Har precis köpt en bostadsrätt i ett hus från 1939. Vi ska helrenovera och då det här är första gången visste vi inte exakt vilka tillstånd som behövs av styrelsen.
Vi rev ut den gamla köksfläkten för att sätta in en ny, och då vi tänkte flytta spisen tänkte vi använda oss av en kolfilterfläkt, trots att vi är medvetna om att den ger sämre resultat.
Ordföranden menar nu att vi ev inte får byta fläkt då köket och badrummet går i genom samma ventil, och risken finns att man "stör" luftflödet i hela huset. Vad kan vi göra åt detta? Har läst lite om PAX-fläktar, vet inte riktigt om det är vad jag behöver.
Har redan köpt en Gorenje-fläkt, måste vi göra oss av med den?
Har lite panik nu eftersom vi redan gjort oss av med den gamla fläkten.

Som ni märker är jag ganska grön på området :) så all hjälp uppskattas!!

Rent spontant så känns det som det inte borde vara några problem. Jag är ingen ventilationskunnig, men en kolfilterfläkt transporterar ju inte ut någon luft ur byggnaden. Den återcirkulerar ju luften.

Såvida inte den gamla fläkten var en vital del i den befintliga installationen. Tex med någon elstyrning eller så. Men det borde ju ha märkts omgående eftersom du redan har slitit ut den gamla fläkten.

Så länge du ser till att befintligt utsug i köket inte täpps till så har du ju inte påverkat dess funktion. Jag skulle isåfall ha satt en snygg ventil vid gamla fläktutsuget så att den finns kvar och kan suga som den ska.

Om det ordförande säger stämmer låter det som typ Essvent system, med stor fläkt bakom kryddhylla som servar badrum och kök.

EssventillL.jpg

De fläktarna kör ju konstant, så sätter du bara dit en ventil istället kommer du få grannarnas matos och badrumsfukt in i ditt kök.

Men du borde kunna se om du har rör från badrummet dit, då hade du nog sånt system =)

ok.

Betyder det, att om vi har ett Essvent system som du pratar om, att vi inte kan byta fläkt? Eller kan man lösa det på annat sätt?

Var det en egen motor i den gamla" fläkten", så ska den väl ersättas med en med motor,

Var det enbart en fläktkåpa utan motor, som byggde på självsug, så ska man undvika att sätta dit en kåpa med egen motor, då man riskerar trycka in oset till grannarna,

Sen är det inte alltid man har koll för att man är styrelseordförande/medlem, men ett visst kontrollbehov kanske..;)

Hej.. sitter i samma sits just med fläkten i köket.. har dock inte tagit bort den gamla än men tänker absolut inte behålla den. Hur löste du ditt problem "bjolle79"

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.