Röret går liksom inte tillräckligt långt in så att innerdelen går dikt an mot väggen. Den har inte varit fastskruvad. Någon gång relativt nyss byttes yttergallret.
Vad kan hänt, gör jag fel? Ska jag bara såga av röret för att lösa det?

• Ett luftventilationsrör sticker ut från en vägg med en vit plastikventil inte helt anpassad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit plastcylinder och ventilationsgaller hålls i en hand, liggande i ett rum med trägolv och en säng i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Öppen väggventil med metallrör och isolering visad från insidan, mot ett galler utanför.
    Skapa konto
Har du mätt så att röret har rätt längd? Röret ska ju in i galleränden så du får kanske lirka lite för att få dit det. Alternativt så skruvar du bort gallerdelen och monterar den invändiga delen först och sätter dit gallret sist.

Ossian K Olsson
J JMyFTB skrev:
Röret går liksom inte tillräckligt långt in så att innerdelen går dikt an mot väggen. Den har inte varit fastskruvad. Någon gång relativt nyss byttes yttergallret.
Vad kan hänt, gör jag fel? Ska jag bara såga av röret för att lösa det?
Kontrollera längden först, sen att det är rätt diameter med yttergallret eller om du behöver en muff. Stämmer både längd och diameter kan du behöva ha någon inne som håller emot när du trycker i gallret utanpå så att gallret går in i röret.

Ah! Så det nya yttergallret har kanske en annan diameter då? Ska röret in i” yttergallret alltså? Eller ska ytterventilen in i röret?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.