krypgr-direktel-ftx skrev:
...Lite oklart vad som menas med "nyutvecklade" FLVP som nämns i texten ovan...
De avser väl helt enkelt det de skrev, att de kan "krama ur" mer värme ur frånluften genom att kyla den ner till exempelvis -15°C i stället för att sluta strax ovan nollan.

Det ordar de väl genom bättre teknik för att hantera kondensering, frost och isbildning i avluften.

Exempelvis Comfort Zone och Nibe F750.

Ungefär som hos L/L-värmepumpar som kallas nordenpumpar eller sverigepumpar :)
 
  • Gilla
fredrikru
  • Laddar…
Nu är nya Nilan aggregatet driftsatt! Spontat är aggregatet tyst och det finns många inställningsmöjligheter i menyerna på manöverpanelen. Hittills upplever vi en ökad komfort med aktiv luftvärme tillsammans med frisk luft jämfört med tidigare FTX-aggregat som endast värmde passivt som ofta gav oss kalldrag från tilluftsdonen.

Återkommer med driftsdata/energiåtgång när vi injusterat systemet líte mer och vid vilken utetemperatur vi måste stötta med direktelen.
 
I
Vid avluft temp under 0 °C, glöm inte räkna med den tiden vid beräkning av verkningsgrad.
 
ion skrev:
Vid avluft temp under 0 °C, glöm inte räkna med den tiden vid beräkning av verkningsgrad.
Hur menar du? Hur räknar du ut verkningsgraden på ett "värmeaktivt" ventilationssystem? Det som jag tänkte närmast på är totala energiåtgången (kWh)/dygn/mån kanske är mer relevant att kika på...

Ett exempel: Vid ett konstant luftflöde 36 l/s (tilluft) och 40 l/s (frånluft) var Tilluftstemperaturen +42 i aggregatet (ca +35 vid donen) vid ca +3 grader på Uteluften, Avluften som lämnade huset var då -3 grader med inomhustemperaturen inställd på 23 grader som kanske blir 21 grader när det återgår till aggregatet.
 
Redigerat:
krypgr-direktel-ftx skrev:
Hur menar du? Hur räknar du ut verkningsgraden på ett "värmeaktivt" ventilationssystem? Det som jag tänkte närmast på är totala energiåtgången (kWh)/dygn/mån kanske är mer relevant att kika på...

Ett exempel: Vid ett konstant luftflöde 36 l/s (tilluft) och 40 l/s (frånluft) var Tilluftstemperaturen +42 i aggregatet (ca +35 vid donen) vid ca +3 grader på Uteluften, Avluften som lämnade huset var då -3 grader med inomhustemperaturen inställd på 23 grader som kanske blir 21 grader när det återgår till aggregatet.
Varmt uppe vid taket om du har till-luft ventilerna där?
 
fredrikru skrev:
Varmt uppe vid taket om du har till-luft ventilerna där?
Som jag skrev i tidigare svar är att vi upplever en mycket högre komfort än med tidigare passiva FTX-systemet där vi ställde ner termostaten till att endast köra igång vid mycket låga utetemperaturer för att undvika kalldraget, det aggregatet hade en 1000W elspiral som förvärmare... nu drivs ju istället uppvärmningen med värmeväxlare+värmepump.

Nej, det är inte varmt uppe i taket, värmen sprids fint i huset, precis lika bra som andra typer av FT-system (Från- och Tilluft) kan sprida luft, luftvärmen dras ju runt med hjälp av luftomsättningen i huset. Ärligt talat så har vi har aldrig haft så varmt o skönt i huset, vi har ju tidigare behövt snåla med värmen p g a direktelen.
 
I
krypgr-direktel-ftx skrev:
Hur menar du? Hur räknar du ut verkningsgraden på ett "värmeaktivt" ventilationssystem? Det som jag tänkte närmast på är totala energiåtgången (kWh)/dygn/mån kanske är mer relevant att kika på...

Ett exempel: Vid ett konstant luftflöde 36 l/s (tilluft) och 40 l/s (frånluft) var Tilluftstemperaturen +42 i aggregatet (ca +35 vid donen) vid ca +3 grader på Uteluften, Avluften som lämnade huset var då -3 grader med inomhustemperaturen inställd på 23 grader som kanske blir 21 grader när det återgår till aggregatet.
Ja du skriver att avluften var -3, då måste något vara kallare, hur kall bestäms av växlingsytan, men kallare är det och det betyder att det måste bildas is som måste bort. Oavsett om det sker genom att kylmaskinen vilar eller hetgasavfrostning eller annan energitillförsel så blir det en förlust gentemot om man håller sig över 0-strecket för kylenheten. Jag skriver det som mer generelt och inte som en kommentar mot ditt driftsfall, för det är vanligt att man gärna "glömmer " det från fabrikörernas sida när man anger verkningsgrad,COP och det kan vara bra att veta innan man inversterar.
Men räknar du tillförd energi och avgiven energi går det så klart lika bra.
En fråga, ser du fattas 4 l/s var kommer de in i kalkylen?
 
Nja, växlaren sitter innan kompressorn så avluften som leds ut går ej tillbaka via växlaren utan går direkt ut från kompressorn kylsida. Aggregatet står ju i ett varmt utrymme (i klädkammaren, ovanvåningen), men tror att det går en extra tryckrörslinga via botten på kondensuppsamlaren som sköter smältningen av eventuell isbildning.

Flödesskillnaden på 4 l/s skillnad som fattas i exemplet ovan sugs väl in via husets otätheter för att säkerställa ett undertryck, inte helt optimalt men det är default i fabriksinställningarna. Dessa flöden går att finjusteras, vi får se. Så man ska alltså räkna på ett totalt flöde på 40 l/s både för In- och Frånluft.
 
Fråga: Hur styrs tilluft temperaturen?, Sätter ni ett önskat värde 21grader konstant på tillluft eller har den någon rums givare som kontrollerar vad "huset" behöver.
 
Det sitter en rumsgivare i manöverpanelen som styr när kompressorn ska gå/stängas av. Det finne en extragivare som tillbehör som kan monteras i frånluftskanalen. Man kan också ställa in att kompressorn alltid ska starta vid en viss tilluftstempertur. Fläkthastigheten på till-/frånlufts kan ställas in 0-100% separat för att hitta en bra tryckbalans.
 
Nyfiken på hur ditt system fungerar.
Behöver man dra rör för kondensvatten till systemet?
 
Ja, det produceras rikligt med kondensvatten från detta ventilationsaggregat när värmepumpen går. Avluften håller några minusgrader när den lämnar aggregatet. Vi har
rördraging till ett avlopp på undervåningen 10 mm tror jag det är, alltså typ ett vanligt plastskyddat kopparrör.
 
Återkom gärna med energi-/förbrukningsdata (kWh/år) jämfört före - efter.

Jag har också direktel, och har en FLVP med uppvärmd tilluft. Den klarar uppvärmningen ner till ca +10C dygnsmedeltemperatur, sedan måste elradiatorerna slås på. Nu är vårt uppvärmningsbehov ca 20000kWh/år så enbart luftvärme kommer aldrig att räcka till. Huvudsyftet var dock att få en bra ventilation med frisk inneluft, vilket uppnås. Dock är vår pump nu 12 år gammal och förr el senare måste den bytas ut. Det är därför intressant att se att det dykt upp nya och effektivare system. Vår pump som väl räknas till "de enklare pumparna" kyler avluften till +2-5C, dvs vid kallare vinterväder så är den inte så effektiv. Det märks tydligt när pumpen avfrostar för då kommer det in betydligt svalare luft, trots elektrisk förvärmare på 1.2kW.

Att värmen skulle stanna uppe vid taket stämmer inte. Det kan den göra under ogynnsamma omständigheter med ventilplacering och rumsmöblering etc, men det är undantagsfall. Tilluftsdonen är gjorda för att sprida tilluften väl. Däremot rent idealt så borde tilluftsdonen sitta vid golvet. Det hade varit ännu bättre, men skillnaden i värmekomfort är inte så stor att den motiverar den krångligare och dyrare rördragningen.

Jag hade gärna haft vattenburet, men av många olika själ är det inte nämnvärt kompatibelt med mitt hus, utan kräver mer el mindre häftiga ombyggnationer. Alltså drar investeringskostnaden iväg rejält och då är inte mitt energibehov stort nog för att det ska löna sig. Med 2 m takhöjd och ingen krypgrund så är all rördragning avskräckande, både estetiskt och ekonomiskt. Golvvärme är inte att tänka på med oisolerad platta på mark och ingen takhöjd att spela med. Jag har 17 rum som alla kräver en el flera radiatorer => mycket rördragning & mkt material => höga kostnader.
 
krypgr-direktel-ftx skrev:
Har fått ett totalpris på aggregaten VPL15+FU15 på 60 000 inkl moms utan installation. Det finns väl inte många vettiga VP-lösningar som kan konkurrera med det när man har en låg energiförbrukning, eller?
En korrigering på investeringskostnader, vi betalade 39´ för VPL15 och 10´ för FU15 och fick 5,5´ för det gamla FTX-aggregatet på blocket, så summan blir totalt 43 500:- (exkl installation). Vi hade ganska många specialkrav på att alla ventrör+ljuddämpare skulle hamna i isoleringen i kattvinden så installationskostnaderna drog iväg något till ca 10 000:- (med ROT avräknat), men det kanske ändå är normalt för installation av ett ventagg om man inte gör allt själv...
 
Oldboy skrev:
Återkom gärna med energi-/förbrukningsdata (kWh/år) jämfört före - efter.

Att värmen skulle stanna uppe vid taket stämmer inte. Det kan den göra under ogynnsamma omständigheter med ventilplacering och rumsmöblering etc, men det är undantagsfall. Tilluftsdonen är gjorda för att sprida tilluften väl. Däremot rent idealt så borde tilluftsdonen sitta vid golvet. Det hade varit ännu bättre, men skillnaden i värmekomfort är inte så stor att den motiverar den krångligare och dyrare rördragningen.
Bra att du tillförde till verklig fakta om luftvärme i denna tråd, luftvärmen verkar ha dåligt rykte sedan tidigare som jag inte kan förstå argumenten för.

Driftskostnaderna för uppvärmnigen med FLVP integrerad i ventilationen har jag i dagsläget dåligt underlag på, då vintern inte riktigt hunnit slagit till hos oss. De första observationerna visar dock på att vi nästan halverat kWh/dag jämfört med förra året de kallaste dygnen med medeltemp på ca 0 gr, trots att vi nu har 23 grader inne (tidigare hade vi max 20 då vi snålade på värmen pga direktelen)

Besparingarna på uppvärmningskostnaderna bör vara i ungefär samma storleksordning som när man har direktel och kompletterar med en traditionell LLVP (luft/luftvärmepumpsteknik). En LLVP med tillhörande utedel fungerar dock helt olikt detta frånluftvärmepumpsaggregat då den återcirkulerar 100% av inomhusluften och värmer upp den på nytt i ett slutet kretslopp utan möjlighet till luftomsättning i huset, vilket är en direkt hälsofarlig princip för uppvärmning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.