Finns det ingen manöverpanel inne i huset? Jag har samma men med en home vision kopplad till, där kan man ställa riktvärden etc. Min är ställd på 75% luftfuktighet men med fläkten på konstant. När bara fläkten går och inte i själva avfuktningen så drar den inte särskilt mycket.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
aha! Jag ska kolla. Gissar att bara fläkten går nu…I ivp skrev:
Jag är ingen expert på området men det verkar som om det finns en enklare variant utan kontrollpanel. Jag skulle åtminstone sätta en energi mätare typ Shelley plugg s eller liknande och dubbelkolla att den inte går hela tiden. Bäst är väl att kolla upp med den som installerade systemet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Är det en lite äldre så har den bara en liten panel med en ställknapp på.
Antingen ställer man den på
kontinuerlig=fläkten går fullfart hela tiden och kopplar in avfuktningen när inställd % luftfuktighet överstigs
eller
av=fläkten går på lågfart och går upp på fullfart plus avfuktning när inställd % luftfuktighet överstigs
Kontinuerlig väljs när man har ett luktproblem eller ständigt hög rh i grunden och vill ha ett konstant högt undertryck i grunden.
kontinuerlig=fläkten går fullfart hela tiden och kopplar in avfuktningen när inställd % luftfuktighet överstigs
eller
av=fläkten går på lågfart och går upp på fullfart plus avfuktning när inställd % luftfuktighet överstigs
Kontinuerlig väljs när man har ett luktproblem eller ständigt hög rh i grunden och vill ha ett konstant högt undertryck i grunden.
tack! Ja det känns osannolikt att avfuktning skulle gå konstant då utrymmet är ”torrt”I InsidersUnited skrev:Är det en lite äldre så har den bara en liten panel med en ställknapp på.
eller
På vilken sida av fläkten ska panelen sitta? Jag hittar inget som liknar en inställning av fuktnivå?I InsidersUnited skrev:Är det en lite äldre så har den bara en liten panel med en ställknapp på.
eller
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Det är en separat panel, följ sladden som går från aggregatet, du kommer komma till en panel någonstans.
Nej. Har man den panelen som syns på ivps bild så är den trådlös. Från avfuktaren går en kabel till en styrbox med fuktsensor men själva panelen är trådlös. Den billigare varianten vet jag inte om den är trådad.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg