Har ett Acetec pd 250 i grunden som tidigare varit inställd på rf 65 %.
Nu har jag justerat till rf 70 % och kommer att spara många kronor på ett år, då energiförbrukningen minskat betydligt.
Bl a Anticimex menar att någon tillväxt på trä mm inte sker vid
rf under 80 %. Vill minnas att det var vid 16 grader.
Nu har jag inget trä som kan mögla i grunden, bara jord med plast över och en hel grund av Ytongbalk 4 x 0.6 m. Så just ur den synpunkten klarar jag mig.
Men till en fråga.
Kan armeringsjärnen i balkarna över tid rosta?
Är det nån fara för detta vid 70 % rf?
Huset byggt 1981.
Nu har jag justerat till rf 70 % och kommer att spara många kronor på ett år, då energiförbrukningen minskat betydligt.
Bl a Anticimex menar att någon tillväxt på trä mm inte sker vid
rf under 80 %. Vill minnas att det var vid 16 grader.
Nu har jag inget trä som kan mögla i grunden, bara jord med plast över och en hel grund av Ytongbalk 4 x 0.6 m. Så just ur den synpunkten klarar jag mig.
Men till en fråga.
Kan armeringsjärnen i balkarna över tid rosta?
Är det nån fara för detta vid 70 % rf?
Huset byggt 1981.
Vid rf 60 %, drog den avsevärt mycket mer.
Typ 3504 kWh / år.
Blev rätt dyrt.
Men det beror också på hur mycket fukt som per tid trycks in i grunden.
Jag har ordentligt dränering och plast på marken i grunden
Typ 3504 kWh / år.
Blev rätt dyrt.
Men det beror också på hur mycket fukt som per tid trycks in i grunden.
Jag har ordentligt dränering och plast på marken i grunden
Redigerat:
Går tiden på elmätaren hela tiden eller startar den när det ligger en förbrukning?H Hybro skrev:
Har du nyligen höjt till 70% tar det såklart en stund innan du når 70%. Du får mäta över längre tid.
Vi går mot en torr och kall årstid då krävs det som minst avfuktning.
Över 3000 kWh per år låter nästintill orimligt. Då kan inte grunden vara särskilt tät.
Jo då, förstår detta att det tar en viss tid att svänga in mot ett nytt börvärde. M a o än lägre strömförbrukning😉R Runnis skrev:
Alltså att jag ställer in och accepterar en högre relativ luftfuktighet, från 65 till 70 % rf.
Avfuktaren får jobba mindre, kommer att förbruka mindre ström.
Måste summera och till viss del korrigera mina beräkningar och påståenden ovan.
- I flera års tid har jag haft Acetec Avfuktaren i grunden inställd på
65 % RF (skrev ovan felaktigt 60 % RF).
Förbrukningen har då varit 390 W/h.
Antalet timmar per år är
24 x 365 = 8760 h/år.
Förbrukningen har då varit
3416 kWh/år.
Huga så dyrt!
- Nu efter typ en vecka, med inställt värde 70 % RF så verkar förbrukningen stabiliserats på ca 66 W/h,
600 kWh / år.
Troligen kommer det senare att sjunka något följande veckor.
Och vad jag uppfattar så är krypgrunden tät.
Är en s k Ytonggrund, gjord av sammanfogade 4 x 0.6 x ca 0.2 m armerade och spontade Ytongbalkar. Som en upp och nedvänd skokartong stående på gjuten sula runt om och i mitten.
Ovanpå grunden en kraftig plast, så även plast på marken i grunden.
Endast små öppningar finns på några ställen 40 cm ovan mark.
Grunden utvändig ursprungligen tätad med kallasfalt.
Senaste året på två sidor lagt på två lager ny kallasfalt, platonmatta och till viss del nya dräneringsslangar.
Till dessa är stuprören med lövavskiljare kopplade. Allt vatten leds ned i en slänt.
Så med gott samvete kan jag påstå att krypgrunden är torr.
Det är alltså lättare att nå och behålla ett högre värde, går åt mindre energi.,,
Kunde man ställa RF på 100 %, skulle avfuktaren inte jobba alls.
- I flera års tid har jag haft Acetec Avfuktaren i grunden inställd på
65 % RF (skrev ovan felaktigt 60 % RF).
Förbrukningen har då varit 390 W/h.
Antalet timmar per år är
24 x 365 = 8760 h/år.
Förbrukningen har då varit
3416 kWh/år.
Huga så dyrt!
- Nu efter typ en vecka, med inställt värde 70 % RF så verkar förbrukningen stabiliserats på ca 66 W/h,
600 kWh / år.
Troligen kommer det senare att sjunka något följande veckor.
Och vad jag uppfattar så är krypgrunden tät.
Är en s k Ytonggrund, gjord av sammanfogade 4 x 0.6 x ca 0.2 m armerade och spontade Ytongbalkar. Som en upp och nedvänd skokartong stående på gjuten sula runt om och i mitten.
Ovanpå grunden en kraftig plast, så även plast på marken i grunden.
Endast små öppningar finns på några ställen 40 cm ovan mark.
Grunden utvändig ursprungligen tätad med kallasfalt.
Senaste året på två sidor lagt på två lager ny kallasfalt, platonmatta och till viss del nya dräneringsslangar.
Till dessa är stuprören med lövavskiljare kopplade. Allt vatten leds ned i en slänt.
Så med gott samvete kan jag påstå att krypgrunden är torr.
Att öka inställningen för önskad Relativ Fuktighet från t ex RF 65 % till RF 70 % innebär att avfuktaren kommer att arbeta mindre.Det är alltså lättare att nå och behålla ett högre värde, går åt mindre energi.,,
Kunde man ställa RF på 100 %, skulle avfuktaren inte jobba alls.
Redigerat:
70% Rh brukar vara den allmänna gränsen att redan pågående mögel/röta i biologisk material kan fortsätta då håligheterna för kapillärkondenseringen är fulla med vatten och det börja existera fritt vatten utanför fibrerna som mycel kan komma åt för sin egna vattenförsörjning, medans vid 65% så finns det ingen fritt vatten i mellan fibren i tex. trä och håligheterna som kapillärkondenserar har fortfarande utrymmer kvar att suga till sig vattenånga och kondensera ned det i håligheternas ytor och är inte biologiskt tillgänglig vatten.
Ditt problem är att ställer du maskinen på 70% så finns det risk att någon del av utrymmet ligger på 71- 73% Rh för att det är någon grad kallare och Rh-värdet då når nivån att det kan underhålla en redan pågående angrepp. För ny sporgrodd så behöver Rh vara över 80% och obrutet i minst 6-7 dagar innan dess nyutväxande mycel tagit sig så långt in i träet att det finner fritt vatten i träet (när dess vatteninnehåll motsvarar 70% Rh vattenångtryck och mer vid aktuell temperatur)
Även om det svider så skulle jag inte vara så dumsnål att ställa på 70% Rh och några år senare måste börja byta ut trä i trossbotten till mycket högre kostnad än för el-kostnaden kostade för att hålla det angreppsfritt.
Sedan kan man diskutera vad det är för maskin som utför torkningen och hur varmt det är i utrymmet - en sorbentavfuktare drar ganska ordentligt mycket mer ström än en kondensavfuktare, men en kondensavfuktare behöver ha hantering av kondensvattnet så att det inte dunstar ut i utrymmet igen samt att det inte är för kallt i utrymmet samt kanske mer ofta kontrollera/har övervakning med larm så att den inte har stannat under en för lång period.
Om plasten som är förlagd över ytorna inte är av diffusionstät typ och och det som är under plasten är nära 100% Rh så kommer en del av fukten att vandra igenom själva plasten i diffusionstakt och handlar det om stora ytor så kan det blir rätt mycket fuktpåslag över dygnet och gör att din avfuktare måste gå i längre tider.
Med andra ord om det är icke diffusionstät plast så skulle jag hellre överväga att byta ut den än att ställa maskinen från 65% Rh till 70 %Rh
Ditt problem är att ställer du maskinen på 70% så finns det risk att någon del av utrymmet ligger på 71- 73% Rh för att det är någon grad kallare och Rh-värdet då når nivån att det kan underhålla en redan pågående angrepp. För ny sporgrodd så behöver Rh vara över 80% och obrutet i minst 6-7 dagar innan dess nyutväxande mycel tagit sig så långt in i träet att det finner fritt vatten i träet (när dess vatteninnehåll motsvarar 70% Rh vattenångtryck och mer vid aktuell temperatur)
Även om det svider så skulle jag inte vara så dumsnål att ställa på 70% Rh och några år senare måste börja byta ut trä i trossbotten till mycket högre kostnad än för el-kostnaden kostade för att hålla det angreppsfritt.
Sedan kan man diskutera vad det är för maskin som utför torkningen och hur varmt det är i utrymmet - en sorbentavfuktare drar ganska ordentligt mycket mer ström än en kondensavfuktare, men en kondensavfuktare behöver ha hantering av kondensvattnet så att det inte dunstar ut i utrymmet igen samt att det inte är för kallt i utrymmet samt kanske mer ofta kontrollera/har övervakning med larm så att den inte har stannat under en för lång period.
Om plasten som är förlagd över ytorna inte är av diffusionstät typ och och det som är under plasten är nära 100% Rh så kommer en del av fukten att vandra igenom själva plasten i diffusionstakt och handlar det om stora ytor så kan det blir rätt mycket fuktpåslag över dygnet och gör att din avfuktare måste gå i längre tider.
Med andra ord om det är icke diffusionstät plast så skulle jag hellre överväga att byta ut den än att ställa maskinen från 65% Rh till 70 %Rh
Redigerat:
Snyggt, väldigt bra svar 👍🏻X xxargs skrev:70% Rh brukar vara den allmänna gränsen att redan pågående mögel/röta i biologisk material kan fortsätta då håligheterna för kapillärkondenseringen är fulla med vatten och det börja existera fritt vatten utanför fibrerna som mycel kan komma åt för sin egna vattenförsörjning, medans vid 65% så finns det ingen fritt vatten i mellan fibren i tex. trä och håligheterna som kapillärkondenserar har fortfarande utrymmer kvar att suga till sig vattenånga och kondensera ned det i håligheternas ytor och är inte biologiskt tillgänglig vatten.
Ditt problem är att ställer du maskinen på 70% så finns det risk att någon del av utrymmet ligger på 71- 73% Rh för att det är någon grad kallare och Rh-värdet då når nivån att det kan underhålla en redan pågående angrepp. För ny sporgrodd så behöver Rh vara över 80% och obrutet i minst 6-7 dagar innan dess nyutväxande mycel tagit sig så långt in i träet att det finner fritt vatten i träet (när dess vatteninnehåll motsvarar 70% Rh vattenångtryck och mer vid aktuell temperatur)
Även om det svider så skulle jag inte vara så dumsnål att ställa på 70% Rh och några år senare måste börja byta ut trä i trossbotten till mycket högre kostnad än för el-kostnaden kostade för att hålla det angreppsfritt.
Sedan kan man diskutera vad det är för maskin som utför torkningen och hur varmt det är i utrymmet - en sorbentavfuktare drar ganska ordentligt mycket mer ström än en kondensavfuktare, men en kondensavfuktare behöver ha hantering av kondensvattnet så att det inte dunstar ut i utrymmet igen samt att det inte är för kallt i utrymmet samt kanske mer ofta kontrollera/har övervakning med larm så att den inte har stannat under en för lång period.
Om plasten som är förlagd över ytorna inte är av diffusionstät typ och och det som är under plasten är nära 100% Rh så kommer en del av fukten att vandra igenom själva plasten i diffusionstakt och handlar det om stora ytor så kan det blir rätt mycket fuktpåslag över dygnet och gör att din avfuktare måste gå i längre tider.
Med andra ord om det är icke diffusionstät plast så skulle jag hellre överväga att byta ut den än att ställa maskinen från 65% Rh till 70 %Rh
Jag är ingen expert och man glömmer lite med tiden.
Och som Runnis påpekar och jag glömde skriva i tidigare inlägg - inga hål i plasten, alla skarvar och överlapp noga tätade - i teorin skall du kunna fylla vatten som en pool i grunden utan att något vatten rinner ut över tiden, så tätt bör det vara.
- men till och börja med kolla om använda plasten är av fuktspärrande typ - vanlig byggplast fungerar som en långsam veke när det gäller att transportera fukt genom plasten, kanske inte så mycket per m² - men med många m²...
Som exempel hus med diffusionstät lager mot vind och det inte är undertryck i bodelen, så räcker det med hål stor som diametern på en blyertspenna för att skapa mögelangrepp på över en kvadratmeter i taket på vinden ovanför hålet av den vatteninnehållande varma rumsluften som blåser upp (20% Rh rumsluft vid 22 grader C blir nära 100% Rh när det är kylt till nära 0 grader C), andra har gjort liknande med VP-rör till vinden där en av rören inte fylldes upp med kabel...
- men till och börja med kolla om använda plasten är av fuktspärrande typ - vanlig byggplast fungerar som en långsam veke när det gäller att transportera fukt genom plasten, kanske inte så mycket per m² - men med många m²...
Som exempel hus med diffusionstät lager mot vind och det inte är undertryck i bodelen, så räcker det med hål stor som diametern på en blyertspenna för att skapa mögelangrepp på över en kvadratmeter i taket på vinden ovanför hålet av den vatteninnehållande varma rumsluften som blåser upp (20% Rh rumsluft vid 22 grader C blir nära 100% Rh när det är kylt till nära 0 grader C), andra har gjort liknande med VP-rör till vinden där en av rören inte fylldes upp med kabel...

