Jag är i startgroparna på att bygga ett lösvirkeshus med Ved/Pellets uppvärmning, vad ska jag ha för ventilation, har själv hela tiden tänkt att självdrag i Köksfläkt/ Ventilation i badrum räcker (tycker det funkar bra i mina föreldrars hus med vedeldning) läste i någon tråd att det var lagkrav på halvt luftombyte per timme vi nyprodiktion stämmer det värkligen? är inte det bara en rekomendation? låter konstigt annars tycker jag.

Nybyggnadsreglerna säger så......sådeså...!

vart hittar man dom? och vem kollar upp att dom följs?

Ingen aning - jag renoverar så jag får nästan gör hur jag vill..... ;D

ecke skrev:
vart hittar man dom?  och vem kollar upp att dom följs?
Nybyggnadsreglerna heter numera Boverkets Byggregler (BBR).
Du kan ta dig till en fulltext på Boverkets hemsida, http://www.boverket.se

Ytterst är det din uppgift som byggherre att se tíll att det efterlevs. I praktiken blir det dock ett jobb för den som är kvalitetsansvarig

Det kan komma en dag då du slår av eldningen, då har du ingen ventilation. I mitt barndomshem byggt 1953 hände det 1981, alltså 28 år senare. En evighet kan tyckas men det var i alla fall inte trevligt med fuktskador på fönsterrutor m.m.
Satsa på mekanisk ventilation medans det är enkelt att dra spirorören. Du kan i alla fall inte ångra dig om du gör rätt från början, även om det svider lite extra i plånboken just nu.

Vad kostar ett aggregat med fläkt och återvinning?

ecke skrev:
Vad kostar ett aggregat med fläkt och återvinning?
cirka 25-30ksek ink lite rör och pryttlar.

Installera ett ftx system när du bygger nytt. Helt underbart tycker jag själv. Jag sover mycket bättre nu. Man får frisk luft in hela tiden utan ett stort kallras. När man har stängda fönster vintertid blir luften ofta rätt dålig i ett sovrum.

mvh plexi

Hur är det med ljudnivån? Speciellt i sovrummen?
Och vilken modell på FTX har du?

Tack

Jag har en model från villavent (heter nåt annat nu tror jag) Jag kan inte höra den alls om jag inte sätter örat precis framför utblåset, dår hör man ljuset från luft strömmen som ett sus, inte aggregatet i normalläge. I max läge kan man en stilla natt höra det menn inte mer än jag kör kylskåpet en våning ner. Jag har dock ett gäng stora ljuddämpare samt att jag använt stora (Ø) rör (mindre ljud). Snåla inte på ljuddämparna, inte heller på in och utgående luft.

För att få så tyst från aggregatet som så montera detta lågt i huset gärna på ljudet eller fast under lag eller vägg. Det är lätt att få resonans för det sitter i ett träbjälklag på vinden.

Tänk på att sätta ljuddämpare även längs systemet då rören kan fungera som ljudledare mellan rummen. En stereo i ett rum kan annars höras i ett annat.

Det enda jag ångrar är att jag inte satte en ljuddämpare på vägen mellan badrumet närmast köket, i frånluftsdelen. Hade svårt att få plats med den. Det kan komma vissa ljud i badrummet som kan ledas via rören in i köket, ljud som man kanske inte alltid vill ska höras eller höra… ;)

mvh plexi

Haha, ok tack!

Jag håller på och ritar på hus nu och jag kommer att ha ganska öppna ytor med rygåstak, men jag hoppas att det går att dra ventilationen där ändå.

Men det ska jag kolla med en VVS firma, otrevliga överaskningar vill man ju inte ha.

/Andreas

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.