1 943 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Ventilation i kolonistuga
Det fanns inga synliga ventiler när vi köpte stugan på 30 kvm. Förra ägaren hade alltid underhållsvärme på ca 5 grader så vi har fortsatt med det.
Men en del har påpekat att vi inte har några ventiler så jag installerade en såkallad friskluftsventil och även en ventil med ett frånluftsdon.
Dock vet jag inte om detta gör någon skillnad, kan man mäta att man har frisk luft inomhus?
Kan man sätta en kanalfläkt i den med frånluftsdonet så att man är säker på att den dåliga luften sugs ut?.
Stugan har 2 glas fönster och väggarna är isolerade men inte på samma sätt som en året runt bostad.
Men en del har påpekat att vi inte har några ventiler så jag installerade en såkallad friskluftsventil och även en ventil med ett frånluftsdon.
Dock vet jag inte om detta gör någon skillnad, kan man mäta att man har frisk luft inomhus?
Kan man sätta en kanalfläkt i den med frånluftsdonet så att man är säker på att den dåliga luften sugs ut?.
Stugan har 2 glas fönster och väggarna är isolerade men inte på samma sätt som en året runt bostad.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Gäller det en kolonistuga så skulle jag säga att det bästa facit för att kolla luften är använda näsan. Hur luktar det och hur känns luften när man inte har varit där på ett tag. Om det inte är rått och unket och/eller mögeldoft så hade jag inte gjort några andra åtgärder.Y yuphin skrev:Det fanns inga synliga ventiler när vi köpte stugan på 30 kvm. Förra ägaren hade alltid underhållsvärme på ca 5 grader så vi har fortsatt med det.
Lite dålig luft är det efter en vecka. Dessutom fastnar matlukten i kläderna så det känns som att man borde ha lite mer rotation på luften. Vad skulle du rekommendera då? Kanske räcker med en friskluftsventil och en frånluftsventil med kanalfläkt?
Bara en fråga, var inte detta samma kolonistuga som jag svarade på en fråga om ventilationen för några dagar sedan?Y yuphin skrev:
Och då sa jag friskluftsventil och nån liten fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jo jag tänkte att jag ville lägga upp det under fritidshus också då jag tolkade några andra svar (inte ditt dock) som att det gällde en permanent bostad.oskar.valta skrev:
Skulle helst vilja ha flyttat inlägget men det kanske bara en admin kan göra...
Och jag är på gång att installera en fläkt i frånlufts ventilen nästa helg, så tack för ditt råd.
Ok, lycka till!Y yuphin skrev:Jo jag tänkte att jag ville lägga upp det under fritidshus också då jag tolkade några andra svar (inte ditt dock) som att det gällde en permanent bostad.
Skulle helst vilja ha flyttat inlägget men det kanske bara en admin kan göra...
Och jag är på gång att installera en fläkt i frånlufts ventilen nästa helg, så tack för ditt råd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden