Jag har ett garage om 28m2 som är en del av huset, värms upp via bergvärme men är frukopplat från husets ventilation. Ventilationen idag är ett halvfungerande självdrag bestående av en väggventil i ena änden och "glipor" under takskjutporten i andra änden.
Garaget används för förvaring av cyklar mm, menande med dessa men också som gym. Åtminstone någon gång per vecka kör någon familjemedlem ett hårt konditionspass på spinningcykel och då märker man att ventilationen är bristfällig.

Jag har tittat lite på att ersätta väggventilen med en Pax-fläkt eller likande men också snubblat över mini-ftx.
Känner att jag skulle behöva något som normalt inte ventilerar så mycket men som går att forcera när man ska träna.
Någon som har varit i samma situation eller har en tanke/rekommendation om vad man bör göra?

K Kennster skrev:
Jag har ett garage om 28m2 som är en del av huset, värms upp via bergvärme men är frukopplat från husets ventilation. Ventilationen idag är ett halvfungerande självdrag bestående av en väggventil i ena änden och "glipor" under takskjutporten i andra änden.
Garaget används för förvaring av cyklar mm, menande med dessa men också som gym. Åtminstone någon gång per vecka kör någon familjemedlem ett hårt konditionspass på spinningcykel och då märker man att ventilationen är bristfällig.

Jag har tittat lite på att ersätta väggventilen med en Pax-fläkt eller likande men också snubblat över mini-ftx.
Känner att jag skulle behöva något som normalt inte ventilerar så mycket men som går att forcera när man ska träna.
Någon som har varit i samma situation eller har en tanke/rekommendation om vad man bör göra?
@Kennster , hur gick det? Jag är i samma situation. Ett tidigare garage är nu "ombyggt" till hobbyrum. Alla tidigare ventiler för självdrag är igensatta. Rummet ska användas för lite snickeri, motion (pingis/löparband) och TV-spel för barnen. Vattenburen golvvärme. Väljer mellan något Mini-FTX-system alt klassisk PAX.

R RichardRR skrev:
@Kennster , hur gick det? Jag är i samma situation. Ett tidigare garage är nu "ombyggt" till hobbyrum. Alla tidigare ventiler för självdrag är igensatta. Rummet ska användas för lite snickeri, motion (pingis/löparband) och TV-spel för barnen. Vattenburen golvvärme. Väljer mellan något Mini-FTX-system alt klassisk PAX.
Jag har tyvärr inte kommit till skott än utan frågeställningen kvarstår för min del..

Då är du tom långsammare än mig som gillar att analysera allt till jag får ultimatum från frugan :)

Jag tänker ett system med 2x enheter i rummet. Trots att rummet är ~45m2 och dessa system verkar hantera drygt 30m2 tror jag det blir med än tillräckligt eftersom vi endast kommer vistas i rummet kortare perioder. Angående håltagning vill jag max ta ~125mm hål. Det brukar ha en positiv effekt på luftflöde, ljudnivå och energiförbrukning att gå upp från 100mm till 125mm.
Bosch och Flexit verkar ha 160mm diameter och betydligt högre pris. Men man kanske får vad man betalar för.
Europlast verkar vara budgetvalet. Den "nya" modellen finns med 100, 125 eller 150mm
https://ventilation.se/sv/products/mini-ftx-aggregat-europlast-1/2685
Alnors lösning verkar prisvärd och har även trådlös kommunikation mellan två enhter. Dock ser den nya "utedelen"/plastgallret ut som stryk så man får nog komplettera med en egen huv.

Du kanske löst detta för längesen men iallafall. Har ett 20kvadrat gym i del av garaget med en vl-50 som går på lågfart i vanliga fall, knappt hörbar då. Sen vid hårdare pass så bara rycka i snöret så ökar den. Fungerar finfint för detta ändamål.
Skulle inte satsa på mindre europlasts. Det är för dåligt drag i en sån. Har sån i sovrummet som låter mycket mer än vl-50 till ett lägre flödet.

6 6noll2 skrev:
Du kanske löst detta för längesen men iallafall. Har ett 20kvadrat gym i del av garaget med en vl-50 som går på lågfart i vanliga fall, knappt hörbar då. Sen vid hårdare pass så bara rycka i snöret så ökar den. Fungerar finfint för detta ändamål.
Skulle inte satsa på mindre europlasts. Det är för dåligt drag i en sån. Har sån i sovrummet som låter mycket mer än vl-50 till ett lägre flödet.
Hej

Tack för svar. Nej, inte kommit i mål ännu. Jag såg Mitsubishis VL-serien för ett tag sedan så kul att du nämner dem. Det som verkar vara en nackdel med VL är att de är helt manuella och inte har någon automatiserad styrning för när de ska växla läge. Såg någon annan tråd om rekommendationer från tillverkaren beroende på utetemperatur, vind mm.

Såg att Flexit precis släppt nya enheter, men det är ju ett skämt att betala så mycket. Tänker att då skulle man dessutom vilja ha 2st enheter som samverkar i samma utrymme.

https://www.clasohlson.com/se/Flexi...7809_9CfnXjNtjpViiSp_ReNJDmWIHpRoC9tUQAvD_BwE

R RichardRR skrev:
Hej

Tack för svar. Nej, inte kommit i mål ännu. Jag såg Mitsubishis VL-serien för ett tag sedan så kul att du nämner dem. Det som verkar vara en nackdel med VL är att de är helt manuella och inte har någon automatiserad styrning för när de ska växla läge. Såg någon annan tråd om rekommendationer från tillverkaren beroende på utetemperatur, vind mm.

Såg att Flexit precis släppt nya enheter, men det är ju ett skämt att betala så mycket. Tänker att då skulle man dessutom vilja ha 2st enheter som samverkar i samma utrymme.

[länk]
Ok, det var himla dyrt för den ja. Har du två så behöver de ändå växla håll var 70:e sekund och det är himla störigt med det uppehåll och igångdrag iallafall i europlasts fläktar som fungerar på samma sätt och som jag har i sovrum i väntan på mer hållbar lösning. VL-fläkten som är i gymmet saknar jag ingen automation på. Den känns tyst samtidigt som den vid 90% räcker till på lågfart. Kör ja hårda pass på inomhuscykeln ökar jag farten bara just för de tillfället och sänker den när jag är klar. Någon mer styrning känns overkill iallafall för min del. Så för ett enskilt utrymme skulle jag tro att den är helt klart bästa lösningen för minsta pengen. Däremot om rummet var större skulle jag satsat på den större vl-80.

• Gilla
RichardRR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.