Re: " Har inte ens sett att någon tillverkare anger någon "återvinningsverkningsgrad" för sina FVP "

....är det så illa?

Hur kan man då säga om det är billigt eller dyrt?
 
FTXen är nog nedlagd ,det beror inte bara på att den skulle ta lång tid för att få lönsamhet i den ,jag trodde att den skulle göra ett bättre inomhusklimat. Jag får väl värma ett par stackars kråkfötter då ;D
 
Ni glömmer ett av de viktigaste argumenten FÖR ftx, nämligen inomhusklimatet, utan kallras och grejer som man kan råka ut för med ventiler i väggen och liknande.

(jag kommer att ha ftx).
 
Vill man ha bästa ventilationen så väljer man FTX. Att man sparar pengar på värmeåtervinningen är en bonus.

Konstigare än så är det faktiskt inte. :)
 
Grejen med FTX är inte att spara en massa pengar (även om det rör sig mellan 2000-4000KWH om året på en normal villa).

Nej , det jag vill framhäva är som tidigare nämnts inomhusklimatet. Man får in fräsch filtrerad luft.
Ingen problem med pollen, utedamm myggor osv....
(Gå in själva i ett hus nu på vintern med endast självdrag och leta upp syremolekylerna....det märks en STOR skillnad.

Detta gör att vi mår bättre, vi får inte en massa allergier osv.
FTX handlar om komfort och det är livskvalite, och den bidrar nog också till att vi lever längre...(vi har ju som sagt blivit lite inomhus människor av oss lite till mans).
 
ols skrev:
Grejen med FTX är inte att spara en massa pengar (även om det rör sig mellan 2000-4000KWH om året på en normal villa).

Nej , det jag vill framhäva är som tidigare nämnts inomhusklimatet. Man får in fräsch filtrerad luft.
Ingen problem med pollen, utedamm myggor osv....
(Gå in själva i ett hus nu på vintern med endast självdrag och leta upp syremolekylerna....det märks en STOR skillnad.

Detta gör att vi mår bättre, vi får inte en massa allergier osv.
FTX handlar om komfort och det är livskvalite, och den bidrar nog också till att vi lever längre...(vi har ju som sagt blivit lite inomhus människor av oss lite till mans).
När allt är nytt stämmer det nog att till-luften blir renare, men på sikt bör man nog inte bortse från risken att avlagringar i kanaler och igensatta filter kan ge en sämre luftkvalitet.
Hur fungerar det förresten på sommaren när det är varmare ute än inne, tas luften även då in genom samma kanaler och värmeväxlare? I så fall kan man ju vid fuktig luft riskera kondens i kanalerna och därmed mögelrisk.
Hans
 
Det är säkert jätte bra på alla sätt och vis med ftx. Men att påstå att man lever längre pga det var väl att ta i lite.
Jag kan hålla med om nyttan med ftx. Inte minst ekonomiskt. Självklart beroende på vad uppvärmningen kostar. Men det innebär väl också ännu mer grejor som man måste se till att laga och serva (som om man inte hade nog).
Filter ska väl bytas och kanaler ska kanske rengöras. Helt ljudlöst är det kanske inte heller om man använder fläktar. (det är individuellt vad man räknar som livskvalité)
Själv tycker jag det är trevligt att titta in i elden på köksspisen samtidigt som det ventilerar mitt hus. Helt ljudlöst är det också ,med undantag av enstaka knäppningar när veden brinner.

 
Robert_Keskitalo skrev:
Det är säkert jätte bra på alla sätt och vis med ftx. Men att påstå att man lever längre pga  det var väl att ta i lite.
Jag kan hålla med om nyttan med ftx. Inte minst ekonomiskt. Självklart beroende på vad uppvärmningen kostar. Men det innebär väl också ännu mer grejor som man måste se till att laga och serva (som om man inte hade nog).
Filter ska väl bytas och kanaler ska kanske rengöras. Helt ljudlöst är det kanske inte heller om man använder fläktar. (det är individuellt vad man räknar som livskvalité)
Själv tycker jag det är trevligt att titta in i elden på köksspisen samtidigt som det ventilerar mitt hus. Helt ljudlöst är det också ,med undantag av enstaka knäppningar när veden brinner.
Tog kanske i lite med "att leva längre" men förstå mig rätt...

Självklart kräver alla grejor man har underhåll, men i detta fallet är det försumbart.

Jag sitter också och njuter framför brasan (men där tar jag luften utifrån).
 
Hans_N skrev:
När allt är nytt stämmer det nog att till-luften blir renare, men på sikt bör man nog inte bortse från risken att avlagringar i kanaler och igensatta filter kan ge en sämre luftkvalitet.
 Hur fungerar det förresten på sommaren när det är varmare ute än inne, tas luften även då in genom samma kanaler och värmeväxlare? I så fall kan man ju vid fuktig luft riskera kondens i kanalerna och därmed mögelrisk.
 Hans
Samma kanaler men inte "genom" värmeväxlaren. Inga problem alls eftersom det "ventileras" kontinuerligt. (Fördelen på sommaren är ju att man slipper pollen och annat som sagt).
 
Robert_Keskitalo skrev:
Själv tycker jag det är trevligt att titta in i elden på köksspisen samtidigt som det ventilerar mitt hus. Helt ljudlöst är det också ,med undantag av enstaka knäppningar när veden brinner.
Jag kan inte påstå att DU är dålig på att elda, men samtidigt som du ventilerar ditt hus med din brasa så kanske du förpestar inomhusluften för någon annan.

Vi har problem med grannar som har kamin som primär värmekälla (helt förkastligt att det tillåts i villakvarter). Spelar knappt någon roll hur duktig man är, för det luktar ändå skit vid vissa tillfällen.

Fisiga novemberkvällar när dimman lägger sig och luften rör sig sakta, så ställer det extremt hårda krav på den som eldar om det inte ska stinka och det tror jag få, om någon, lyckas med.

Paradoxen är att man ofta inte märker det så mycket själv. Röken lägger sig ofta först en bit ifrån det egna huset, typ 20 meter.

Dessutom kanske en granne störs mycket, men en annan inte alls, vilket beror på att det ofta blåser åt ena hållet då det är kallt och åt andra då det är varmt. Kalla dagar med högtryck stiger röken snabbare och stör inte lika mycket.

Minsta lilla som veden är sur så märks det, eller om man eldar med knepiga träslag. Och av någon "konstig" anledning så luktar det alltid värst ungefär samtidigt som grannen går och lägger sig, då åker en fet kloss in i spisen och draget stryps.

Åh så mysigt dom har det där inne med elden flammande och med knastret från brasan...

Trivseleldning med förnuft kan jag acceptera, för har man riktigt torr ved och undviker att elda vid vissa vädertyper, så fungerar det hur bra som helst.

...men inte annars.

Med FTX kan man rena inluften, men det är ju ganska surt att jag ska få betala för "frisk" luft på grund av grannens mysigt knastrande brasa.

...och jag föredrar ett FETT kolkraftverk som spyr ut sin allt mer renade rök över gigantiska områden än gnidna grannar vars punktbelastning på omgivningen är helt horribel. >:(

Vissa kommuner har redan satt gränser och tillåter endast trivseleldning 1-2 gånger per vecka max 2 timmar per gång. Jag både hoppas och tror att detta kommer att sprida sig, speciellt med tanke på att allt fler får problem i dagens täta nya villaområden där 95% har frånluft och 80% har en kamin.

Usch vad jag låter bitter! >:( Jag älskar ju själv en mysigt knastrande brasa... Upp med hakan Framerate! :D
 
Hoppsan.
men än en gång. jag håller fullständigt med.
Man ska inte störa grannar.
Det hoppas jag att var och en förstår.
 
Tur att jag skall bo i skogen ;D Det blev en livlig tråd, bra att höra olika åsikter om saker. Jag tackar ;D
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.