
  • Komponenter i ett stort ventilationssystem med mätinstrument och reglage i ett pannrum.
    Skapa konto
A
Som du ser på flödesschemat så har huset tidigare använts som förskola och fritidsgård. Vid sådana verksamheter räcker det inte med "vanlig" ventilation för att uppnå rätt luftombyte räknat på antalet personer som vistas i lokalerna.

Den där anläggningen är väldigt mycket överdimensionerad för ett hushåll innefattande både en och två familjer. Värmeförlusterna skulle bli enorma om man körde igång och använde den, även om man skulle lyckas trimma in det hyffsat.

Tyvärr har du nog ingen större nytta av den där anläggningen, om du inte avser att öppna friskola.

• Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
Den är lite over kill för en normal bostad. Men jag inte om den är förstora. Men den drar rätt mycket ström.

• Gilla
Urban J A och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår, det kanske skulle kunna gå att plocka bort storskåpet och koppla ihop kanalerna till en frånluftvärmepump/Värmeväxlare eller liknande?

Huset värms idag med Vattenburen elpatron, vad har ni för tips?

Tack!

Det är ju ett fint FTX-aggregat som är tryckstyrt vilket borde innebära att du enkelt kan ta ner luftflödet. Dock är det lite till åren så man får räkna med framtida underhållskostnader om du väljer att köra det.

I vilket fall så behöver ju bygganden ventileras och med aggregatet avstängt sker detta troligen inte på något annat vis.

Var ligger huset och hur stort är det?

Redigerat:
Ulltand Ulltand skrev:
Det är ju ett fint FTX-aggregat som är tryckstyrt vilket borde innebära att du enkelt kan ta ner luftflödet. Dock är det lite till åren så man får räkna med framtida underhållskostnader om du väljer att köra det.

I vilket fall så behöver ju bygganden ventileras och med aggregatet avstängt sker detta troligen inte på något annat vis.

Var ligger huset och hur stort är det?

Huset ligger i Västerbotten Inland och är ca 250kvm

Då bullrar det säkert.

Uppvärmning av 250 kvm med vattenburen elpatron blir väldigt dyrt så det behöver snarast investeras i bergvärme eller jordvärme tycker jag. Är det radiatorer eller golvvärme i byggnaden? Om radiatorer, vilken framledningstemperatur behövs för att hålla 20-21 grader inne när det är som allra kallast på vintern? T.ex. Vilhelmina har en dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -29,8°C.

Tomture61
A Avle skrev:
Jag tittar på ett hus som har ett enormt ventilationssystem installerat, jag har aldrig sett något liknande i ett vanligt småhus.

Någon som vet vad det är för utrustning? Någon form av FTX system ser det ut att vara men allting är enormt och fyller ett helt pannrum på kanske 8 kvm.

Huset värms idag endast med värmepanna och nuvarande ägare har typ endast provkört utrustningen under de åren hen haft huset, jag tänker att det kanske är någon form av värmeväxlare och att det vore smart att använda utrustningen istället för att bara ha den stående.

Tänker jag fel?
Ventrören går absolut att ha kvar men aggregatet kan vara fel för nuvarande användning (bostadshus) Byt till ett modernare /effektivare ftx aggregat.
När jag tittar på första bilden ser jag att ventröret har en enorm dimension , är både en nackdel och fördel (tystare men luften rör sig sakta vilket medför att det kommer samla damm)

Redigerat:
Gammal FTX men troligtvis väldigt dålig verkningsgrad på värmeväxlaren då det ser ut att vara en gammal "Heat-Bank", har gasen läckt ur rören i denna är verkningsgraden 0%.
Reglercentralerna är en gammal TA221T för konstant tilluft, dessa har en tendens att bi "förvirrade" med tiden och är inte att lita på.
TA325E undertill är till för att styra eftervärmer med el-steg.
Tryckregleringen ser ut att vara för att styra avfrostning av värmeväxlaren och inte fläktarna.
Gamla fläktar som kostar bra mycket mer att ha i drift jämfört med moderna.

Så min slutsats: om du orkar med bekymret sätt ut det på Blocket och se om någon nappar.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Gammal FTX men troligtvis väldigt dålig verkningsgrad på värmeväxlaren då det ser ut att vara en gammal "Heat-Bank", har gasen läckt ur rören i denna är verkningsgraden 0%.

Bra sett!

Det avgör saken i min värld. Kastas.

• Gilla
FrittDrag_II
  • Laddar…
Kanske ska köra självdrag nu i vinter i så fall och försöka se över installation av någon värmepumpslösning långsiktigt om jag ska behålla huset.

Tomture61
Har du koll på hur tätt huset är , plast i väggar / tak ?

• Gilla
Avle
  • Laddar…
A Avle skrev:
Kanske ska köra självdrag nu i vinter i så fall och försöka se över installation av någon värmepumpslösning långsiktigt om jag ska behålla huset.

Kan vara riskabelt ur fuktsynpunkt. Du har ett FTX system och det lär inte bli mycket självdrag i tex badrum.

Byt ut FTX aggergatet till ett mindre anpassat för den nya versamheten. Låg kotnad för ett bra system då du redan har kanalisationen.

• Gilla
Avle
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har du koll på hur tätt huset är , plast i väggar / tak ?
Det är ett gammalt hus så, det finns ingen plast i väggar eller så det är jag säker på.

En gammal murstock, med öppen spis skulle gissa att de inte pluggat kanalerna på den och så köksfläkten är knappast dragen till FTX eller hur?

Badrumsventilationen är ju viktig som Ulltand säger, ska titta över den.

Vad skulle ni annars säga, FTX aggregat eller någon frånluftsvärmepump? Jag är bara intresserad av kostnadsreducering för värmen, luftkvalitén är inte så viktig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.