9 784 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Ventilationsproblem FTX, och hur länge kan huset vara utan?
Vi har ett Systemair VR400 DC och den larmar för rotorproblem. Det verkar vara motorn då den låter konstigt och remskivan på den snurrar inte. Jag har tagit isär motorn och jag ser inget uppenbart fel. Inga direkta missljud från lager heller. Funderar dock på brickan (bilder). Ska den vara böjd eller helt slät?
Har nu stängt av aggregatet då jag misstänker att det kommer landa i att beställa hem en ny motor vilket kommer ta ett par dagar. Hur länge kan huset stå utan ventilation? Kan man fixa någon temporär ventilation med fönster i låst vädringsläge eller behövs det inte? Tänker framför allt för att få lite cirkulation i badrummen.
Huset är en fem år gammal enplansvilla på 140 kvm (A-Hus).
Finns det andra tänkbara lösningar tar jag tacksamt emot förslag.
Har nu stängt av aggregatet då jag misstänker att det kommer landa i att beställa hem en ny motor vilket kommer ta ett par dagar. Hur länge kan huset stå utan ventilation? Kan man fixa någon temporär ventilation med fönster i låst vädringsläge eller behövs det inte? Tänker framför allt för att få lite cirkulation i badrummen.
Huset är en fem år gammal enplansvilla på 140 kvm (A-Hus).
Finns det andra tänkbara lösningar tar jag tacksamt emot förslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är inget problem att köra helt utan den igång. Se bara till att få in frisk luft regelbundet. Vädringsläge eller öppna tillfälligt då och då
Det är väl bara att köra aggregatet ändå? Rotorn är ju bara för återvinningen. Jag har ett liknande problem just nu men det är min rotorem som är för lång, ska upp och kapa den imorgon. Det kommer ganska "uppfriskande" luft ur tilldonen på morgonen just nu 
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Hur kommer det sig att dessa rotorbestyckade FTX-aggregat över huvud taget har blivit så populära?
En extra motor, mekanik och elektronik jämfört med ett motströmsaggregat (som jag t.ex. har).
En extra motor, mekanik och elektronik jämfört med ett motströmsaggregat (som jag t.ex. har).
Bor man där avfrostningen inte behöver användas är det såklart fördelaktigt med mindre rörliga delar. Själv har jag, sedan 25 år, förvärmning via jordrör och då sluppit påfrostning i t-vexenKnockOnWood skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är naturligtvis inte så ofta min FTX behöver avfrostas, men det sker då och då.E exerg skrev:
Och det löser den enkelt genom att öka farten på frånluftfläkten, vilket höjer värmen i värmeväxlaren så frosten tinar.
Det är väll bättre verkningsgrad och till luften måste förvärmas om man bor där det är kallt på vintern.KnockOnWood skrev:
Jag vet en som har motströmsväxlare som frös igen varje vinter men han idest inte fixa förvärmaren för den drog för mycket ström och så skulle han flytta, på våran tinade den och drog igång automatiskt.
Han sa att det gick i ide
Hur huset mådde pga denna metod vette fan dock
En motströms (ej att förväxlas med korsströms) värmeväxlare får nog anses som, verkningsgradsmässigt, väl så god som en roterande i vilken den gängse uppfattningen är att ca/minimum 3% dessutom blir överläckage vid rotorn. Avfrostning via förvärmare var naturligtvis förkastligt och förekommer mig veterligt inte längre i senare års produktioner. Däremot kondenserar frånluften en del i plattväxlare, vilket frigör x-tra värme, och behöver därför anslutas till avlopp. Hade plattväxlarna sluppit avfrostning hade de förmodligen varit överlägsna även på årsbasis.
Tack för alla svar!
Brickan i den gamla rotormotorn ska vara böjd, verifierat med Systemairs support.
Jag har nu fått hem en ny motor och efter montering av den så fungerar allt som det ska igen.
För er som eventuellt har samma aggregat och får samma problem, notera att det finns en nyare version av rotormotor som man bör byta till, istället för att köpa den äldre varianten igen. Billigast just nu verkar Servicebolaget vara:
https://www.servicebolaget.se/webbutik/reservdelar/systemair-rotomotorer/rotor-motor-stegia-spr/
Brickan i den gamla rotormotorn ska vara böjd, verifierat med Systemairs support.
Jag har nu fått hem en ny motor och efter montering av den så fungerar allt som det ska igen.
För er som eventuellt har samma aggregat och får samma problem, notera att det finns en nyare version av rotormotor som man bör byta till, istället för att köpa den äldre varianten igen. Billigast just nu verkar Servicebolaget vara:
https://www.servicebolaget.se/webbutik/reservdelar/systemair-rotomotorer/rotor-motor-stegia-spr/
Har köpt hem en ny motor och fastnar vid elkopplingen. Det är andra färger på kablarna jämfört med gamla motorn.
Gamla
nya
(Hjälper ju inte att man är färgblind.. men tom jag ser att det inte är en vit kabel med. Tror det är Blå, Brun & Grön)
Gamla
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
nya
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Hjälper ju inte att man är färgblind.. men tom jag ser att det inte är en vit kabel med. Tror det är Blå, Brun & Grön)

