Närbild på en CTR 300TT2 ventilationsenhet från Corroventa med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mina svärföräldrar har denna som går ”hela tiden”. Innebär det att den tar 850w i timmen? I så fall blir det ganska mycket på en månad. Har annars förstått att dessa normalt är ganska driftsnåla….

Finns det ingen manöverpanel inne i huset? Jag har samma men med en home vision kopplad till, där kan man ställa riktvärden etc. Min är ställd på 75% luftfuktighet men med fläkten på konstant. När bara fläkten går och inte i själva avfuktningen så drar den inte särskilt mycket.

I ivp skrev:
Finns det ingen manöverpanel inne i huset? Jag har samma men med en home vision kopplad till, där kan man ställa riktvärden etc. Min är ställd på 75% luftfuktighet men med fläkten på konstant. När bara fläkten går och inte i själva avfuktningen så drar den inte särskilt mycket.
aha! Jag ska kolla. Gissar att bara fläkten går nu…

Så här ser min ut En vit Corroventa HomeVision Pro luftavfuktare med display som visar 67% fuktighet och 16.0°C temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
sunnis och 2 till
  • Laddar…
I ivp skrev:
Så här ser min ut[bild]
jag hittar inte någon sådan panel. Kan det vara så att installationen endast har fläktdrift? Och inte avfuktning?

S sepani skrev:
jag hittar inte någon sådan panel. Kan det vara så att installationen endast har fläktdrift? Och inte avfuktning?
Känns osannolikt, att köpa en avfuktare och bara använda som fläkt låter inte smart.

Jag är ingen expert på området men det verkar som om det finns en enklare variant utan kontrollpanel. Jag skulle åtminstone sätta en energi mätare typ Shelley plugg s eller liknande och dubbelkolla att den inte går hela tiden. Bäst är väl att kolla upp med den som installerade systemet.

tommib
Vi har en likadan. När den avfuktar så drar den ca 850 W (eg när den regenererar silicagelen). Om du har den mer avancerade kontrollpanelen (bilden ovan) så kan du se hur ofta den går i avfuktarläge.

Är det en lite äldre så har den bara en liten panel med en ställknapp på.
Antingen ställer man den på

kontinuerlig=fläkten går fullfart hela tiden och kopplar in avfuktningen när inställd % luftfuktighet överstigs

eller

av=fläkten går på lågfart och går upp på fullfart plus avfuktning när inställd % luftfuktighet överstigs

Kontinuerlig väljs när man har ett luktproblem eller ständigt hög rh i grunden och vill ha ett konstant högt undertryck i grunden.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:

kontinuerlig=fläkten går fullfart hela tiden och kopplar in avfuktningen när inställd % luftfuktighet överstigs

eller

av=fläkten går på lågfart och går upp på fullfart plus avfuktning när inställd % luftfuktighet överstigs

Kontinuerlig väljs när man har ett luktproblem eller ständigt hög rh i grunden och vill ha ett konstant högt undertryck i grunden.
tack! Ja det känns osannolikt att avfuktning skulle gå konstant då utrymmet är ”torrt”

I InsidersUnited skrev:

eller

På vilken sida av fläkten ska panelen sitta? Jag hittar inget som liknar en inställning av fuktnivå?

Det är en separat panel, följ sladden som går från aggregatet, du kommer komma till en panel någonstans.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
tommib
Nej. Har man den panelen som syns på ivps bild så är den trådlös. Från avfuktaren går en kabel till en styrbox med fuktsensor men själva panelen är trådlös. Den billigare varianten vet jag inte om den är trådad.

tommib tommib skrev:
Nej.
sepani har inte en trådlös (y)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.