6 505 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Ventilationskanal till köksfläkt
Har ett kök på övervåningen i ett tvåplanshus, där vi för närvarande bara har en kolfilterfläkt, vilket inte är någon bra lösning. Vill därför dra en ventilationskanal från köksfläkten. Tanken är att den skall ansluta till en befintlig skorsten där det finns ett antal olika ventilationskanaler. Har dock börjat fundera på om det är möjligt och vilka krav som i så fall måste uppfyllas. Problemet är att jag tror att befintliga ventilationskanaler är i trä och att de kommer nerifrån källaren eller undervåningen. Är det tillåtet att ansluta en köksfläkt till en sådan ventilationskanal? Eller måste ventilationskanalen vara metallklädd invändigt? Måste den i så fall vara metallklädd hela vägen eller räcker det att den är det från anslutningen till köksfläkten och uppåt? Är en sådan anslutning över huvud taget en möjlig lösning?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Ventilationskanalen från köksfläkten måste vara brandklassad. Tror det är minst El15?
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 inlägg
Det gäller hela vägen ut, men nedåt har jag ingen aning om. Skulle gissa att det gör det.
Det verkar väl som om man får göra en ny "skorsten" åt köksfläkten, tyvärr. Hade sett bättre ut att använda den befintliga. En annan skorsten har riktiga rökkanaler, av vilka inte alla används, men den ligger i annan del av huset, så det är väl knappast någon höjdare att ansluta köksfläkten där.
Ring sotaren och be honom kolla och titta. Vi gjorde så och fick kanonbra tips. visst, det kostade ett par hundralappar, men är väl investerade slantar. Det är ändå sotaren som måste godkänna din lösning...
Någon som vet hur länge det har varit krav på att det ska vara brandklassade kanaler från köksfläkten? I vårt hus från -73 så bytte jag samtliga spirorör till köksfläkten till nya när jag byggde om badrummet, passade samtidigt på att klä in dom i stenullsisolering med stålnät och fälla in dom i mellanbjälklaget.Tidigare så gick röret under mellanbjälklaget men ovan innertaket badrummet, helt oisolerat. En billig lösning antar jag i det prefabricerade grupphusområde jag bor i, men takhöjden i badrummet blev lidande med 3dm.
Var detta tillåtet för 40 år sen?
Var detta tillåtet för 40 år sen?
Läste den här tråden med intresse innan vi skulle fixa till köket. Brandsäkerhet är viktigt och vi ville ju inte ha ha problem på den punkten. Nedan några iakttagelser.
Vi beställde ett kök från IKEA inklusive köksfläkt Vindrum. Efter vad jag läst blev jag lätt överraskad när jag såg att fläkthus och vingar i denna var av plast, knappast något som står emot temperaturer över sådär 120 grader.
När vi rev ner det gamla köket kom nästa fundering kring brandsäkerheten, det var ett måttbeställt Ballingslöv från 80- talet. Här gick en plastslang från fläkt upp till takanslutnngen, inte metall alltså.
Det positiva var att stålullsfiltret vi haft i 15 år varit mycket effektivt, det var mer fett ovanpå de svåråtkomliga ytorna i köket än inne i evakueringsslangen. Den var praktiskt taget ren och vi har upplevt den gamla fläkten som relativt effektiv, inga problem med draget.
Vi beställde ett kök från IKEA inklusive köksfläkt Vindrum. Efter vad jag läst blev jag lätt överraskad när jag såg att fläkthus och vingar i denna var av plast, knappast något som står emot temperaturer över sådär 120 grader.
När vi rev ner det gamla köket kom nästa fundering kring brandsäkerheten, det var ett måttbeställt Ballingslöv från 80- talet. Här gick en plastslang från fläkt upp till takanslutnngen, inte metall alltså.
Det positiva var att stålullsfiltret vi haft i 15 år varit mycket effektivt, det var mer fett ovanpå de svåråtkomliga ytorna i köket än inne i evakueringsslangen. Den var praktiskt taget ren och vi har upplevt den gamla fläkten som relativt effektiv, inga problem med draget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden