Håller på att renovera (kakel/klinker/golvvärme mm) mitt badrum. Det ligger på övervåningen i mitt nyinköpta 1 ½-plans hus. På kallvinden ovanför har det blivit vissa utfällningar på masoniten i innertaket. Har nu tätat rörgenomföringar och vindslucka på vinden för att hindra så mycket som möjligt av varmluften från badrummet att tränga upp.

Vill installera en fuktstyrd fläkt (typ PAX) i badrummet som ytterligare suger ut vid behov men hur skall jag göra enklast?

I taket på badrummet finns ett ventilationshål. Detta är kopplat till en fläkt som sitter längre ned på taket i en huv och går ständigt.

Likadana utsug finns på toaletten på bv samt tvättstuga och klädkammaren som ligger omedelbart intill badrummet jag renoverar.

Tänkte först bara sätta in en fläkt i befinligt insug (100 mm diameter) men kom på att jag förmodligen bara blåser in fuktig luft i något annat utrymme med ventilationshål samt att jag inte vet hur denna nya fläkt påverkar den befintliga.

Tänkte då göra ett nytt hål.
Men badrummet har snedtakfrån c.a 1 meters höjd och vart jag än gör nytt hål i ytterväggen kommer jag ut till takpannor vilket verkar besvärligt, eller? Hade varit enklare att göra hål i en vanlig yttervägg.

Fläkten bör väl sitta så högt placerad som möjligt?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

Sammanfattande frågor efter denna långa utläggning...

Kan jag ansluta en fläkt till befinligt utsug!

Om inte, några bra tips på hur jag skall göra.

Tack på förhand.

Du bör inte koppla fläkten till din befintliga frånluft. Det gör bara att du ändrar den inställning som ditt luftsystem bygger på.
Istället kan du:
  • Kanske dra en kanal på vinden (om du har någon) till kortsidan på huset.
  • Dra en kanal från innertaket i badrummet och ner till den delen där du inte har tak, samt ut genom väggen där. Se dock till att den fuktiga luften från badrummet inte mynnar direkt under takfoten. Då kan du få problem med kondens under taket istället !
  • Det klart bästa vore att gå direkt ut genom hustaket. Bara att sätta en stos på utsidan och isolera noggrannt där du gör genomföringen. Färdiga stosar att sätta på taket finns att köpa.

Förresten: frånluften måste sitta så högt som möjligt i badrummet.

kan du inte använda dej av den befintliga kanalen som går till centralfläkten? eventuellt låta en ventilationsfirma justera in alla ventilerna för rätt flöde. jag lejde en som gjorde det en kväll för 150:- :)
så nu vet jaf att det suger lagom i alla ventiler

Tack för era svar, nu har jag flera alternativ som jag skall undersöka ekonomiskt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.