Hej! Jag tror att ventilationssystemet på övervåningen i mitt hus inte fungerar som det ska. Vad kan jag göra för att åtgärda det? Alla tips och råd uppskattas! 😊
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Bilderna verkar visa ditt uppvärmningssystem, inte ett ventilationssystem....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Titta i taket i de olika rummen. Det enklaste sättet är att hålla upp ett papper och se om det blåser...
På toan ska ska det sugas mot ventilationsdonet....
På toan ska ska det sugas mot ventilationsdonet....
N Nina Mars skrev:
Menar du denJ Josth skrev:
Ok, 1978 byggde man oftast med bara F-ventilation utan återvinning av värmen, dvs bara en fläkt som hela tiden suger ut luften ur huset. Oftast placerat uppe på taket eller möjligen på vinden. Ganska ofta var den kopplad till fläktkåpan i köket och fläkten där, s.k. Alliancefläkt. Har ingen bytt fläktarna under alla år så är den utsliten nu.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack så mycket,J Josth skrev:Ok, 1978 byggde man oftast med bara F-ventilation utan återvinning av värmen, dvs bara en fläkt som hela tiden suger ut luften ur huset. Oftast placerat uppe på taket eller möjligen på vinden. Ganska ofta var den kopplad till fläktkåpan i köket och fläkten där, s.k. Alliancefläkt. Har ingen bytt fläktarna under alla år så är den utsliten nu.
Det där är bara en helt vanlig köksfläkt utan Alliancefunktion. Finns det någon annan styrning till takfläkten i köket eller i rummet ovanför köket? Vissa som renoverar kök förstår inte det här med Alliancefläkt och då kan fläkten på taket bara ha kopplats bort så den står still. Du behöver upp på vinden och upp på taket och se hur det ser ut och låter där. Och som sagt göra "papperstestet" vid ventilationsdonen som sagts ovan.
En typisk takfläkt som sitter uppe på taket kan se ut som denna: https://ventilation.se/sv/products/systemair-tfe-220/2202 Men det kan annars sitta en kanalfläkt inne på vinden med bara en plåthuv upp på taket.
En typisk takfläkt som sitter uppe på taket kan se ut som denna: https://ventilation.se/sv/products/systemair-tfe-220/2202 Men det kan annars sitta en kanalfläkt inne på vinden med bara en plåthuv upp på taket.
Redigerat:
Jag har den på papper? Vad tror du?J Josth skrev:Det där är bara en helt vanlig köksfläkt utan Alliancefunktion. Finns det någon annan styrning till takfläkten i köket eller i rummet ovanför köket? Vissa som renoverar kök förstår inte det här med Alliancefläkt och då kan fläkten på taket bara ha kopplats bort så den står still. Du behöver upp på vinden och upp på taket och se hur det ser ut och låter där. Och som sagt göra "papperstestet" vid ventilationsdonen som sagts ovan.
En typisk takfläkt som sitter uppe på taket kan se ut som denna: [länk] Men det kan annars sitta en kanalfläkt inne på vinden med bara en plåthuv upp på taket.