149 läst ·
2 svar
149 läst
2 svar
Ventilation av kylskåp?
Har en undring. Vi bytte vår gamla Electrolux kyl-frys mot separata kylar och frysar. Det gamla skåpet var 25 år gammalt och reparerat två gånger (av mig), men det fanns ett visst tryck inom familjen att köpa nytt 
Så det blev ett Epoq från Elgiganten, på specialpris.
I handboken står det att det skall vara 50mm bakom för luftväxling, vilket jag köper, men även 25 mm på sidorna? Nu är såväl bakkant och sidor helt täckta, inte som på gamla där man ser värmeväxlaren på bakkant. Eftersom det gamla skåpet stått mellan två vertikala skivor och öppet upptill, undrar jag om det verkligen måste vara 25mm på var sida? Har kollat tempen bakom nu och det är bara någon grad över rumstemperatur.
Så det blev ett Epoq från Elgiganten, på specialpris.
I handboken står det att det skall vara 50mm bakom för luftväxling, vilket jag köper, men även 25 mm på sidorna? Nu är såväl bakkant och sidor helt täckta, inte som på gamla där man ser värmeväxlaren på bakkant. Eftersom det gamla skåpet stått mellan två vertikala skivor och öppet upptill, undrar jag om det verkligen måste vara 25mm på var sida? Har kollat tempen bakom nu och det är bara någon grad över rumstemperatur.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 046 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 046 inlägg
Enligt t.ex. returen finns det kylar och frysar där kondensorn sitter på sidan, dvs. det är på sidan som kylningen behövs. Se t.ex. den här tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/kyl-frys-blir-valdigt-varm-i-sidorna.511034/
Klicka här för att svara