Hej,
Har precis köpt ett fritidshus och vid överlåtelsebesikningen upptäcktes en ventilationskanal som avslutades på vinden. Enligt besiktningsmannen var det sug i röret så iaf ingen som blåstes ut från det när han kollade. Jag har i första hand bett mäklaren att säljaren ska ta ansvar för att undersöka och åtgärda vid behov. Kan också nämna att det var torrt och fint på vinden.
Har någon några idéer kring varför det är gjort så här samt om det är ett problem? Är det också rätt av mig att be säljaren åtgärda detta, eller borde det ligga på mig?
Har precis köpt ett fritidshus och vid överlåtelsebesikningen upptäcktes en ventilationskanal som avslutades på vinden. Enligt besiktningsmannen var det sug i röret så iaf ingen som blåstes ut från det när han kollade. Jag har i första hand bett mäklaren att säljaren ska ta ansvar för att undersöka och åtgärda vid behov. Kan också nämna att det var torrt och fint på vinden.
Har någon några idéer kring varför det är gjort så här samt om det är ett problem? Är det också rätt av mig att be säljaren åtgärda detta, eller borde det ligga på mig?
Antagligen är det gjort av lättja, dvs ett enkelt sätt att ta in "frisk" luft. Dock är det ju inte så man brukar eller ska lösa ventilationen.
Angående vem som har ansvar så antar jag att det är du om du nu är ägare.
Det är dock inte helt ovanligt att man i fastighetsaffärer skriver en en klausul som ger köparen rätt att backa ur affären, eller förhandla om priset, efter en besiktning som visar på felaktigheter.
Om det finns en sådan klausul så har du kanske en möjlighet att förhandla med säljaren om åtgärd.
Det är dock inte helt ovanligt att man i fastighetsaffärer skriver en en klausul som ger köparen rätt att backa ur affären, eller förhandla om priset, efter en besiktning som visar på felaktigheter.
Om det finns en sådan klausul så har du kanske en möjlighet att förhandla med säljaren om åtgärd.
Var nog jag som var otydlig, vi har signat med vanlig besiktiningsklausul i avtalet så jag kan kliva av om jag vill (det vill jag dock inte)G Gabbe1 skrev:Antagligen är det gjort av lättja, dvs ett enkelt sätt att ta in "frisk" luft. Dock är det ju inte så man brukar eller ska lösa ventilationen.
Då har du ju en möjlighet att ta upp det hela till diskussion med säljaren. Det är ju inte säkert att ni når någon framgång, säljaren kan såklart vägra att gå ner i pris eller att bekosta en undersökning/åtgärd. Du kan ju heller inte tvinga säljaren att gå med på något. Men ni bör ju kunna diskutera och försöka komma fram till en lösning.D daho80 skrev:
Japp håller med, men vad är rätt lösning? Ska denna anslutas till taken/fassaden istället?G Gabbe1 skrev:Då har du ju en möjlighet att ta upp det hela till diskussion med säljaren. Det är ju inte säkert att ni når någon framgång, säljaren kan såklart vägra att gå ner i pris eller att bekosta en undersökning/åtgärd. Du kan ju heller inte tvinga säljaren att gå med på något. Men ni bör ju kunna diskutera och försöka komma fram till en lösning.
På din beskrivning verkar det ju inte vara en en imkanal (från spisen), då gäller gäller nämligen särskilda krav för att säkerställa brandskydd.
Är det tilluft så bör det räcka att förlänga den ut genom tex en gavel. Antagligen enklare/billigare att gå genom fasaden än genom taket.
Är det tilluft så bör det räcka att förlänga den ut genom tex en gavel. Antagligen enklare/billigare att gå genom fasaden än genom taket.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Isolera om ventilationskanaler på vind vid takbyte?
Ventilation -
Ventilationskanal på vind?
Ventilation -
Räcker 30mm isolering runt ventilationskanaler FTX på kallvind i Skåne?
Ventilation -
Surrande vindljud i ventilationskanaler till köksfläkt.
Ventilation -
isolering av ventilationskanaler på kallvind
Ventilation