44 606 läst ·
13 svar
45k läst
13 svar
Ventilation i källare?
Har ett hus som är byggt -47 med källare under hela huset
Huset värms upp med vedpanna.
Tvättstugan är i källaren.
Borde det inte finnas lite ventiler i källarväggarna? Jag har bara sett en, och den sitter i en sk matkällare eller vad man ska kalla det. Men om det är till eller frånluft vet ja ej.
Sen finns det ju även nån ventil på skorstenen eller det är ju en lucka som går att öppna & stänga, det borde ju iallafall vara frånluft?
Men det känns som att källaren behöver bättre ventilation än vad som finns idag??
Kan jag sätta nån/några ventiler i källarväggarna? Isåfall bore det väl var frånluftsventiler som ska sättas dit? För tillluft behövs väl inte?
Tips på några bra ventiler som jag kan sätta i källare?
Var i källaren bör det finnas ventilation?
Tvättstugan?
övriga förrådsutrymmen?
Pannrum?
Jag har även en avfuktare som alltid är på i tvättstugan.
Alla tips & råd är välkommna!!
Huset värms upp med vedpanna.
Tvättstugan är i källaren.
Borde det inte finnas lite ventiler i källarväggarna? Jag har bara sett en, och den sitter i en sk matkällare eller vad man ska kalla det. Men om det är till eller frånluft vet ja ej.
Sen finns det ju även nån ventil på skorstenen eller det är ju en lucka som går att öppna & stänga, det borde ju iallafall vara frånluft?
Men det känns som att källaren behöver bättre ventilation än vad som finns idag??
Kan jag sätta nån/några ventiler i källarväggarna? Isåfall bore det väl var frånluftsventiler som ska sättas dit? För tillluft behövs väl inte?
Tips på några bra ventiler som jag kan sätta i källare?
Var i källaren bör det finnas ventilation?
Tvättstugan?
övriga förrådsutrymmen?
Pannrum?
Jag har även en avfuktare som alltid är på i tvättstugan.
Alla tips & råd är välkommna!!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
jag har ett hus som är nästa lika gammalt, byggt 54:a. Jag har ventiler i alla rum i källaren som jag vrider upp då det blir lite varmare ute
. Sen så har jag även vantilation genom murstocken som går genom hela huset. Den är dock bara dragen
till sovrummet och dusch/tvättstugan i källaren.....så satsa på att sätta ventiler genom grunden i alla rum...det är bra att få
snurr på luften i en källare. Kostar ju inget heller näst intill...
/
M
till sovrummet och dusch/tvättstugan i källaren.....så satsa på att sätta ventiler genom grunden i alla rum...det är bra att få
/
M
Vilken typ av ventil bör jag ha i källarväggarna då?trojlee skrev:jag har ett hus som är nästa lika gammalt, byggt 54:a. Jag har ventiler i alla rum i källaren som jag vrider upp då det blir lite varmare ute. Sen så har jag även vantilation genom murstocken som går genom hela huset. Den är dock bara dragen
/
M
Visa gärna nån bild....
Och det ska väl vara frånluft?
Ok, så tvättsugan ska vara frånluft och resten av rummen i källaren ska ha tilluft????Per-Erik skrev:
Jag har inga dörrar mellan dom olika "rummen" i källaren, blir det inte lustigt om jag sätter frånluft i tvättstugan och sen tilluft i rummet intill när det bara skiljer ett par meter imellan?
Nån som kan visa lite bilder eller länka till nån som säljer kompletta ventiler till källare? Jag menar med galler & rörgenomföring mm?
Några meter? Du har väll ändå väggar? Det är inte så jättenoga i en källare efter som det inte är någon boyta. Där man lever 24h. Kan ju vara bra om man har ventiler som man kan strypa lite om man tycker att det tex bli välldigt kallt i ett rum. Så man kan reglera det lite.
Några som säljer kompletta ventiler. Tror de har "paket".
http://www.pax.se/
http://www.fresh.se/
Några som säljer kompletta ventiler. Tror de har "paket".
http://www.pax.se/
http://www.fresh.se/
ok....
Hur vet jag att det är en till eller frånluftsventil om det inte står vad det är?
Vad är skillnaden? eller rättare sagt vad är det som gör ventilen till en tillluft eller en frånlufts ventil?
För många av dom ser ju som sagt ungefär likadana ut?
Och hur vet man att frånluftsventilen fungerar som frånluft & inte tilluft och omvänt.....??
Mycket frågor blir det......
Men måste ju fråga om man ska få reda på nåt
Hur vet jag att det är en till eller frånluftsventil om det inte står vad det är?
Vad är skillnaden? eller rättare sagt vad är det som gör ventilen till en tillluft eller en frånlufts ventil?
För många av dom ser ju som sagt ungefär likadana ut?
Och hur vet man att frånluftsventilen fungerar som frånluft & inte tilluft och omvänt.....??
Mycket frågor blir det......
Men måste ju fråga om man ska få reda på nåt
En frånluftsventil är kopplad till ett mekaniskt fläktsystem eller till en kanal med självdrag vilken då i normalfallet mynnar ut på taket, dvs du måste ha ett system som säkerställer att luft sugs ut från huset. Tilluften löser sig självt via läckage i gamla hus eller ventiler i nya tätare.
Tillägg: Du kan skapa en enkel frånluft i källare genom att koppla en fläkt till en kanal i väggen, t.ex. en fläkt i toalett/dusch och tvättstuga som alltid går på lågvarv, men som kan forceras vid i t.ex. duschutrymmet.
Tillägg: Du kan skapa en enkel frånluft i källare genom att koppla en fläkt till en kanal i väggen, t.ex. en fläkt i toalett/dusch och tvättstuga som alltid går på lågvarv, men som kan forceras vid i t.ex. duschutrymmet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mina svärföräldrar har ett hus byggt i början av 30-talet och de har enbart skorstenen som frånluftsventilation, vet inte hur köksfläkten är kopplad men den suger ju iaf ut luft. De har ingen tilluftsventilation alls utan det är tänkt att komma in luft i otätheter, vilka säkert har tätats sen huset byggdes samt att oljepannan har bytts ut mot fjärrvärme så murstocken är inte varm för jämnan.
Själv bor jag i ett enplanshus med källare byggt 1965 där det finns tilluft i källaren i form av reglerbara metallspjäll i ett antal rum/utrymmen. Frånluften finns i tvättstuga (källaren), toalett (källaren), badrum (våningsplan) samt sovrum och vardagsrum på våningsplan som har ventilation i form av justerbara diskar i murstock. Från de andra går det imkanaler (?) i taket på källaren samt på den oinredda vinden till murstocken.
På ritningen till mitt hus finns det även inritat att de hål som finns i källaren är just tilluft då en pil anger riktningen.
Själv bor jag i ett enplanshus med källare byggt 1965 där det finns tilluft i källaren i form av reglerbara metallspjäll i ett antal rum/utrymmen. Frånluften finns i tvättstuga (källaren), toalett (källaren), badrum (våningsplan) samt sovrum och vardagsrum på våningsplan som har ventilation i form av justerbara diskar i murstock. Från de andra går det imkanaler (?) i taket på källaren samt på den oinredda vinden till murstocken.
På ritningen till mitt hus finns det även inritat att de hål som finns i källaren är just tilluft då en pil anger riktningen.
Nu har jag haft en ventilationsexpert hemma som tittade på källaren.......och han sa ett jag skulle enbart ha frånluft i källaren.
Han rekomenderade att sätta in 2 st fuktstyrda paxfläktar. 1 st i tvättstugan och 1 st i andra änden av källaren.
Han tyckte inte att jag skulla ha några tilluftsdon i källaren.
Han rekomenderade att sätta in 2 st fuktstyrda paxfläktar. 1 st i tvättstugan och 1 st i andra änden av källaren.
Han tyckte inte att jag skulla ha några tilluftsdon i källaren.
www.solarventi.se
Jag satte upp en sån på mitt garage och är jättenöjd med dess funktion. Den ger iof inte så mykcet värme men ventilationen är grym och luften den blåser in håller 20% luftfuktighet.
/Håkan
Jag satte upp en sån på mitt garage och är jättenöjd med dess funktion. Den ger iof inte så mykcet värme men ventilationen är grym och luften den blåser in håller 20% luftfuktighet.
/Håkan
Om en ventil/don (i verkligheten) är från eller till avgörs om luften går in eller ut. Ventilen i skorstenen borde funka som frånluft, får drag i pipan.
Pannrummet behöver luft. Det går åt luft för att elda rätt. Om dörren är tät så måste det finnas ventiler i pannrummet. Kan ju tänkas att luften skall komma från de andra rummen. Hur som helst måste det kunna koma in mycket luft till pannan.
För att luften skall kunna gå ut genom pannan eller frånluft ventil, så måste den komma in någonstan. Med andra ord ventiler för tilluft behövs.
Du vill nog också elda med torr ved. Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men tänk på att det finns anledningar till hur det brukar se ut. T.ex. så brukar veden läggas i två högar/travar/vagnar nära pannan. Den närmast pannan tar man ved från och när det är tomt där så flyttar man den andra högen och tar in en ny. ...varför skriver jag detta, jo: Luften till pannan brukar passera vedhögarna. Man har så att säga ett torkrum för veden med både värme och forcerad ventilation. Jag har pratat med några som köpt hus med vedpanna och dom har inte ens reflekterat över detta. Detta måste man ta i beaktning om man tänker ändra på ventilationen.
Pannrummet behöver luft. Det går åt luft för att elda rätt. Om dörren är tät så måste det finnas ventiler i pannrummet. Kan ju tänkas att luften skall komma från de andra rummen. Hur som helst måste det kunna koma in mycket luft till pannan.
För att luften skall kunna gå ut genom pannan eller frånluft ventil, så måste den komma in någonstan. Med andra ord ventiler för tilluft behövs.
Du vill nog också elda med torr ved. Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men tänk på att det finns anledningar till hur det brukar se ut. T.ex. så brukar veden läggas i två högar/travar/vagnar nära pannan. Den närmast pannan tar man ved från och när det är tomt där så flyttar man den andra högen och tar in en ny. ...varför skriver jag detta, jo: Luften till pannan brukar passera vedhögarna. Man har så att säga ett torkrum för veden med både värme och forcerad ventilation. Jag har pratat med några som köpt hus med vedpanna och dom har inte ens reflekterat över detta. Detta måste man ta i beaktning om man tänker ändra på ventilationen.
Jag har för mig att det är krav att man har Till luft i Pannrummet om du har en eldad panna där.
Rätta mig (gärna) om jag har fel.. Kanske är det bara vid nybyggnadtioner. Vilket fall som helst är det Sotaren som Godkänner anläggningen & pannrummet.
Rätta mig (gärna) om jag har fel.. Kanske är det bara vid nybyggnadtioner. Vilket fall som helst är det Sotaren som Godkänner anläggningen & pannrummet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden