Byggahus.se
T
Jag har flyttat in i en bostadsrätt där man använder ventilationssystem från/tilluft i sina parhus.

I köket sitter en köksfläkt av modellen Ventex VFK250 fläkt. Den ska tydligen vara viktig för hela lägenhetens ventilationssystem.

Nu vill jag renovera köket och vill byta fläkt. Jag vill ha en induktionshäll med inbyggd fläkt.

Går det att koppla bort denna fläkt?
Om det inte går så finns det möjlighet att koppla om den? Så den fungerar med ventilationen men inte som en köksfläkt?
Jag vill absolut inte ha den här typen av fläkt i mitt nya kök.

Schematisk illustration av ventilationssystem, med avluft, friskluft, frånluft och elektronik/utrustningsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju inte sabotera lägenhetens ventilation. Hör med styrelsen om vad du får och inte får göra och om det finns erfarenheter från andra ombyggnader av kök i föreningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T
J Josth skrev:
Du kan ju inte sabotera lägenhetens ventilation. Hör med styrelsen om vad du får och inte får göra och om det finns erfarenheter från andra ombyggnader av kök i föreningen.
Nej jag kan inte sabotera lägenhetens ventilation. Det är just därför jag startade denna tråd…
 
Frånluften i köket ska finnas kvar. Ersätt ”slangen” med ett ställbart don som du monterar tex ovanför ett skåp. Kontakta en ventfirma om det blir för svårt.
 
Du skriver att det är ett FT-system, men du har en bild på ett F-system.

Du behöver som sagt komplettera med ett vanligt don för grundflöde i köket och göra en injustering. Du kan använda befintligt aggregat eller skaffa ett annat.

Sedan behöver du få styrelsens godkännande att dra ut en separat kanal från spisfläkten om du inte tänkt köra en kolfiltervariant.
 
Ventex ventilerar hela huset så aggregatet måste vara kvar eller flyttas med kanalanslutningarna till annan plats. Stort ingrepp. Anslutningen för kökskåpan tas bort och ersätts med kanal till frånluftdon som annan kommentar har föreslagit.
Finns plats för ny frånluftkanal och ny huv på yttertak?

Fungerar sug i spisnivå tillräckligt bra? Bra om någon vill kommentera som har sådan.
Är tveksam. Såg det i USA för många år sedan och det var ingen höjdare. Ingen rökare kan blåsa ut rök och suga tillbaka den. Sugeffekt avtar snabbt med avståndet från sugöppningen.
Hur förläggs frånluftkanal från spishällen?
 
T
Min tanke var att ha kolfilter till induktionshällen och att luften blåses ut vid kökssockeln. Som nedan:
3D-illustration av avlopp under en handfat med synliga rör och en pil som pekar mot ett golvbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen tänkte jag att det kanske gick att koppla ut köksfläkten och på något sätt koppla om system så ventilationen fungerar utan en köksfläkt. Gömma hela ombyggnationen i ett vanligt köksskåp.

Men det är alltså ett stort och kostsamt projekt?
 
T Tovin skrev:
Min tanke var att ha kolfilter till induktionshällen och att luften blåses ut vid kökssockeln. Som nedan:
[bild]
Sen tänkte jag att det kanske gick att koppla ut köksfläkten och på något sätt koppla om system så ventilationen fungerar utan en köksfläkt. Gömma hela ombyggnationen i ett vanligt köksskåp.

Men det är alltså ett stort och kostsamt projekt?
Kolfilter är en nödlösning tycker jag. Kofiltrets luktfunktion reduceras om det kommer in vattenånga har jag hört sägas.
Jag skulle inte valt kolfilter. Kanalen tar plats i underskåp som man bruka behöva fler av. Behåll det utsug du har om det fungerar. En ny spishäll kräver kanske 20 A huvudsäkring men det ha du kanske redan.
 
T
Jag tycker att Ventex fläkten är otroligt ful och inget jag vill ha i ett nyrenoverat kök.

Finns andra alternativ är det såklart intressant det med. Men oavsett måste det ju ske någon typ av ominstallation vilken fläkt man än byter till.
 
T Tovin skrev:
Jag tycker att Ventex fläkten är otroligt ful och inget jag vill ha i ett nyrenoverat kök.

Finns andra alternativ är det såklart intressant det med. Men oavsett måste det ju ske någon typ av ominstallation vilken fläkt man än byter till.
Visst kan man vilja ha en modernare spritkåpa. Du kan slopa slangen till nuvarande kåpa och proppa uttaget. Då blir det plats för ny kanal men inte mitt för spisen. Vet inte om det går att få till utan att flytta FTX-aggregatet. En del kåpor bygger upp i överskåpet och den platsen är upptagen av FTX.
Då är kanske kolfilterlösnimgen den enda och du slipper ifrån ny takhuv för avluftning från kökslåpa.
 
T
J Jochi skrev:
Visst kan man vilja ha en modernare spritkåpa. Du kan slopa slangen till nuvarande kåpa och proppa uttaget. Då blir det plats för ny kanal men inte mitt för spisen. Vet inte om det går att få till utan att flytta FTX-aggregatet. En del kåpor bygger upp i överskåpet och den platsen är upptagen av FTX.
Då är kanske kolfilterlösnimgen den enda och du slipper ifrån ny takhuv för avluftning från kökslåpa.
Så det skulle gå att förbikoppla systemet och köra på en induktionshäll med kolfiberfilter?

Hur skulle man rent praktiskt koppla om systemet då så att det fungerar utan att behöva kopplas till en spisfläkt?

Nu är jag som ni märker amatör på detta. Men varför måste ett helt ventilationssystem vara avhängt på en köksfläkt?
Om jag inte använder köksfläkten funkar inte ventilationen då?

Tänker att det borde gå att plocka bort fläktkåpan men låta ”systemet” vara kvar gömt i ett köksskåp.
Går inte det?
 
Redigerat:
T Tovin skrev:
Så det skulle gå att förbikoppla systemet och köra på en induktionshäll med kolfiberfilter?

Hur skulle man rent praktiskt koppla om systemet då så att det fungerar utan att behöva kopplas till en spisfläkt?

Nu är jag som ni märker amatör på detta. Men varför måste ett helt ventilationssystem vara avhängt på en köksfläkt?
Om jag inte använder köksfläkten funkar inte ventilationen då?

Tänker att det borde gå att plocka bort fläktkåpan men låta ”systemet” vara kvar gömt i ett köksskåp.
Går inte det?
Jo, ditt FTX kan fungera utan befintlig kökskåpa.. Men kåpan vill du ta bort och då är överskåpet inte lika lågt som de bredvid antar jag. Då måste du bygga på det med stil som passar övriga skåp eller byta alla. Om du skall byta överskåp måste du demontera FTX och återmontera det med kanalanslutningar. I bästa fall räcker det att sätta igen det för låga överskåpets undersida. Utgår från att det finns häll med köksfläkt och kolfilter som du visat på bild.
 
T
J Jochi skrev:
Jo, ditt FTX kan fungera utan befintlig kökskåpa.. Men kåpan vill du ta bort och då är överskåpet inte lika lågt som de bredvid antar jag. Då måste du bygga på det med stil som passar övriga skåp eller byta alla. Om du skall byta överskåp måste du demontera FTX och återmontera det med kanalanslutningar. I bästa fall räcker det att sätta igen det för låga överskåpets undersida. Utgår från att det finns häll med köksfläkt och kolfilter som du visat på bild.
Jag ska renovera hela köket. Hela köket ska blåsas ut. Alla skåp ska bort och ersättas med nya. Min idé är att ha ett helt vanligt överskåp som ”skydd” över FTX systemet. Så det inte syns.
Fläktfunktionen ska tas över av en induktionshäll med inbyggd fläkt med kolfilter, som illustrerats med bild tidigare.

Så ville veta om detta var möjligt, att koppla bort VENTEX fläkten totalt från kökssystemet. Om man i sånt fall kunde gömma systemet i ett nytt köksskåp och koppla om systemet så det fortfarande fungerar med ventilationen (eftersom det verkar vara ett krav) men att det inte är en del av kökets fläktsystemet, som ska ersättas med fläkten i induktionshällen.

Är det möjligt och är det en svår/kostsam omkoppling som behöver göras?
 
T Tovin skrev:
Jag ska renovera hela köket. Hela köket ska blåsas ut. Alla skåp ska bort och ersättas med nya. Min idé är att ha ett helt vanligt överskåp som ”skydd” över FTX systemet. Så det inte syns.
Fläktfunktionen ska tas över av en induktionshäll med inbyggd fläkt med kolfilter, som illustrerats med bild tidigare.

Så ville veta om detta var möjligt, att koppla bort VENTEX fläkten totalt från kökssystemet. Om man i sånt fall kunde gömma systemet i ett nytt köksskåp och koppla om systemet så det fortfarande fungerar med ventilationen (eftersom det verkar vara ett krav) men att det inte är en del av kökets fläktsystemet, som ska ersättas med fläkten i induktionshällen.

Är det möjligt och är det en svår/kostsam omkoppling som behöver göras?
Jag skulle bytt köksskåpen flyttat FTXaggregatet till ett skåp intill och försett skåpet över spisen med en ny kåpa med fläkt och brandisolerad kanal till huv på tak. Blir svårare om du har bostadsrum i andra våningen. Har du vind över köket, som jag har, är det lättare. Där har jag gångdäck till kanalen med en renslucka och en ljuddämpare så att kanalen kan rensas från vinden.
Jag hade försett överskåpens undersida med en brandsäker skiva för att försvåra brandspridning om det tar eld på spisen.
 
BirgitS
Du måste ju fortfarande ha frånluft i köket. Dessutom styrs väl ventilationsaggregatet av knappar på kåpan idag och den möjligheten behövs i framtiden också. Men visst kan det lösas på andra sätt även om inte jag kan några detaljer. Enklast är en ny kåpa avsedd för den typen av ventilationssystem och jag har för mig att Franke har några modeller.
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.