Vi har ett Systemair VR400 DC och den larmar för rotorproblem. Det verkar vara motorn då den låter konstigt och remskivan på den snurrar inte. Jag har tagit isär motorn och jag ser inget uppenbart fel. Inga direkta missljud från lager heller. Funderar dock på brickan (bilder). Ska den vara böjd eller helt slät?

Har nu stängt av aggregatet då jag misstänker att det kommer landa i att beställa hem en ny motor vilket kommer ta ett par dagar. Hur länge kan huset stå utan ventilation? Kan man fixa någon temporär ventilation med fönster i låst vädringsläge eller behövs det inte? Tänker framför allt för att få lite cirkulation i badrummen.
Huset är en fem år gammal enplansvilla på 140 kvm (A-Hus).

Finns det andra tänkbara lösningar tar jag tacksamt emot förslag.

Hand håller en böjd metallbricka med fokus på brickans deformation med suddig bakgrund av köksinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en demonterad motorremskiva från ett Systemair VR400 DC ventilationsaggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en böjd bricka framför en spishäll som syftar till problem med en ventilationsenhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hand håller en demonterad motor från ventilationsaggregat med synlig remskiva och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en isärplockad Systemair VR400 DC motor hållen i en hand, med fokus på den inre delen och remskivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på etiketten av en Systemair VR400 DC-ventilationsmotors elektriska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inget problem att köra helt utan den igång. Se bara till att få in frisk luft regelbundet. Vädringsläge eller öppna tillfälligt då och då
 
  • Gilla
Erik Cederteg
  • Laddar…
Jag gissar att du har en separat köksfläkt, det funkar ju att låta den vara på i lägsta läget för att få lite luftomsättning. Komplettera med att vädra badrum efter duschning etc.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Körde köksfläkt när jag hade driftstopp i 2 dagar pga fastfrysning.
Rotorrem hoppat av.
Gick bra enda nackdelen att det drog in via frpnluftventilerna också
 
Går det inte att köra aggregatet som FT Utan rotormotorn inkopplad ?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R reez skrev:
Går det inte att köra aggregatet som FT Utan rotormotorn inkopplad ?
Precis min tanke också.
Även om det larmar så borde det finnas en override som gör att man kan det.
 
Det är väl bara att köra aggregatet ändå? Rotorn är ju bara för återvinningen. Jag har ett liknande problem just nu men det är min rotorem som är för lång, ska upp och kapa den imorgon. Det kommer ganska "uppfriskande" luft ur tilldonen på morgonen just nu ;)
 
Hur kommer det sig att dessa rotorbestyckade FTX-aggregat över huvud taget har blivit så populära?
En extra motor, mekanik och elektronik jämfört med ett motströmsaggregat (som jag t.ex. har).
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kommer det sig att dessa rotorbestyckade FTX-aggregat över huvud taget har blivit så populära?
En extra motor, mekanik och elektronik jämfört med ett motströmsaggregat (som jag t.ex. har).
Bor man där avfrostningen inte behöver användas är det såklart fördelaktigt med mindre rörliga delar. Själv har jag, sedan 25 år, förvärmning via jordrör och då sluppit påfrostning i t-vexen
 
E exerg skrev:
Bor man där avfrostningen inte behöver användas är det såklart fördelaktigt med mindre rörliga delar.
Det är naturligtvis inte så ofta min FTX behöver avfrostas, men det sker då och då.
Och det löser den enkelt genom att öka farten på frånluftfläkten, vilket höjer värmen i värmeväxlaren så frosten tinar.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur kommer det sig att dessa rotorbestyckade FTX-aggregat över huvud taget har blivit så populära?
En extra motor, mekanik och elektronik jämfört med ett motströmsaggregat (som jag t.ex. har).
Det är väll bättre verkningsgrad och till luften måste förvärmas om man bor där det är kallt på vintern.
Jag vet en som har motströmsväxlare som frös igen varje vinter men han idest inte fixa förvärmaren för den drog för mycket ström och så skulle han flytta, på våran tinade den och drog igång automatiskt.
Han sa att det gick i ide :)
Hur huset mådde pga denna metod vette fan dock :)
 
En motströms (ej att förväxlas med korsströms) värmeväxlare får nog anses som, verkningsgradsmässigt, väl så god som en roterande i vilken den gängse uppfattningen är att ca/minimum 3% dessutom blir överläckage vid rotorn. Avfrostning via förvärmare var naturligtvis förkastligt och förekommer mig veterligt inte längre i senare års produktioner. Däremot kondenserar frånluften en del i plattväxlare, vilket frigör x-tra värme, och behöver därför anslutas till avlopp. Hade plattväxlarna sluppit avfrostning hade de förmodligen varit överlägsna även på årsbasis.
 
Tack för alla svar!
Brickan i den gamla rotormotorn ska vara böjd, verifierat med Systemairs support.
Jag har nu fått hem en ny motor och efter montering av den så fungerar allt som det ska igen.
För er som eventuellt har samma aggregat och får samma problem, notera att det finns en nyare version av rotormotor som man bör byta till, istället för att köpa den äldre varianten igen. Billigast just nu verkar Servicebolaget vara:
https://www.servicebolaget.se/webbutik/reservdelar/systemair-rotomotorer/rotor-motor-stegia-spr/
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Har köpt hem en ny motor och fastnar vid elkopplingen. Det är andra färger på kablarna jämfört med gamla motorn.

Gamla
Elkoppling med en blå, brun och grön kabel ansluten till en vit kontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nya
Elkabel med blå, brun och grön kabel framför en installationsmanual.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Hjälper ju inte att man är färgblind.. men tom jag ser att det inte är en vit kabel med. Tror det är Blå, Brun & Grön)
 
Gammal tråd men testar, vet någon hur man får loss kontakten från fästet utan att göra sönder det? :) Vit kontakt ansluten till en metallisk apparat, med sladd inuti ett tekniskt installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.