Jag håller på att avsluta mitt garagebygge (porten kommer och monteras i nästa vecka) och upptäcker att jag tänkt på det mesta utom ventilationen.

Vad rekommenderar den samlade kompetensen för ventilation till ett 50 kvadratmeters isolerat dubbelgarage med betongplatta? Räcker det med att sätta två små ventialtionsgaller med spjäll, ett på läsidan och ett på dragsidan, eller behöver man forcerad ventilation? Eller måste man ens ha ventilation?

Garaget ligger i Halmstad på väskusten, har 120 mm isolering i väggar och tak, 200 mm cellplast i grunden och är tänkt att värmas upp med tre element vintertid och då hålla en låg temperatur på runt tio grader.

Ska du köra in/ut bilen dagligen då behövs ventilation iallfall. har 60m2 med golvvärme som jag kör 10-12 grader i och används dagligen. Jag kör med en fuktstyrd pax på en sida (högt)-utluft  och en vanlig snurris (lågt) på motsvarande sida + en takfläkt (fuktstyrd) som rör på luften. Brukar ta ut avfuktaren och ställa den på 65% bara för att.

Tack för tipsen! Det blir nog så, två insug lågt och två utsug högt. Men man klarar sig utan att behöva ha aktiva fläktar som det skall dras fram ström till då?

Hur är det med filter eller insektsnät förresten? Jag har märkt en klart förhöjd frekvens av smådjur hemma under sommaren och framför allt den tidiga hösten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.