304 läst ·
2 svar
304 läst
2 svar
ventilation av bastu i källar
Hej!
Huset vi köpte några år sen har en bastu. Min fru gillar inte den, jag tycker att den är sådär.
Jag har läst en del och hittat två problem:
1) Ingen tillluft ventil (dörren är ganska tät)
2) Frånluft går genom ytterväggen
Det är lätt att sätta i en tillluft öppning vid bastu aggregat (drivs på el) som ta luft från källaren. Jag har också läst att frånluft ska ga till samma rum man tas luft från. Också inget problem, men jag undrar: Kommer inte den varma luften att skapa problem i källaren?
Huset vi köpte några år sen har en bastu. Min fru gillar inte den, jag tycker att den är sådär.
Det är lätt att sätta i en tillluft öppning vid bastu aggregat (drivs på el) som ta luft från källaren. Jag har också läst att frånluft ska ga till samma rum man tas luft från. Också inget problem, men jag undrar: Kommer inte den varma luften att skapa problem i källaren?
Redigerat:
Det är inget större problem att ha frånluften ut.V verhoef skrev:Hej!
Det som händer är att bastuaggregatet drar lite mera ström. Såga dörren 5-10 cm i nederkant och/eller ha en rejäl tilluft. Ha från luften stängd när du värmer upp för att så öppna när du sitter i bastun.
Om du har frånluften inn mot källaren/samma rum som tilluften så måste det rummet vara bra ventilerad- den varma luften kommer att skapa kondens. Specielt om rummet inte är specielt varmt annars.
Mvh
Sakke
Inga problem, har till- och frånluft i rummet utanför. Började med tilluft under dörren men tog senare upp en kanal under bastuaggregatet som gav snabbare uppvärmning och genomströmning i aggregatet. Frånluft diagonalt uppe vid taket.V verhoef skrev:
Inga problem med fukt i rummet utanför.
Klicka här för att svara