5 035 läst ·
24 svar
5k läst
24 svar
Ventilation , tilluft / frånluft ?
Sida 1 av 2
Hej
Jag bor i ett trähus byggt 1976.
Uppvärmning pellets / elpatron.
Med källare 90kvm ej inredd , några förråd , tvättstuga , pannrum.
Första plan, kök , 3 sovrum 1 vardagsrum , 1 badrum
Andra plan, 3 sovrum , 1 vardagsrum , 1 toalett
Jag fick info att det är självdrags hus ?
Men förra ägaren har bytt fönster till 3 glas , som ej är själv ventilerade?
Hade iaf en från Anticimex här och besiktigade huset.
Jag måste fixa mer ventilation i huset,
-Du ska ha tilluft ventilation i alla sovrum , säger han till mig , eftersom det har bildats lite bakteriell på vind.
Han sa att det är första prio att fixa ventilation på övervåningen.
Googlande runt lite och hittade såna där ventilations rör då med galler å filter osv fresh 80 heter dom,
Är det bara för mig nu då , att borra 6 hål och montera dessa ventiler , och sen är det klart ?
Googlade oxå och det finns nått som heter från luftventiler ? Vad isåfall skall dessa monteras i huset ?
Ja jag är helt ny och detta är mitt första hus.
PS. De finns ventilations rör i källarens alla rum , det finns ventilations rör i badrum.
Mvh
Jag bor i ett trähus byggt 1976.
Uppvärmning pellets / elpatron.
Med källare 90kvm ej inredd , några förråd , tvättstuga , pannrum.
Första plan, kök , 3 sovrum 1 vardagsrum , 1 badrum
Andra plan, 3 sovrum , 1 vardagsrum , 1 toalett
Jag fick info att det är självdrags hus ?
Men förra ägaren har bytt fönster till 3 glas , som ej är själv ventilerade?
Hade iaf en från Anticimex här och besiktigade huset.
Jag måste fixa mer ventilation i huset,
-Du ska ha tilluft ventilation i alla sovrum , säger han till mig , eftersom det har bildats lite bakteriell på vind.
Han sa att det är första prio att fixa ventilation på övervåningen.
Googlande runt lite och hittade såna där ventilations rör då med galler å filter osv fresh 80 heter dom,
Är det bara för mig nu då , att borra 6 hål och montera dessa ventiler , och sen är det klart ?
Googlade oxå och det finns nått som heter från luftventiler ? Vad isåfall skall dessa monteras i huset ?
Ja jag är helt ny och detta är mitt första hus.
PS. De finns ventilations rör i källarens alla rum , det finns ventilations rör i badrum.
Mvh
Vi har ungefär samma förutsättningar.
De gamla 2-glas fönstren fungerade som tilluft, men med nya 3-glas går det inte. De är för välisolerade.
Så det är rätt väg med nya tilluftsventiler i sov- och vardagsrum.
Och så behöver du se över din frånluft från toalett, badrum, kök och tvättstuga.
Har du någon utdragsfläkt idag, utöver köksfläkten?
De gamla 2-glas fönstren fungerade som tilluft, men med nya 3-glas går det inte. De är för välisolerade.
Och så behöver du se över din frånluft från toalett, badrum, kök och tvättstuga.
HejGoForIt skrev:
Vi har ungefär samma förutsättningar.
Nej det finns bara en fläkt i köket då , köksfläkt, men den är ju inte igång jämt.
Ska man ha så kallt frånluft på alla plan ? Vart ska man ha dom ? Är det Pex fläktar man ska ha då ?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, tilluft i alla sovrum och vardagsrum. Satsa på justerbara tilluftsdon.
Normal placering är i bredvid fönster, i dess överkant.
Jag har konverterat vår köksfläkt till en takfläkt som sitter på yttertaket. Den går på konstant lågvarv, men kan justeras upp vid matlagning. Dessutom en separat kanalfläkt som ventilerar badrummet vid dusch (fuktstyrd).
Viktigt är att kolla så att alla ventilationskanaler är hela och isolerade. De får heller inte vara för långa om fläkten ska placeras invändigt.
Redigerat felskrivning i första meningen. Tilluft är rätt.
Normal placering är i bredvid fönster, i dess överkant.
Jag har konverterat vår köksfläkt till en takfläkt som sitter på yttertaket. Den går på konstant lågvarv, men kan justeras upp vid matlagning. Dessutom en separat kanalfläkt som ventilerar badrummet vid dusch (fuktstyrd).
Viktigt är att kolla så att alla ventilationskanaler är hela och isolerade. De får heller inte vara för långa om fläkten ska placeras invändigt.
Redigerat felskrivning i första meningen. Tilluft är rätt.
Redigerat:
Tror jag missförstår dig nu , menar du att jag ska fixa tilluft och frånluft i alla rum med ?
Hur har du löst det med köksfläkten ?
Okey tack för tipsen där , smidigt med en sådan fläkt i köksfläkten , tror jag med ska installera en sådan. 
Sen har jag tänkt fixa en pax fläkt i badrummet med som styrs av luftfuktigheten.
Men räcker det ? Hur gör jag med frånluft på övervåningen ?
Sen har jag tänkt fixa en pax fläkt i badrummet med som styrs av luftfuktigheten.
Men räcker det ? Hur gör jag med frånluft på övervåningen ?
Japp jag har en ventil på toan uppe , men den sitter typ vid golvet ? Gör det nått ? Och ska det va en pax fläkt där med då ?
Okey , jag är tacksam för din tid och svar jag får.
En idiot fråga då , sätter tilluftventiler på övervåningen , vad tar frånluften vägen där uppe ? Flyger den ner i frånluft ventilerna / köksfläkten i första våning då ?
En idiot fråga då , sätter tilluftventiler på övervåningen , vad tar frånluften vägen där uppe ? Flyger den ner i frånluft ventilerna / köksfläkten i första våning då ?
Vad är grejen med frånluft ?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 010 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 010 inlägg
Nej det kommer bli frånluft via ”tilluftventilerna” på övervåningen. Du får sätta en fläkt på toaletten också.J J.Gustavsson skrev: