Hej

Bor i ett enplanshus som är byggd 74, eluppvärmt.
Jag satte in luftvärmepump och då sjänk kostnaden från 25.000 per år till 15.000 per/år (25.000 var baserat på tidigare ägare)

Jag har dock aldrig gjort något åt ventilationen, idag är det 3 ventilationsrör som går upp på vinden och sedan ut i det fria.
Ventilationsrören går från 2 toaletter samt tvättstugan (+köksfläkten men den har egen utgång genom taket)

Huset har självdrag och antar att huset tar in luft genom att huset inte är 100% tätt men jag kan så klart ha fel. Finns en ventil in i huset i köket i ett skafferi men den tror jag är till för att ha ett kallskafferi, denna har jag stängt.

Kan jag göra något för att själv kolla om ventialtionen är rätt inställd?
hur vet jag hur mycket av uttgående ventilationsspjälen ska vara öppna/stängda?
badrummet där vi duchar har pax fläkt som går igång då vi duschar/tänder lyset.

Jag funderar på att sätta in en värmeväxlare på vinden med då jag inget kan om ventilation så vill jag få en offert från ett företag som jobbar med ventilation och värmeväxlare för att veta om detta skulle göra bättre luft i huset samt påverka kostnaden.speciellt mäta utgående/ingående luft.

Någon som kan rekommendera ett ventilationsföretag i stockholmsområdet ?

Många små frågor men tacksam för hjälp.
speciellt med ventilationsföretag i sthlm som är bra.

Redigerat:
Här är en till stockholmare som vill veta samma :)

Som jag ser det skulle du nog kunna spara en del på att installera FTX samt att du får bättre luft och en mer balanserad luftväxligt jämfört med bara självdrag. Innan du ber om en offert så bör du ju planera var tilluftsventilerna skall sitta - de bör du bara diskret placerade men samtidigt finnas där de gör mest nytta. Sedan beror det ju på vad det kostar också, man skall ju tjäna in kostnaden innan man dör åtminstone :).
Se till att få in offerter från åtminstone 3 olika firmor och se vad som ingår i respektive.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.