Hej. Jag bor i ett hus från 77 med mekanisk frånluft ventilation, dvs luften dras med hjälp av en fläkt på taket ut ur badrum , kök etc.
Denna fläkt anurrar hela tiden, men man kan via köksfläkten sätta den i matlagsningsläge hastighet 1,2,3 och man kan också sätta det i ett forecerat läge.
Då suger den ut luften snabbt. Min fråga är vad detta forecerade läge är tänkt till? Skall man använda det tex när man duschar?

Anledningen till frågan är att jag tror mig ha vatten och is i ventilationsrören som sen vid mildgrader läcker ut på vinden. Jag duschar, men har aldrig använt forecerat läge. Kan detta vara orsaken till att vattenångan fryser?

Borde inte vara möjligt att det har hunnit bli is i kanalerna, även om du kör på grundläge och kanalerna skulle vara oisolerade,då det ständigt tillförs ny värme. Bara du är säker på att fläkten fungerar på det läge den står i och ser till att ventilen inte grott igen av damm.

Faktum är att jag har problem med nån kondens på vinden i vent huv eller i röret från övre badrum som går direkt upp till kallvinden och sen till venthuv. Varifrån annars skulle vattnet komma. Taket i övrigt har inga fuktskador.
Om fläkten är för svag i grundläget för att suga ut all fuktig dushluft och det är -20 ute så kan det väl teoretiskt bli så att ångan blir till vatten som sen blir till is i röret på kallvinden?

I grundläget har du/borde ha ca 15 liter 20 gradig luft/s som gör att på 1 sek har luften förflyttats sig 1,5 m och på vägen avger den värme till röret och, (skulle luften stått stilla skulle det inom kort kondensera men,) efter ytterligare 1 sek har det kommit ny varm luft som hjälper att hålla röret över kondenspunkten. Skulle du ha en fläkt på vinden som blåser upp luften i en huv är det mycket vanligt att kondensen blir på insidan huvtaket men med en takfläkt borde det vara omöjligt.Kolla först om suget från ö.badrummet suger ungefär lika som i tvättstugan o wc nere. Det bör kunna hålla kvar en KalleAnka tidning om du håller den emot ventilen. Det kan vara nåt som blockerat den kanalen så att luftmängden och lufthastigheten minskat. Forcerar du bara så ökas luftmängden i resten av huset men bara obetydligt mer i den ventil du vill prioritera. Att sedan se till att kanalerna är isolerade gör såklart att nedkylning av rören minskar.

Hej igen Exberg. Du skickar mina teorier tillbaka på ruta 1. Vad är det som gör att jag har vatten som kommer i taket på övervåningen? Jag har snart haft 10 plåt gubbar och ingen kan lösa det åt mig Dessa fakta har jag

1. Jag har mekanisk frånluftvent med fläkt i huv på taket. Denna snurrar hela tiden, sakta, men kan ökas med forecerings läge eller med läge 1,2,3 när man lagar mat. I huven går det 2 rör upp. 1 från fläkt kanal och 1 från våtrum.
2. Vi dushar bara uppe 3 pers/dag och denna toa är tillbyggd efter huset byggdes då övervåningen var oinredd från början. I toan uppe finns en takventil som suger upp den fuktiga dushluften. Röret från denna ventil går rätt upp på kallvind, och viker sen 90 grader och går bort mot huven, där det viker av upp mot huven i 90 grader och går ihop sen med rören från badrum nere,tvåttstuga etc. Dessa rör är isolerade på kallvinden enligt 1977 års standard.
3. Vi har alla i familjen sen 2002 alltid duschat utan att forcera fläkten.
4. Jag har haft problem med vatten i taket de 3 senaste vintras tid. Det verkar alltid komma efter en period med smällkyla (-15 till -30) grader, och sen när det blir mildväder typ runt 0: an så kommer vattnet.
5. Förstå året jag hade problem konstaterade plåt företag förekomst av istapp på takhuvens insida. Vi trodde då att det var boven i dramat och rörens inuti huven isolerades extra. Men året därpå kom det tillbaka.
År 2 byggdes en plåt från tak nocken till huven för att man trodde att ev smältvatten kom in i huven, och detta skulle då avledas med låten.
Nu år 3 kom problemet tillbaka.
6. Mina grannar som bor i exakt likadana hus har inte sådana problem. Vad skiljer då mitt hus från mina grannars?
Jo. Dessa åtgärder har jag gjort i huset som dom inte har. Jag har tiläggsisolerat kallvinden. Jag har bytt samtliga fönster i huset från 2 glas till 3 glas med gas i. Jag har 3 spaltventiler på nedervåning i fönster och en fresh ventil i tvåttstuga. På överving finns inga ventiler. Huset är på ca 132 m2.
7. Alla plåt gubbar som varit här har fokuserat på huven, för det var där man såg istappar, men den mängd vatten som kommer tyder på mer extrem vattenansamling. Det var därför jag började fundera på att om alla 3 dushade och fkläkten i normal läge inte orkade suga upp all fuktig luft så snabbt att det kondenserade på kallvinden i röret och blev till is när det var -20 ute. Jag har ju tillägs isolerat vinden, så min vind är kallare än mina grannars.. Isen smälter sen vid + grader.
Men du tror ju inte på detta. Vad skall jag göra? Känner mig maktlös. I övrigt kan sägas att ingen av ventilerna i badrum varken uppe eller nere kan hålla en hel kalle tidning oavsett grundläge eller forecerat läge. Snare kan det hålla 2-3 blad i tidningen.
Snälla kan nån hjälpa mig. Nån med liknande problem????

Att det troligen är kondens tror jag visst på men att det skulle kondenserar i ett isolerat rör där varm luft kontinueligt byts ut med en hastighet på 1,5-2 m/s är det som stör. Kondenseringen är mer trolig att den uppkommer i samlingslådan där luften får en betydligt mindre hastighet och att röret fungerar som "avloppsrör" från lådan. En takfläkt brukar ha en prefabricerad invändigt isolerad samlingslåda men detta gör mig lite konfunderad:;"5. Förstå året jag hade problem konstaterade plåt företag förekomst av istapp på takhuvens insida. Vi trodde då att det var boven i dramat och rörens inuti huven isolerades extra." Går rören synliga inuti huven? Är det nån sorts hemmagjord huv o fläktanslutning eller ser huven ut ung. såhär? http://www.exhausto.se/composite-688.htm med en fläkt på toppen? http://www.exhausto.se/dth eller liknar det mer att rören är uppstuckna bredvid varann och inte anslutna direkt emot en anslutningslåda; 1308_5258d171de777251e16bbc3a9cf275fd.gif Detta hör inte direkt till problemet:har bytt samtliga fönster i huset från 2 glas till 3 glas med gas i. Jag har 3 spaltventiler på nedervåning i fönster och en fresh ventil i tvåttstuga. ... men uteluft in till tvättstuga är inte korrekt.

Hej igen. Lite tid att skriva i julstöket, men mer kommer sen.

Huven är inget hemmabygge, utan ser ut som den högra på bilden
http://www.exhausto.se/composite-688.htm.

Det går upp 2 rör som är isolerade i huven. Har själv ej sett det, men har fått det berättat. Både är isolerade, fläkten sitter högst uppi huven. Kan den vara för klen fläkten? Den har ju säkert 15-20 år på nacken. Kan det vara att den inte orkar suga bort all fuktig luft i rören?

Jag håller med Exerg i stort men att din fläkt skall kunna hålla uppe en hel kalle tidning i ett av frånluftsdonen skúlle jag säga är överdrivet, då har man för stor luftomsättning.

Edit: Din fläkt har givetvis tappat effekt på dessa 15-20 år, det samlas avlagringar på fläktbladen om ingen rengör dom. (Men detta har inget med ditt problem att göra, så länge den suger fast ett a4 ark)

Redigerat:
Har du diffspärr under isoleringen på vinden? Hur mycket isoleringen har du nu och hur mycket hade du innan tilläggsisoleringen?

Kan det vara snö som blåste in runt huven, och smälte sedan när det blir mildare (+ grader)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.